Hej allihopa!

Kan vara fel forum att skriva på, men hittar inget annat tyvärr.

Jag vill starta en egen rivningsfirma då jag själv är rivare sedan tidigare. Problemet är att jag inte vet hur lång tid ett arbete ska ta. Exempelvis en vägg 2x2 som ska rivas tar en viss tid att riva.

Som tur är vet jag att det finns någon typ av svensk standard i bokform eller dataprogram med hjälp av vilken du kan räkna ut arbetstiden på ett objekt och/eller möjligt vis priset på arbetet.

Ringt runt över alla möjliga instanser och som vanligt verkar ingen veta nånting utan bara hänvisar mig runt som en fotboll...

Någon som vet vad jag pratar om och vad ett sådant material kallas? :)

Tacksam för svar!

Inom måleri så finns det en sk. prisbok... Något liknande du letar efter inom rivning antar jag

Ja, precis. Det finns en sådan bok för alla typer av liknande tjänster. VVS, snickeri, el, riv, måleri osv osv. Vet du om den har något namn?

Har ingen egen, har bara hört talas om den...
Den kallas allmänt för prisboken, tror jag

Inom VVS så kallas den Normtidslista iaf

Men om du själv är rivare så har du väl din egen erfarenhet att bygga på?

Klart att jag har. Men det innebär att alla måste få erfarenhet om priser för att starta eget. Erfarenhet är alltså i det här fallet ett pris "från luften" om man inte har en standard att följa. Det börjar nästan likna en priskartell där företagare kommer överens om priser som ska vara aktuella villet är olagligt.

Dessutom i fall då kund ifrågesätter varför priset är det som är angivet så måste man som företagare kunna hänvisa till ett dokument för att bevisa att man ej tagit det "från luften".

Enligt min mening borde branschorganisationer tillhandahålla denna standard som i andra länder för att få mer balans på priset samt att få folk att konkurrera om kvalitet istället för billigt pris. Annars har vi snart bara utländka arbetare här

Mikael_L
Lillryssen skrev:
Enligt min mening borde branschorganisationer tillhandahålla denna standard som i andra länder för att få mer balans på priset samt att få folk att konkurrera om kvalitet istället för billigt pris. Annars har vi snart bara utländka arbetare här
Det är väl precis tvärtom.
När branschen själv sätter en lista med uppblåsta kostnader som alla Svenska firmor följer så ger man walk-over för utländska firmor som inte tar mer för jobbet än vad det egentligen kostar!?

Lillryssen skrev:
Dessutom i fall då kund ifrågesätter varför priset är det som är angivet så måste man som företagare kunna hänvisa till ett dokument för att bevisa att man ej tagit det "från luften".

Jag kan inte se nyttan med att bara konkurrera om kvalitet? Självfalllet så skall konkurrens ske på alla parametrar, kvalitet, pris, kundbemötande och vad mer som finns. I stort ser jag ser bara fördelar med utländska företag och arbetskraft som etablerar sig i sverige, det utvecklar alla branscher. Naturligtvis är det en utveckling som får sina bakslag men i det långa loppet har alla att vinna på det. Den som tror sig kunna hindra globaliseringen bör nog omvärdera sina förmågor.

Standardprislistor är säkert en bra hjälp i början, men i långa loppet en fullständig katastrof som hindrar en sund konkurrens.

Varför det? Om det finns en prisstandard som ska följas av alla arbetare i Sverige. Behöver inte vara några uppblåsta siffror heller, utan acceptabla för både kund och företag. Nu kan du hitta de som kör för 150 kr timmen. Kul att konkurrera med dessa speciellt när kunden själv ser att samma arbete kan utföras billigare.
Meningen är att alla, svenska som utlänska, ska följa normen om man vill utföra jobb i landet. Det är väl rättvist?

Titta på Vvs branschen som lordi nämnde högre upp. Normlista finns där och det funkar ju fint.
I Ryssland och Polen vet jag att dessa listor finns för alla liknande verksamheter. Där finns inga utlänska företag som klämmer in sig billigare än normen pga deras lagstiftning emot detta

Är det verkligen så orimligt att en nyföretagare ska kunna få lättillgänglig hjälp för att komma igång? Måste bara etablerade firmor existera pga att de inte delar med sig av sina kunskaper?
Det är riktigt svårt att beräkna kostnader för nyföretagare inom bygg i dagsläget. Om någon ska riva sitt hus och bygga upp ett nytt måste jag nästan gissa på ett pris i början. Sedan sitter kunden där med en hög faktura som han inte räknade med om jag har räknat fel. Där är det viktigt med ett underlag enligt mig. Eller hur gör ni andra? Baserar ni bara på erfarenhet + lite gissningar när ni skriver offert?

Det du efterfrågar när du pratat om att man SKA följa denna standardprislista är olagligt. Läs mer här: http://www.kkv.se/

Priskonkurrens är grunden för en sund marknad.

Lillryssen skrev:
Varför det? Om det finns en prisstandard som ska följas av alla arbetare i Sverige. Behöver inte vara några uppblåsta siffror heller, utan acceptabla för både kund och företag. Nu kan du hitta de som kör för 150 kr timmen. Kul att konkurrera med dessa speciellt när kunden själv ser att samma arbete kan utföras billigare. Meningen är att alla, svenska som utlänska, ska följa normen om man vill utföra jobb i landet. Det är väl rättvist?
...och där är ju pudelns kärna. Vilket marknadsekonomiskt incitament finns det för att hålla prisnivåerna uppe som du föreskriver?

Att det finns en normlista som föreskriver tidsåtgången för olika moment är väl bara positivt, din erfarenhet kommer ju med tiden säga att vissa moment utför jag 20% snabbare tex.

Lillryssen skrev:
Det är riktigt svårt att beräkna kostnader för nyföretagare inom bygg i dagsläget. Om någon ska riva sitt hus och bygga upp ett nytt måste jag nästan gissa på ett pris i början. Sedan sitter kunden där med en hög faktura som han inte räknade med om jag har räknat fel.
Hoppas verkligen att du inte resonerar så. Har du räknat fel, så får du ta kostnaden för felet, dvs jobba ett par timmar extra tills jobbet blir klart. Det är inte hela världen, så är det ibland.

Det är inte lätt att starta eget, oavsett bransch, och i början går man på ett par nitar. Senare, när man kommit igång ordentligt, så är det ofta både lönsamt och stimulerande att vara egenföretagare.

Blir ju missförstådd vad jag än skriver. Klart man inte vill lura kunden. Därför menar jag att det vore bra med någon typ av mall så jag själv vet vad jag pratar om.
Sedan menar jag inte heller att alla måste följa priser som är skrivna utan att de ska fungera som riktlinjer på ett ungefär.
Jag som inte kan priser behöver nån hjälp. Jobbar med rivning men man får ju inte direkt besked från chefen om priser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.