kan man testa betongen med fuktgivare för att se om man måste ha ventilerat undergolv i källare? eller måste man alltid ha ventilerat undergolv där? Ska flytta till en villa och tänkte ta källaren som sovrum men ska bara bo där i två till tre år, så vill ha en så billig lösning som möjligt och att behöva ventilera undergolvet låter dyrt..

Om du vill ha en billig lösning så lägger du ut konstgräs på källargolvet, det är ungefär som heltäckningsmatta men utan gummerad baksida vilket gör att fukten kan ventileras ut ändå.

Det är ingen vits att fuktmäta betongplattan innan du gör något, för allt kommer att förändras i samma stund som ytskiktet på plattan ändras. Plattan kan lätt vara torr nu när den är naturligt ventilerad, men plaskblöt om du lägger på en heltäckningsmatta med gummerad baksida.

Jag rev ut en heltäckande matta i min sutterängvåning, som inte hade något gummerad undersida, och det fanns inga fukt problem.
Vad jag vill säga, är att det finns heltäckande mattor gjorda för källargolv/plattor. Den jag hade var ganska tunn, vet inte om det finns mystjocka mattor utan gummering dock.

Ja, fukt och betongplatta (eller källare för den delen) hör i hop enligt min mening. Det finns ett uttryck som lyder "uppstigande markfukt", d v s betongen matas med/drar upp fukt ur marken – inte mycket att göra åt. I ett friskt hus är fuktnivån hanterlig om man behandlar plattan rätt men stänger man in fukten, t ex med en heltäckningsmatta med gummerad undersida eller ett laminatgolv börjar det hända saker.

Testa att tejpa fast en kvadratmeter byggplast på betonggolvet; efter någon vecka är golvet mörkare under plasten än vid sidan om. Det är fukt. Har man en ytbeläggning som släpper igenom fukten och den kan ventileras ut behöver man inte få några problem med lukt eller ännu värre – mögel. Annars får man just problem.

MVH
Ronnie

Prova även med att lägga en >2 cm tjock cellplast skiva (1x1m) direkt på betonggolvet och se om blir fuktigt under den efter en vecka.
I vårt hus har vi en inredd källare där alla rum fungerar som kontor och bostadsytor. Ett av hörnrummen saknar ventilation och efter en halvtimme med dörren stängd så luktar det "jordkällare". Är dörren öppen försvinner jordkällardoften.
Dottern önskad få rummet som sitt sovrum. Började med att göra en ventil i fönsterkarmen men utan någon riktig förbättring och var inställd på att vi måste borra hål i väggen för en riktig ventil.
I stället rev vi ut heltäckningsmattan som luktade riktigt illa och under den fanns en fiberskiva med korksmulor på undersidan mot betongplattan. Med hålsåg borrade vi två hål efter väggen ocj konstaterad att betongen var blöt i ena hålet och torrt i det andra, Golvet lutade betänkligt ner mot ytterhörnet. I stället för att jämna till med flytspackel (ca 4cm differans) så införskaffades Isolerplattor, 3 och 5mm tjocka, som klarar 9 ton/kvm högt tryck. Med laser vägde vi av och skar sen till isolerskivorna som vi la ovanpå fiberskivorn för att jämna till golvet. Omedelbart märkte vi att det blev väldigt varmt och behagligt för fötterna. Innan vi började att lägga parketgolv ovanpå isoleringen stängde vi dörren till rummet och nu kan den vara stängd en hel vecka utan någon tendens till jordkällarlukt. Min förklaring är att isoleringen göra att rumsvärmen inte når ner till betongplattan som hålls kall och därmed sugs inte markfukten upp.
Rummet har fungerat bra i tre års tid utan problem för oss själva eller träparkettgolvet (16mm oljad ask)som ligger som ett flytande golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.