Jag fann vid inspektion att min ångspärr på vinden över köket är mycket hål i sig, möss som levt rövare under många år antar jag.

Nu renoverar vi köket och i och med en tillbyggnad till köket, så kommer vi ta ner innertaket i den delen.För heltäckande tak och elinstallation.

Min fråga är om vi kan spänna upp ny plast på den gamla? Man slipper ju då att ta bort isoleringen på vinden.

Jag tycker väl det inte borde vara några problem, men slänger ut en fråga ifall jag får några bra tips eller varningar.

Uppbyggnaden är från innertaket:

- Pärlspont
- gles
-plast
-isolering.

Mvh

Redigerat:
Då tolkar jag bristen på inlägg som att det är en självklar fråga, och ingen har något att invända.

Har rivit ner gipset i rummet brevid köket, var inte tänkt så från början.

Men iom. att jag vill fixa ångspärren i brevidliggande kök så blir det inte värst mycket extrajobb.
Och jag kan fixa till elen innanför ångspärren i taket istället i det rummet, och slippa alla vp- rör genomföringar upp på vinden.

Jag ser att ångspärren är skarvad tvärs takstolarna istället för längs, som dom monteringsanvisningar jag läst beskriver.
Och att det inte är tejpat någonstans.

Man kanske gjorde på detta viset -76.

Metoden att lägga på ny ångspärr utan att ta bort isoleringen på vinden, hade jag tänkt att ta bort 3-4 gles och montera ny plast, Ny gles på denna och sedan fortsätta så rummet igenom.

Funderar fortfarande lite på det här med dubbla lager ångspärr, men om jag snittar den gammla allteftersom jag monterar den nya så borde det inte ha någon betydelse.

• IMG_0916.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0915.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bör gå bra att göra som du tänkt, gör mycke hål i gamla plasten bara.

Resultatet blev att jag tog bort större delen i köket, inte med på bilderna och la ny plast där. Lagade dom hål som fanns på bilderna med en bra tejp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.