jag har kommit över ett gammalt torp fr. 1800-t. I det fanns inget riktigt kök eller dusch m.m.. Så fick jag ett förslag på hur man inom befintliga väggar kan få plats med detta.
Ni som har lite vana och erfarenhet - vore kul med era synpunkter, både ris och ros !

• Planlösn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baserat på åldern så utgår jag från att det är ett gamlat timmerhus.
I sådanna fall skippa kaklet och kör med svetsade våtrumsväggar istället.
Det svetsade kan flexa lite när huset rör sig och det gör ett trähus.

Är det bra att behöva gå genom sovrummet för att komma till badrummet? Jag hade nog funderat några varv till över planlösningen för att försöka slippa det.

Smart att ha ingång direkt till toan.

Behöver ett förtydligande: Ar den grå ytan till vänster befintlig byggnad, så att du tänker dig en utbyggnad mot höger?

För att komma med goda förslag bör man ha lite mer grepp om exempelvis tomt och väderstreck.

Kanske kan groventrén göras större, på bekostnad av en del av sovrummet. Då når man toa utan att gå igenom sovrummet, det har ju en ytterligare dörr redan.

Kurtivan skrev:
Kanske kan groventrén göras större, på bekostnad av en del av sovrummet. Då når man toa utan att gå igenom sovrummet, det har ju en ytterligare dörr redan.
jag har funderat på det men då blir det en liten "korridor" som kanske inte fyller nån funktion direkt.

(QUOTE=billy_baver) Behöver ett förtydligande: Ar den grå ytan till vänster befintlig byggnad, så att du tänker dig en utbyggnad mot höger?
För att komma med goda förslag bör man ha lite mer grepp om exempelvis tomt och väderstreck.
(/QUOTE)

nej ingen utbyggnad alls- allt är inom befintliga väggar. Det var huvudtanken -att rymma toa, dusch och tvätt inom befintliga väggar. Den lilla köksdörren på höger sida går ut mot trädgården som mest ligger "ovanför" huset om man ser till ritningen. Huvudentrén går direkt ut mot den lilla vägen som passerar huset. Jag har ca 2-3 m mellan hus och väg på den sidan.

mats_o skrev:
Baserat på åldern så utgår jag från att det är ett gamlat timmerhus.
I sådanna fall skippa kaklet och kör med svetsade våtrumsväggar istället.
Det svetsade kan flexa lite när huset rör sig och det gör ett trähus.
jag har också tänkt på detta. Kommer förmodligen köra med plastgolv men kanske kakel på väggar. Vill behålla lite av den gamla stilen i huset rent generellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.