Grundavgift är något vissa firmor tillämpar ungefär som att ett mobilföretag har en startavgift eller som det var förr iaf när man ringde att man alltid betalar en fast avgift vid uppkoppling innan det sen rullade på enligt tariff.Niklas9 skrev:
Det finns olika sätt har jag märkt på hur man tillämpar det, vissa skriver det som förhöjd första timme osv osv, jag personligen har aldrig förstått eller tillämpat det men det är ju inget olagligt i det.
Varför behovet finns av det kan ju någon som driver firma och använder sig av det svara på bättre.
Vad gäller möjligheten att diskutera priser med mera så skulle det vara ganska enkelt att hävda att den anställde har en "ställningsfullmakt". Kunden som diskuterar med någon som är anställd på ett företag och pratar priser med mera har kunden inget annat än att anta att denna har ställning att göra så. Att från företagets sida sedan hävda att detta inte är giltigt, kommer att bli mycket svårt att framföra i en eventuell tvist.
I detta fall är det väl inte direkt värt att starta någon större process....
Nä, varför då. Exakt vad varje person säger till sitt företags kunder kan ingen styra, vi har ju yttrandefrihet så det som bör gälla (iaf där jag varit anställd och när jag haft anställda) är att hänvisa sådana frågor till kontoret....där prissättning och fakturering sker i verkligheten.PCLarsson skrev:Vad gäller möjligheten att diskutera priser med mera så skulle det vara ganska enkelt att hävda att den anställde har en "ställningsfullmakt". Kunden som diskuterar med någon som är anställd på ett företag och pratar priser med mera har kunden inget annat än att anta att denna har ställning att göra så. Att från företagets sida sedan hävda att detta inte är giltigt, kommer att bli mycket svårt att framföra i en eventuell tvist.
Om ett ev fel uppstår av en hantverkare så vänder man ju sig till kontoret för att klaga, inte jagar man loss efetr den enskilde anställde, om det nu är så lätt att tänka åt det hållet i den situationen varför inte göra detsamma när det gäller ekonomifrågor.
Men, nu hade ju TS pratat med någon från kontoret och det är ju då med denna fortsatt dialog ska föras.
Mitt svar var mest på ditt inlägg nr två. jag överlåter till dig att sätta dig in mer i ämnet med ställningsfullmakter om du är intresserad och ämnar inte föra någon polimik i frågan, men att hävda att det är så enkelt som du vill göra gällande har jag svårt att se...Glufsglufs skrev:Nä, varför då. Exakt vad varje person säger till sitt företags kunder kan ingen styra, vi har ju yttrandefrihet så det som bör gälla (iaf där jag varit anställd och när jag haft anställda) är att hänvisa sådana frågor till kontoret....där prissättning och fakturering sker i verkligheten.
Om ett ev fel uppstår av en hantverkare så vänder man ju sig till kontoret för att klaga, inte jagar man loss efetr den enskilde anställde, om det nu är så lätt att tänka åt det hållet i den situationen varför inte göra detsamma när det gäller ekonomifrågor.
Men, nu hade ju TS pratat med någon från kontoret och det är ju då med denna fortsatt dialog ska föras.
Jag utgår helt i vad som sägs vid en anställning ev står i ett anställningskontrakt. Jag har jobbat på firma som sattes i samma situation. Den anställde hade helt enkelt inte befogenheter från företaget att diskutera priser med kund utan skulle hänsvisa till företaget, killen funderade lite allmänt med kund om var det skulle kunna hamna utan att ha en blekaste om hur firmans prislista på material såg ut, han hade enligt sig själv påtalat flera gånger att det var hans egna teorier men att han inte var 100 på vad sakerna kostade men kunden tog han helt på orden om vad slutpriset skulle hamna. Vid fakturering så vägrade ju så klart kunden och det blev tjafs.......hur som helst så kontakta kundens jurist firman och det slutade med att firman fick betalt efter utskickad faktura. Exakt hur dialogen mellan jurist och firma gick vet jag inte men så var det iaf i det fallet.
Det finns säkert både företagare, ekonomer och jurister här på forumet som kan säga exakt hur läget ligger i en situation när anställd utan befogenheter tar sig friheter att diskutera saker som denne utryckligen fått order om att hänvisa till företaget.
Det finns säkert både företagare, ekonomer och jurister här på forumet som kan säga exakt hur läget ligger i en situation när anställd utan befogenheter tar sig friheter att diskutera saker som denne utryckligen fått order om att hänvisa till företaget.
Det knepiga för en kund är väl att avgöra om just den anställde man pratar med har en befogenhet att lämna priser. Och överträder den anställde tydliga riktlinjer och ändå lämnar pris till kunder ser jag det främst som ett problem mellan den anställde och företaget och inget man kan lasta kunderna för eller begära att de ska ta konsekvenserna av.
Länk till ett liknande fall som avgjorts i ARN
http://www.arn.se/Vanliga-fall/Tjanster-/Fel111/Fall-1/Fall-112/
Länk till ett liknande fall som avgjorts i ARN
http://www.arn.se/Vanliga-fall/Tjanster-/Fel111/Fall-1/Fall-112/
Jag skulle säga att det är i princip omöjligt för kund och speciellt om den anställde inte hänvisar till företaget men det kan ju alltså bli en situation som ingen kan styra över samt också vad exakt som sägs i samtalet. Killen i mitt exempel sa ju inte ens halv sju till kunderna efter det där tex.
Nu kan det väl också vara som så att jag och många med mig som arbetar med detaljhandel på fältet ser det mer som en naturlighet när vi själva är kunder att kontakta företaget för prisuppgifter och inte en anställd på fältet, detta just för att vi vet själva att man som snställd sällan har 100 koll på prissättningen.
Nu kan det väl också vara som så att jag och många med mig som arbetar med detaljhandel på fältet ser det mer som en naturlighet när vi själva är kunder att kontakta företaget för prisuppgifter och inte en anställd på fältet, detta just för att vi vet själva att man som snställd sällan har 100 koll på prissättningen.
Att jämföra med ett fall så som det exemplet tillämpat på en anställd hantverkare kan ju bli lite kosntigt det också då jag har svårtt att tro att den enskilde hantverkaren kan klassas som försäljare....det kan bli ett jäkla hårklyveri för att reda ut ett sånt fall och jag kan tänka mig att det var därför kundens jurist gav med sig i det exemplet jag gav.mr_bygg skrev:
Ska ni ändå spekulera offtopic så kan jag väl bidra lite.
Precis som Pclarsson nämnde så har en anställd någon sorts ställningsfullmakt och inom dessa finns befogenheter. Vissa i firman har kanske inga befogenheter, andra får göra mycket. Detta är något internt mellan anställd och firman alltså inget som är synbart för kunden.
Om en anställd går emot sina befogenheter så kan firman bli ansvarig såvida inte mottagaren borde ha förstått att den anställda överskred sina befogenheter.
Resten blir tolkningsjuridik. Som i ditt fall Glufsglufs så har en anställd som nämner att han gissar rätt tydligt visat att han ej vet eller har rätt befogenhet och tar man dennes gissningar kan troligen firman ej bindas vid den anställdas löften. På samma sätt så bör man tex förstå att en som står med kvasten och städar inte har fullmakt att sälja en ny mercedes till dig..
Har man däremot pratat med en som ska kika på ett jobb om priser och denne ger tydliga timpriser mm så kan inte kunden ha förutsett att denne överskred sina befogenheter så firman ansvarar för den anställdes utfästeler
I TS fall är det enklast att föra en sansad diskussion. Höga marginaler för rörmaterial kommer du dock inte ifrån juridiskt då det är fri prissättning ända upp till de fantastiska ahlsell och dahls konsumentprislista
Precis som Pclarsson nämnde så har en anställd någon sorts ställningsfullmakt och inom dessa finns befogenheter. Vissa i firman har kanske inga befogenheter, andra får göra mycket. Detta är något internt mellan anställd och firman alltså inget som är synbart för kunden.
Om en anställd går emot sina befogenheter så kan firman bli ansvarig såvida inte mottagaren borde ha förstått att den anställda överskred sina befogenheter.
Resten blir tolkningsjuridik. Som i ditt fall Glufsglufs så har en anställd som nämner att han gissar rätt tydligt visat att han ej vet eller har rätt befogenhet och tar man dennes gissningar kan troligen firman ej bindas vid den anställdas löften. På samma sätt så bör man tex förstå att en som står med kvasten och städar inte har fullmakt att sälja en ny mercedes till dig..
Har man däremot pratat med en som ska kika på ett jobb om priser och denne ger tydliga timpriser mm så kan inte kunden ha förutsett att denne överskred sina befogenheter så firman ansvarar för den anställdes utfästeler
I TS fall är det enklast att föra en sansad diskussion. Höga marginaler för rörmaterial kommer du dock inte ifrån juridiskt då det är fri prissättning ända upp till de fantastiska ahlsell och dahls konsumentprislista
Blir dock ändå märkligt om de efter att varit och sett på det säger att materialkostnaden hamnar på typ 4000:- och det sen på fakturan blir det dubbla.
/Kent
/Kent
Ja, fast nu har ju också TS berättat att det var en arbetsledare som kollat och prissatt så hans del i caset blir ju då lite enklare......förhoppningsvis.
Ingen har sagt något annat. (Men jag kan tycka det är rimligt att en anställd hantverkare åtminstone har koll på timpenningen).Glufsglufs skrev:En person som är anställd att utföra en praktisk syssla tex har sällan befogenheter att diskutera priser med berörd kund, detta sköter arbetsledare och andra på företaget. det är inte den enskilde hantverkaren som sätter priserna, det man på sin höjd kan höfta lite om är ju hur lång tid det kan ta men då också tala om direkt om det drar iväg pga någon anledning. Om man tror något annat så är man fruktansvärt naiv.
Självklart är det så.Glufsglufs skrev:
Men om om vi nu tänker oss fallet då en anställd lämnar en ungefärlig prisuppgift (utöver sina befogenheter) så tycker du alltså att det är kunden som ska ta den smällen, och inte det företag för vilket hantverkaren är anställd? Det är ju helt orimligt. Det är ju företaget som inte har utbildat sin personal tillräckligt!
Jag kan våga mig på en liknelse: Du går in i en kakelaffär där en anställd precis står och packar upp en pall med det snyggaste kakel du någonsin sett. Du frågar vad det kostar och får ett pris. Du är känd på stället och lastar därför bilen full då kaklet motsvarade det du ville ha till ett rimligt pris.
Sedan kommer fakturan. Då är kaklet plötsligt dubbelt så dyrt och när du pratar med leverantören så hävdar de att den anställde tydligen inte befogenhet att sätta priser...
Nja, det finns nog många som inte vet mer än vad som står på deras egen lönespec. Jag jobbade flera år utan att ha en susning vad firman tog för elektriker löpande och vad som debiterades via offert var ju ändå svårare att försöka lista ut.Nyfniken skrev:Ingen har sagt något annat. (Men jag kan tycka det är rimligt att en anställd hantverkare åtminstone har koll på timpenningen).
Självklart är det så.
Men om om vi nu tänker oss fallet då en anställd lämnar en ungefärlig prisuppgift (utöver sina befogenheter) så tycker du alltså att det är kunden som ska ta den smällen, och inte det företag för vilket hantverkaren är anställd? Det är ju helt orimligt. Det är ju företaget som inte har utbildat sin personal tillräckligt!
Jag kan våga mig på en liknelse: Du går in i en kakelaffär där en anställd precis står och packar upp en pall med det snyggaste kakel du någonsin sett. Du frågar vad det kostar och får ett pris. Du är känd på stället och lastar därför bilen full då kaklet motsvarade det du ville ha till ett rimligt pris.
Sedan kommer fakturan. Då är kaklet plötsligt dubbelt så dyrt och när du pratar med leverantören så hävdar de att den anställde tydligen inte befogenhet att sätta priser...
Jag har aldrig nämn något om vem som ska ta smällen eller inte, jag drog upp ett scenario samt senare gav ett exempel....så jag hänvisar till kinlolle:s inlägg hur det kan vara.
I all handel jag går in i som har butiksverksamhet kan åtminstonde jag leta rätt på priser skrivna i närheten av produkterna, hitatr jag inte så frågar jag någon som då antingen kollar i kassan eller i någon pärm. Skulle däremot då faktura inte stämma mot uppgivet pris så vet jag ju själöv var priserna togs ifrån och kan hänvisa till det och personen ifråga och sen får man fortsätta dialogen där. Problemet som tas upp här är att det kommer ut en person till kund, en person som hämtar material hos grossist utan att se vad firman köper det för och möjligen inte ens har känsla för vad saker kostar, det är då det kan strula till sig om hantverkaren "gissar" sig fram till slutpris.