Har i vårt badrum lagt in ett klinkergolv från Golvabia. Det heter Balder 30x30. Efter ca 1-2 veckor blev det alldeles flammigt och missfärgat (vitt). Har någon annan liknande erfarenhet? Vad beror det på? Fel på plattorna?

• Klinker_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som fogeningen inte tvättats av ordentligt. Prova klinkerrent och se om det försvinner.

Tror också att det bara är fogrester.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Hantverkaren har till och med syratvättat golvet och det blev ingen skillnad snarare värre.

Plattorna på bilden är 30*60, antar att du bara skrev fel? Är det en klinker eller granitkeramik, glaserad eller oglaserad yta? Vilken produkt använde han sig av för att rengöra med?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ja det är 60x30, felskrivet. Jag tror att det är klinker så står det på hemsidan. Ytan är oglaserad. Följ länken till leverantörens beskrivning: www.golvabia.se/Produkter1/Kakel--klinker/Balder/
Han syratvättade med saltsyra. Tacksam för mer feedback :)

Hade dom klinkerolja innan fogningen?

Jag vet inte men tror inte att klinkerolja har använts.

Oglaserade ska man olja in innan för att det inte ska fastna. Sen oljas dom även efter.

Stefan N skrev:
Oglaserade ska man olja in innan för att det inte ska fastna. Sen oljas dom även efter.
Ställer det inte till det med fogen om det kommer olja i skarvarna?? Tycker att vidhäftningen av fogen skulle minska..

Ursäkta att jag lånar tråden men ska lägga ett liknande golv imorgon....:O

Har kollat lite mer vad det är för klinker. Den är oglaserad och det är en klinkerplatta (ej granitkeramik).

Fel av mig. Plattan är granitkeramik...

Har du fått nån lösning på problemet med golvet? Vi har samma problem med vårat klinker inköpt på bauhouse..

vad är det under golvet?..är det nybygge med platta på mark?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.