smurfen72 skrev:
Mäter den eller räknar vp ut kw effter vilken frekvens vp har jobbat på ?
Man kan även läsa av ineffekt till invertern, och fasström från invertern till kompressorn så jag är tämligen övertygad om att den verkligen mäter effekten.

Nu är detta alltså en invertermaskin så den har säkert mer funktionalitet än en vanlig on/off-pump.

Edit: Cirkpumpar och elpatron ligger utanför denna mätning, så en separat elmätare kan vara att föredra. Själv har jag dock patronen helt avstängd, så den inbyggda mätaren duger väl.

Redigerat:
Ja när det gäller effektmätning verkar det i alla fall så. Synd att det inte kommit flera inverters som hamnat i rätt pris lite mindre modeller som passar i vanliga hus när det gäller större hus så verkar det bli lika billigt att lösa med arbetstank om man har plats.

varmepumpsforum.com har en 3fas elmätare som fungerar perfekt

smurfen72 skrev:
Är du säker på att 750 har elmätare en kompis har en sån och jag har inte sett nån mätning har i och för sig inte knappat så mycket på den men ändå ?
Nej, han gissar eller tror. Den har inte effektmätning.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

vilpi skrev:
Timmarna som äldre Nibe visar är tidfaktor elpatron. Vilket motsvarar tid med max effekt.
ex 2 timmar med halv maxeffekt ger 1 timme på räknaren.

Nyare Nibepumpar typ 1145/1245/370/750 visar kWh dock utan enhet.
detta är också fel, tidsfaktorn används även på de nya maskinerna. Tycker man ska kanske tänka två gånger innan man skriver något... Det finns kanske människor som faktisk tror på vad du skriver.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

V Västerhaninge 17 skrev:
varmepumpsforum.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.