Höll på och micklade med motorskyddsbrytaren i hopp om att det skulle vara svaret på varför vi inte har något vatten... Finns ju två knappar, en röd och en svart. Den röda var "ute" så jag tryckte på den men inget hände, insåg då att jag inte vet vad som är normalläge, om den röda ska vara ute eller den svarta?

Nån som vet?
 
Svart ska vara intryck när brytaren är i driftläge.
 
Så då hade alltså motorskyddet slagit ifrån iom att den röda var "utfälld" ?
 
Svart intryckt/Röd utdragen = drift
Svart utdragen/Röd intryckt = stopp
 
Ofta men inte alltid så är det en ring på den röda som man trycker på för att stänga av, och ett streck på den svarta som man trycker på för att slå på strömmen.

Ring = siffran noll = avstängd, streck = siffran ett = påslagen.
 
Den röda brukar vara återfjädrande.
 
Inte om det är ett mekanisk motorskydd. Då brukar den knapp som är intryckt stanna kvar i det läget tills motorskyddet ev löser ut. Det är inte så ovanligt att gamla mekaniska motorskydd går sönder, tex att nån liten plastbit inuti brister.
 
Jaha.... Då kanske jag lämnat den frånslagen då... Får gå ner imorrn och trycka in den svarta! :)
 
Eller så har brunnen sinat , eller röret därifrån frusit....

Men snurrar pumpen eller inte ?
 
Näe det var motorskyddet som slagit ifrån bara, vet inte varför dock...
 
Låter som att du har ett motorskydd av typen GV2.
Att ett motorskydd löser beror på två saker:
1. Motorn är dålig/går trögt vilket gör att den drar för hög ström. Man kan vrida upp värdet på motorskyddet LITE för att se om det hjälper.
2. Det fattas en eller flera faser fram till motorskyddet. Kontrollera att alla faser finns fram.
 
Jag kan lägga till en orsak och det är om det är slut på luft i "hydroforen" då kan pumpen stå och "slå" dvs starta och stanna med mycket korta intervaller det ressulterar i att pumpen går på "startström" mest hela tiden (vilken är mycket högre än den ström som pumpen drar vid "normal" drift) och då löser motorskyddet ut..
 
Motorskyddet kan också lösa ut om det är "slut på vatten", d.v.s. att slangen för inkommande vatten frusit, och sen kanske tinat upp tillräckligt så att allt fungerar när man några timmar senare slår på pumpen igen.
 
Varför skulle motorskyddet lösa i detta fall?
 
Om inkommande vatten frusit så lär pumpen "köra torre", nog löser väl motorskyddet då, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.