inst.-mäst. skrev:
En kvinna ringde och ville att jag skulle komma och titta på elen i huset som hon flyttat in i. När jag kom fram anades både osäkra fordringar och elinstallation man inte vill bli inblandad i....elementen var ihopkopplade med trädgårdsslang efter att förra ägaren lämnat huset ouppvärmt på vintern. Jag sa att jag hade fullt en tid framåt...
Eller som det heter - det är inget fel på det där huset som inte en dunk fotogen inte kan rätta till.

Hur kan man med att sälja ett hus som ser ut så där? Eller var det dödsbo?
 
inst.-mäst. skrev:
En kvinna ringde och ville att jag skulle komma och titta på elen i huset som hon flyttat in i. När jag kom fram anades både osäkra fordringar och elinstallation man inte vill bli inblandad i....elementen var ihopkopplade med trädgårdsslang efter att förra ägaren lämnat huset ouppvärmt på vintern. Jag sa att jag hade fullt en tid framåt...
Den skyldige har ju åtminstone använt en Hagercentral, så någon bonuspoäng blir det väl iaf....:rolleyes:
 
snaggletooth skrev:
Den skyldige har ju åtminstone använt en Hagercentral, så någon bonuspoäng blir det väl iaf....:rolleyes:
Precis. Tänk om det hade varit oklanderligt gjort med snörslagen EKK osv, men med grejjor från Malbergs. Då hade vi inte hittat *några* förmildrande omständigheter. :)
 
snaggletooth skrev:
Den skyldige har ju åtminstone använt en Hagercentral, så någon bonuspoäng blir det väl iaf....:rolleyes:
Jag kan tycka det är synd att köpa lite bättre grejor och göra en så pass risig installation sen. Då kan man likväl köpa en Biltema-central också, så man till fullo uppfyller "white trash-epitet".
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Tänk om det hade varit oklanderligt gjort med snörslagen EKK osv, men med grejjor från Malbergs. Då hade vi inte hittat *några* förmildrande omständigheter. :)
Ja, så klart...det är skillnad på skillnad vettu d^_^b
 
Nik206 skrev:
Jag kan tycka det är synd att köpa lite bättre grejor och göra en så pass risig installation sen. Då kan man likväl köpa en Biltema-central också, så man till fullo uppfyller "white trash-epitet".
Kan ju vara så att den fina Hagern är "upphittad" också.....:blushing:
 
Har faktiskt hittat en nästan helt okopplad 4x18 hager full med hbrytare, jfb och 10,16,20 dvärgar.
Var bara huvudbrytarna och in/ut på JFB som va kopplade,sen satt det skenor på varje rad...
Så nu sitter det en 4x18 i garage/verkstan hemma :D
 
Om man kopplar sådär fult är det kanske å andra sidan bra att välja en Hager så att risken att man får förklara sig för försäkringsbolaget och polisen minskar. Även om kopplingen var extremt ful och inte uppfyller isolationskraven så ser jag ingen direkt synlig anledning till att det skulle kunna bli ett brandtillbud. Kläm dit lågprisvaruhusprylar så sitter man nog i klistret även om en brand egentligen beror på fel i en färdigköpt pryl...

Guilt by association heter det visst ;)
 
Yxis: Knappast. Bevisbördan ligger på försäkringsbolaget och om man vet något om hur de jobbar så vet man att en utredare som vädrar möjlighet till innefrusen ersättning aldrig skulle nöja sig med att se att det står Hager på grejerna. Brinner det i en ansluten apparat så spelar det ingen som helst roll hur anläggningen ser ut, det finns inget att hämta där för bolaget så det kommer inte att utredas.

I min värld är det extremt främmande att materialvalet skulle vara en förmildrande omständighet om en installation ser ut som en crash site. Jag hade mycket hellre haft Biltema-grejer installerade av en elektriker med ABL än Hager installerade av en klantskalle hemma. Alla dagar i veckan faktiskt.
 
Fann den här sorgliga högen vid återvinningscentralen på jobbet...

Något rötägg har gått lös med ett tillhygge på en pall med färdigbyggda normcentraler, personen i fråga har dessutom varit väldigt noga med att mosa allt inkråm i samtliga centraler :@
 
  • CENTRAL1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CENTRAL2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snaggletooth skrev:
Fann den här sorgliga högen vid återvinningscentralen på jobbet...

Något rötägg har gått lös med ett tillhygge på en pall med färdigbyggda normcentraler, personen i fråga har dessutom varit väldigt noga med att mosa allt inkråm i samtliga centraler :@
Att en del inte skäms, det är ju bra att ha saker =)
 
Mikael_L
Och helt oanvända verkar det som, inga knock-outs som är öppna. :S
 
  • Gilla
dolip
  • Laddar…
Finns det något som skulle kunna motivera en sådan gärning? Kapitalförstöring är det enda ord jag kan tänka på.
 
Något av allt det borde ju kunnat återanvändas. Håller med, slöseri.
Sedan undrar man varför allt är så dyrt...
 
13th Marine skrev:
Finns det något som skulle kunna motivera en sådan gärning? Kapitalförstöring är det enda ord jag kan tänka på.
Ja det är vanligt i tillverkarledet i industrier. Skälet är att man inte vill att begagnade/osålda/utgångna varor skall konkurrera med de nytillverkade samt i andra fall att man inte vill att sekunda varor kommer ut på marknaden och påverkar varumärket. Det förra är vanligt i konsumentelektronikbranschen och det senare i "varumärket är varan"-branschen, exv. billiga solglasögon med ett dyrt märke på. Det är inte ovanligt att man vid återvinning ställer mycket hårda krav på att varorna verkligen förstörs. Det blir inte nådigt om någon enda får ben och smiter förbi.

Jag har själv stått på SAAB och sett hur man gått lös på dörrar, huvar osv. pga enkla skador som man lätt hade reparerat och varit mycket nöjd med om man kört en beg/äldre bil. Och på SKF där man hällde syra över oanvända lager i flera kubikmeterstora bingar. Dessa hade gått att använda som de var. Men inte. De *skall* förstöras. Det gör ont i kroppen att stå och titta... :(

Nu vet jag inte alls hur det brukar vara i elbranschen eller vad som låg bakom att man förstörde just det här partiet, men det är som sagt inte alls ovanligt att det görs. Tom i industriell skala.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.