Skulle snarare tro att det i just detta fall handlar om någon form av kvalitetsproblem då man valt att förstöra grejerna så att dom inte skall kunna användas.
 
Precis, kan tex vara vattenskadat.
 
Finns säkert något samband med den hustillverkare som finns här på området, och det är också det enda jag vet iaf...
 
Nu har vi ett litet jubileum i denna tråd, låt oss skänka en tacksamhetens tanke till Herr Rrrrr som instiftade denna tråd.
Tråden har kommit upp i etthundra sidor, Kan något annat ämnet slå detta?
Och vi ser ingen avmattning heller i antalet inlägg, det bara maler på, verkar vara en outömlig källa dessa vildvuxna elkopplingar.

Hipp hipp hurra

Protte
 
Nu ska vi inte ropa hej förtidigt, i tapatalk har tråden 50sidor... Men även detta är ju lite av att fylla jämt det åxå:)
 
Mikael_L
Och här hemma i ff är det också 50 sidor. :cool:
 
funkisen skrev:
Yxis: Knappast. Bevisbördan ligger på försäkringsbolaget och om man vet något om hur de jobbar så vet man att en utredare som vädrar möjlighet till innefrusen ersättning aldrig skulle nöja sig med att se att det står Hager på grejerna. Brinner det i en ansluten apparat så spelar det ingen som helst roll hur anläggningen ser ut, det finns inget att hämta där för bolaget så det kommer inte att utredas.

I min värld är det extremt främmande att materialvalet skulle vara en förmildrande omständighet om en installation ser ut som en crash site. Jag hade mycket hellre haft Biltema-grejer installerade av en elektriker med ABL än Hager installerade av en klantskalle hemma. Alla dagar i veckan faktiskt.
Jag menar alltså att med Hager så är risken att det faktiskt brinner på grund av fel på brytarna lägre än med Biltema.
 
Nimajneb skrev:
Nu ska vi inte ropa hej förtidigt, i tapatalk har tråden 50sidor... Men även detta är ju lite av att fylla jämt det åxå:)
50 sidor? Du menar kanske 150, för det är så många sidor jag ser i den här tråden i min tapatalk.

Skickat från min mobil
 
Mikael_L
yxis skrev:
Jag menar alltså att med Hager så är risken att det faktiskt brinner på grund av fel på brytarna lägre än med Biltema.
Det var någon som postade en reklamfilm över hur väl släckkammaren klarade av ta ljusbågen på det fabrikatet och något annat fabrikat.
Det var faktiskt ganska "upplysande". :cool:

Jag kommer dock inte ihåg länken och ids inte leta. Men någon kanske kastar upp den igen nu. :)
 
Hos mig är det 30 sidor. :)
 
yxis skrev:
Jag menar alltså att med Hager så är risken att det faktiskt brinner på grund av fel på brytarna lägre än med Biltema.
Den skillnaden i risk kan man helt bortse från om man ställer det i relation till utförandet av installationen på bilden.
 
Fast installationen på bilden ser trots allt - åtminstone med mina amatörögon - fullt tillfredställande just ur brandsäkerhetssynpunkt. Det blir snarast en obetydlig gnutta brandsäkrare när ledningarna hänger "luftigt" än när de är snyggt dragna, men den skillnaden kan vi nog bortse från.

Att den ser förj-lig ut och har kass beröringssäkerhet lär inte påverka brandsäkerheten.
 
yxis skrev:
Fast installationen på bilden ser trots allt - åtminstone med mina amatörögon - fullt tillfredställande just ur brandsäkerhetssynpunkt. Det blir snarast en obetydlig gnutta brandsäkrare när ledningarna hänger "luftigt" än när de är snyggt dragna, men den skillnaden kan vi nog bortse från.

Att den ser förj-lig ut och har kass beröringssäkerhet lär inte påverka brandsäkerheten.
Du måste ha extremt välutvecklad syn om du kan göra den bedömningen utifrån den bilden. Själv kan jag bara spekulera utifrån hur det ser ut och vilken typ av person som skulle lämna något på det viset.

Men vad betyder väl lite beröringsskydd och klippta kablar över halva väggen, det sitter ju Hager-dvärgar i centralen! ;)
 
yxis skrev:
Fast installationen på bilden ser trots allt - åtminstone med mina amatörögon - fullt tillfredställande just ur brandsäkerhetssynpunkt. Det blir snarast en obetydlig gnutta brandsäkrare när ledningarna hänger "luftigt" än när de är snyggt dragna, men den skillnaden kan vi nog bortse från.

Att den ser förj-lig ut och har kass beröringssäkerhet lär inte påverka brandsäkerheten.
Allvarligt talat.... Att med mha den bilden bedöma att det är "Fullt tillfredställande just ur brandsäkerhetssynpunkt" ?!?!?!?!?
Nu blev jag lite mörkrädd här....
 
Ser ut som i mitt skåp tycker jag, fast jag har skruvsäkringar istället. Blir så där när man kompletterar efterhand och måste få ngt att lysa. Ska göra klart... sen... :)

Skickat från min mobil
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.