Status
Tråden går ej att kommentera.
Glufsglufs skrev:
Ett problem som man stöter på ofta som hantverkare och det gäller såväl privatkunder som företag, resturanger osv är att man kan få ett uppdrag, skriva avtal om kostnad och vad som ska göras men då under tiden få mer och mer att bita tag i när man ändå håller på och när det sen ska betalas så blir det ett jäkla liv för dessa extra timmar ska väl ingå!!!!! Detta kan jag säga är mycket vanligare än vad ni någonsin kan tro.
Hur vanligt är det är du råkar ut får kunder där du skriver avtal, har löpande informerat om eventuella tilläggs och ändringsarbeten och ändå råkar ut för att kunden för ett jäkla liv för att de inte förstår vad du informerat kunden om och är upprörd över extra kostnader?
 
mr_bygg skrev:
Hur vanligt är det är du råkar ut får kunder där du skriver avtal, har löpande informerat om eventuella tilläggs och ändringsarbeten och ändå råkar ut för att kunden för ett jäkla liv för att de inte förstår vad du informerat kunden om och är upprörd över extra kostnader?
Men snälla mr_bygg, den frågan får du ju ställa till någon som faktiskt skriver avtal... ;)
 
Allt hänger ihop inom en branch....och den branchen klagar ni på och har ingen praktisk erfarenhet av alla dessa delar i kombination. Du läste väl alla de delar som ingår eller?

Det är just där du inte har erfarenheten av kunderna.....skriv så mkt extra du vill för vissa går inte med på det ändå för "man var ju ändå på plats" och "vi har ju redan kommit överens". Okunskapen är mycket stor hos dig tyvär när det gäller just dessa bitar och du kan dutta hur mycket du vill om hur saker ska funka i teorin, i verkligheten är det en helt annan sak och jag tror att varenda hantverkare, företagare som anställd kan skriva upp på exakt det jag skrev. Det borde i forumet finnas folk inom andra brancher som dyker på exakt samma sak så jag låter även dessa göra sig hörda.
Ju längre tråden går och ju fler ämnen som tas upp så lyser okunskap om verkligheten fram mer och mer hos vissa icke hantverkare. Visst är väl eran teori "om hur det borde funka" en god tanke och det finns säkert ett flertal företagare som gärna tar sig sin tid att kladda ner varje nytt moment och letar på beställaren för underskrift så länge den tiden också betalas men som sagt, verkligheten funkar inte så.
Du kan ju kanske berätta hur man löser följande utan att gå back ekonomiskt: Jag som elektriker ska sätta upp extra spottar i löst unertak, beställning och avtal är ok. Medans jobbet fortgår ser jag på ett par ställen att befintliga kablar är dåliga och bör bytas. Jag hojtar på beställaren, berättar om problemet och får till svar att vi byter. Jag kliver ner från min stege, går ut i bilen, hämtar en pärm med blandade papper, skriver ner vad som ska göras, kliver upp på stegen, börjar mängda material som behövs, kliver ner, räknar ut summa på material och tid, skriver ner och ska ha en underskrift (detta är alltså en vanlig procedur för avvikelserapporter) tiden hittils kan ha tagit upp till 30 min, kanske mer om det är omfattande med dåliga kablar. Jag ser mig omkring, får berättat för mig att beställaren dragit iväg. DÅ (det är nu du ska komma med det universala svaret) står jag där som ett fån, kan inte fortsätta det ursprungliga arbetet pga att kablarna måste bytas, jag har inget annat arbete att påbörja på det stället och hela dagen var planerad på just denna plats. Vem betalar och hur? På vilket sätt ska jag redovisa timmarna så att kunden inte blir förbannad? Visst han har sagt ok muntligt men hur besvisar jag det sen vid fakturering?

Snälla, ge mig svar på detta, hur skulle du ha gjort (så ska jag sen berätta hur det gick till i verkligheten).
 
mr_bygg skrev:
Hur vanligt är det är du råkar ut får kunder där du skriver avtal, har löpande informerat om eventuella tilläggs och ändringsarbeten och ändå råkar ut för att kunden för ett jäkla liv för att de inte förstår vad du informerat kunden om och är upprörd över extra kostnader?
I dagsläget nästan noll, men jag har då sedan 05 gått mer och mer ifrån privatkunder (utom då jag är UE, då träffar jag dem ofta på stamrenoveringar) och resturanger och jobbar nu till nästan 100% mot byggföretag samt en och en annan återkommande instution och ett par seriösa resturanger. Men man kan ju säga att i genomsnitt då när det var övervägande privatkunder samt en och en annan resturang så låg det på 1 i månaden som på ett eller annat vis stökade på detta sätt.
Om man sen ska räkna med tex stamrenoveringar där jag går som UE, och boende beställer extra som inte sedan tidigare är prissatt (tex golvvärme, uttag för disk eller liknande för de har oftast fasta priser från början) men ändå vet vad alla yrkesgrupper tar i timmen på extrabeställningar så tjatas det ungefär av 50% av dessa varför dom får betala timtid "för grabbarna är ju redan här i föreningen". Nu är det ju HE som får bråka med dom men det förändrar ju inte mönstret.

Det här mönstret är som sagt vanligare än vad folk tror och sen får man ju tänka på att varje enskild hantverkare träffar betydligt fler kunder än vad varje enskild konsument träffar hantverkare under ett arbetsliv.
Jag tror att de flesta företagare kan skriva under på att de stöter på samma saker, hur ofta beror ju så klart på vilken typ av kunder/kundstock man har och kanske var i landet man bor (för tittar man tex på konsumentverkets statistik över klagomål så var det inte i alla län hantverkarna låg i topp)
 
thomasx skrev:
Men snälla mr_bygg, den frågan får du ju ställa till någon som faktiskt skriver avtal... ;)
Åter igen dyngar du ur dig en massa gojja....om du inte har upptäkt det så är det inte förän de senaste inläggen jag ens nämnt ett ord om hur jag hanterar avtal eller inte....ännu ett tecken på att du bara skriver utan substans i vad du grundar dina inlägg på.
Jag hoppas ju att övriga läsare ser hur du (och några till) hela tiden förvränger för att ni helt enkelt inte klarar av att förstå verkligheten samt att det ska passa eran agenda. Jag tror inte lekmännen på forumet är dummare än att dom inser vad ni håller på med.
 
Glufsglufs skrev:
Visst är väl eran teori "om hur det borde funka" en god tanke och det finns säkert ett flertal företagare som gärna tar sig sin tid att kladda ner varje nytt moment och letar på beställaren för underskrift så länge den tiden också betalas men som sagt, verkligheten funkar inte så.
OK, jag har inget problem med att du inte tycker att att avtal alltid är en bra grej eller att eventuella extraarbeten alltid ska förankras innan med kunden skriftligt för att slippa problem och så länge du aldrig råkar ut för problem som är relaterat till det så kan jag förstå din inställning, men om jag uppfattar dig rätt så verkar det hända dig rätt ofta.

Men annars så gillar jag skarpt Snickar-Urbans filosofi att man alltid ska skriva avtal oavsett storleken på arbetet så att man alltid är överens om vad som ska göras och vilken kostnad det rör sig om.
 
Jag gav Thomas59 några direkta frågor som med svar skulle kunna lysa upp diskutionen och ge en inblick i hur hantverkare ska göra men fast han varit inne sedan frågorna ställdes (inlägg 106, 07.44, 27/1) så har det inte kommit några svar, samma frågor har också ställts tidigare i tråden utan svar samt även i andra trådar vid tidgare tillfällen...utan svar. Vågar du Thomas59 ta tag i frågorna eller kan du erkänna att du inte har tillräckligt stor kunskap i ämnet så att du inte kan komma med ett svar?

Jag ställde också nu frågor till thomasx (inlägg 123, 00.20, 28/1) kommer jag att få några svar där så jag som hantverkare (djävulens redskap) kan få upplysning och bli frälst till fårskocken. Vi får se, men okunskapen är väl så pass stor där med om verkligheten i denna branch så jag vet inte om jag ska räkna med något matnyttigt, troligen fegas det väl ur där med som så många gånger förr.....
 
mr_bygg skrev:
OK, jag har inget problem med att du inte tycker att att avtal alltid är en bra grej eller att eventuella extraarbeten alltid ska förankras innan med kunden skriftligt för att slippa problem och så länge du aldrig råkar ut för problem som är relaterat till det så kan jag förstå din inställning, men om jag uppfattar dig rätt så verkar det hända dig rätt ofta.

Men annars så gillar jag skarpt Snickar-Urbans filosofi att man alltid ska skriva avtal oavsett storleken på arbetet så att man alltid är överens om vad som ska göras och vilken kostnad det rör sig om.
nja, det händer inte ofta nu, förut hände det oftare, iaf i den bemärkelsen att det blev mitt direkta problem. De gånger det händer nu så får ju som sagt HE ta hand om det så man kan ju säga att det händer rent generellt betydligt oftare än vad man kan tro samt att jag upplever att det händer oftare då konsumenterna (främst vid stamrenovering) har fått av sin BRF väldigt klara uppgifter vad som gäller ekonomiskt under den tiden vi hantverkare härjar i föreningen.
Och ja, att få en underskrift kan ju vara guld värt men även om man tar sig tiden att dona lite med det och kund skriver på kan hanteringen av just det vara mer tidskrävande totalt sett än det lilla lilla jobb man skulle utför från början och det märker ju en uppmärksam kund och tjabblet går igång.
 
Glufsglufs skrev:
Det här mönstret är som sagt vanligare än vad folk tror och sen får man ju tänka på att varje enskild hantverkare träffar betydligt fler kunder än vad varje enskild konsument träffar hantverkare under ett arbetsliv.
Jag tror att de flesta företagare kan skriva under på att de stöter på samma saker, hur ofta beror ju så klart på vilken typ av kunder/kundstock man har och kanske var i landet man bor (för tittar man tex på konsumentverkets statistik över klagomål så var det inte i alla län hantverkarna låg i topp)
Men handlar det bara om rabiata kunder eller kan det också det rör sig om hantverkare med dålig kundkontakt där kommunikationen helt enkelt inte fungerar? Jag har svårt att se att problemet är svartvitt och ur ett konsumentperspektiv så tycker jag att hantverkaren har ett större ansvar att informera om vad man kommit överens om, vad det kommer att kosta och också tydligt säga till om det tillkommer några moment som kostar extra. Som jag ser det skulle alla tjäna på att det sker skriftligt men här är det uppenbart att man tycker olika som hantverkare.

Är det så att man upprepade gånger råkar ut för kunder som är missnöjda med antingen kostnaden, kvaliteten eller tiden det tar för att utföra ett jobb jämfört med vad kunden upplever att man avtalat så kanske man borde fundera på att antingen skriva tydligare avtal eller välja sina kunder lite bättre;) (Vi har ju faktiskt hantverkare här som nästan aldrig råkar ut för dessa hemska kunder och vad det beror på har jag faktiskt väldigt svårt att avgöra)
 
Mikael_L
Självklart finns det en andel av kunder som är riktiga stolpskott.

Men har man gett sig in i en servicebransch så måste man nog lära sig bemästra även detta, vare sig man jobbar på McDonalds eller är elektriker.

Och har man sett till att upprätta ordentligt med papper så kommer ju kunden förlora, en tråkig vandring, men korrekt i alla fall.
Ja det finns minst två sidor av myntet, helt klart.

Ändock håller jag också för att det verkligen finns generella problem inom hantverkarbranschen. Jag har ju i några år varit lite nyfiken på detta, så jag har frågat alla i min omgivning om hur det funkat mellan dem och deras hantverkare, och resultatet är definitivt inte upplyftande.
Och några av dessa personer är väldigt nära vänner, som jag vet inte har några konstiga eller överdrivna åsikter/förväntningar.

Själv har jag bara 3 erfarenheter, 2 st jättebra och en ganska dålig.
De två bra erfarenheterna fick jag genom dels rekommendation av en annan riktigt nöjd kund, den andra via en hantverkare, vars firma ibland anlitade dessa 2 grabbar.
Den dåliga erfarenheten fick jag tag på genom "gula sidorna".
Så funkar det väl ofta. Guldäggen finns där ute, men måste vaskas fram.
 
Ja, i det stora hela så handlar det väl generellt om rabiata kunder och det är faktisk löjligt hur många det finns av dom, speciellt vid de tillfällen dom har fått på pränt nedskrivet att "om ni behöver hantverkarhjälp under byggtiden i föreningen så kostar det för elektriker X kr, för rörmokare X kr osv osv" detta både i sin brevlåda och uppsatt på olika ställen i föreningen. De "lösa" kunderna kan det ju vara lite blandat med men som jag skrev några inlägg tidigare så försöker man ju i den mån det går att förklara för dom att all tid som läggs ner utanför offerten/avtalet kommer att kosta extra och det fåniga är att de kunder man ev glömmer att ta upp kostnad för extratid eller rent utav inte har möjlighet för att något måste fixas för att resten av anläggningen ska fungera över huvud taget är de som inte gnäller, dom förstår när man berättar i efterhand.
Men jag kan ju bara prata för mig och mina närmaste kollegor samt att kommunikationsmissar sker ju alltid och då får man ju i regel ta smällen, nu handlade det ju om när någon typ av avtal används och hur det kan vara samt de tillfällen som kommer då det inte funkar praktiskat att fixa nya avtal pga flytet i jobbet eller liknande.

Det är inte ett fåtal hantverkare och inte inom ett speciellt yrke som råkar ut för det utan jag tror vi har ett ganska jämt genomsnitt inom alla områden och som sagt, jag har ju själv till skillnad från början som företagare sorterat ut kunder redan innan offertinlämning eller helt enkelt svarat nej när jag varit på plats och kollat ett jobb, på det viset har ju också "problemkunderna" minskat för mig. Att det fortfarande är som jag nämnde ovan 50% på en stamrenovering är ju faktiskt inte många i antal då det är ganska få per 100 lgh som beställer ej prissatt extrajobb samt att dessa är ju utslagna på olika yrkesgrupper som byggare, el, vvs, måleri osv. Det jag vill komma fram till är att problemena finns, de kan uppstå fast man försöker skydda sig själv och med tanke på hur många firmor det finns i branchen och hur många jobb som utförs så blir det ju många i en samlad mängd, och där är det fler än vad många tror.
Vi har ju minst tre bara i denna tråd som jag och många med mig skulle akta sig för om man var hem och kollade jobb just pga de vibbar man får av konsumenten, man lägger helt enkelt hellre ner tiden och gör ett jobb hos någon som kan ta in den info man ger om hur arbetet, kostnaden, tiden osv funkar och så klart en kund som har klart för sig vad dom egentligen vill ha utfört.
 
Mikael_L skrev:
Självklart finns det en andel av kunder som är riktiga stolpskott.

Men har man gett sig in i en servicebransch så måste man nog lära sig bemästra även detta, vare sig man jobbar på McDonalds eller är elektriker.

Och har man sett till att upprätta ordentligt med papper så kommer ju kunden förlora, en tråkig vandring, men korrekt i alla fall.
Ja det finns minst två sidor av myntet, helt klart.

Ändock håller jag också för att det verkligen finns generella problem inom hantverkarbranschen. Jag har ju i några år varit lite nyfiken på detta, så jag har frågat alla i min omgivning om hur det funkat mellan dem och deras hantverkare, och resultatet är definitivt inte upplyftande.
Och några av dessa personer är väldigt nära vänner, som jag vet inte har några konstiga eller överdrivna åsikter/förväntningar.

Själv har jag bara 3 erfarenheter, 2 st jättebra och en ganska dålig.
De två bra erfarenheterna fick jag genom dels rekommendation av en annan riktigt nöjd kund, den andra via en hantverkare, vars firma ibland anlitade dessa 2 grabbar.
Den dåliga erfarenheten fick jag tag på genom "gula sidorna".
Så funkar det väl ofta. Guldäggen finns där ute, men måste vaskas fram.
Det är ju främst det där med tiden att engagera sig i ett ev problem, beroende på vad summan ligger på så finns det ju gånger hantverkare helt enkelt struntat i att processa för att tiden att lägga ner på det hela är dyrare än summan att ta in.

Såklart det finns nötter på båda sidor, det finns det ju inom alla yrken och kunder till dessa, det kommer man ju aldrig ifrån. Sen när en konsument har problem med en hantverkare så kan det ju vara olika saker, när det gäller direkta fel i hantverkarens proffesion säger jag inget om och har aldrig gjort, det är ju bara att göra om och göra rätt, det har jag själv varit med om men om man är på plats snabbt och fixar felet så är ju allt frid och fröjd. Sen har vi ju de hantverkare som har noll pedagogik, bara blåser på osv och dessa får väl sällan ihop kemin med kunderna och då kan det gå snett på alla sätt och vis samt de som är väldigt upptagna men inte hör av sig i tid eller alls till kunder när dom inte kan komma.
Sen så har ju alla mindre bra dagar eller helt enkelt projekt det gå troll i, jag har ett exempel på en elare här i stan, en kille som vem som helst skulle älska att få hem, snabb, noggran, bra kommunikation (förutom att han pratar lite för mycket fackspråk med lekmän) oav oav men även han hade en dålig dag hos en kund och det spred sig snabbt så hos grannen till denna kund var jag ut och fick höra en massa andrahandsmissnöje, något jag inte kunde förstå varför...men sånt händer väl.

Fast, det kommer ju alltid att finnas ett gäng som aldrig kommer att kunna sköta sig, vissa har ju då tyvär monopol i sin lilla ort i sitt yrke och folk har inget val men de i städerna där det finns fler firmor så faller dom ju ur ganska snart, dåliga rykten går 10 ggr snabbare och förstärks 100 ggr mer än bra rykten.

Man kan ju säga att om man inte hör något från kund eller om sitt företag så sköter man sig hyggligt :)
 
Glufsglufs skrev:
Ja, i det stora hela så handlar det väl generellt om rabiata kunder och det är faktisk löjligt hur många det finns av dom, speciellt vid de tillfällen dom har fått på pränt nedskrivet att "om ni behöver hantverkarhjälp under byggtiden i föreningen så kostar det för elektriker X kr, för rörmokare X kr osv osv" detta både i sin brevlåda och uppsatt på olika ställen i föreningen.
Herregud vilken tråkig vardag du har med bara rabiata kunder:O. Svärfar som är snickare har aldrig råkat ut för dina erafrenheter, men det kanske är ett lokalt fenomen. Han var så himla glad att jobba med kunder som byggde "egnahem" där arbetet var uppskattat och han gillade umgänget med de "besvärliga" kunderna:D
 
Redigerat:
Nja, lokalt och lokalt. Man kan säga att i en BRF så finns det alltid minst två personer som varken UE, HE, styrelse, projektledare eller besiktningsmän kan prata med och minst en av dom kan man ge sig fan på att dom antingen ska ha extrajobb "gratis" eller så händer det nått skit som att en bits halkar av skruven och dunkar in i väggen eller en skåplucka får en repa och dessa personer går ju då i taket direkt innan någon ens hinner säga halv sju. sen finns det alltid nån "slipad" typ ska ska passa på och nyttja tillfället....de har också alltid en massa oxfilé och kaviar i frysen om en avborrning av elen skulle ske vid håltaging tex. Thats life....
Men ja, kanske lokalt. I staden Uppsala finns dessa kunder, jag kan inte påminna mig att jag stött på någon i orterna utanför (förutom s-holms området) om man nu pratar om de "lösa" egna kunderna jag haft, vi har ju ett antal gamla övervintrade förlästa akademiker och dom kan vara svåra ibland :) men ju längre västerut och norrut jag kommer i länet ju enklare är dom. Gällande resturangägare och varför dom är som dom är lämnar jag åt trådens läsares fantasi.......

Jag har under ett annat yrke jobbat både i så gott som hela dalarna och hela uppland och i det yrket var det en betydlig skillnad också så ja, kanske är jobbigare i storstadsregioner.
Gällande din svärfar så kan jag ju tänka mig att han är minst en generation över mig och man behöver inte gå längre för att inse att erfarenhet att ta kunder kan ge så mycket mer, något jag själv lärt mig den hårda vägen genom att tacka nej till vissa kunder i ett tidigt skede tex samt att skaffa mig en stadig fast kundstock.
 
Någonstans har jag en känsla av att det finns många hantverkare där ute som inte riktigt har grepp om hur man hanterar sina kunder på ett affärsmässigt sätt. Information och kommunikation är nyckeln och det ansvaret kan aldrig ligga på kunden.

Ex 1.
Hantverkaren frå lite extragrejjer att pyssla med under tiden som han är där och utför ett uppdrag på fast pris. Detta läggs senare på fakturan. Kunden blir irriterad. Varför? Jo, hantverkaren har inte tydligt informerat om att dessa extra arbeten är tillägg och kommer att debiteras utanför det fasta uppdraget. Om hantverkaren hade informerat tydligt i förväg så hade det inte varit något att diskutera. De flesta privatpersoner är inte vana att beställa arbeten och vet därför inte något om sådana här små "fällor". Jag säger fällor för ibland kan det också utnyttjas av "driftiga" personer för att få ut ytterligare pengar för ett fast jobb.

Ex.2
Kunden vill ha ett jobb utfört och det finns ett flertal olika lösningar på problemställningen. Kunden känner bara till en men hantverkaren vet att det finns flera. Istället för att diskutera detta med kunden så går hantverkaren in och bara gör det på det enklaste sättet. Resultatet blir alltså inte som kunden hade tänkt sig eftersom kunden inte rimligtvis kunde veta att det gick att lösa på ett annat sätt. Igen - hantverkaren skulle i förväg ha beskrivit hur arbetet skulle utföras så hade det inte blivit någon konflikt.

Som konsult får man arbeta ganska mycket med att lära sig affärsmässighet och det vore kanske inte dumt för en och annan hantverkare att förkovra sig lite i detta också. Det gör det trots allt mycket lättare att driva firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.