Hej igen.

Aquapanelskivorna sitter på väggarna, osb-skiva i tak och sedan innertaket Huntonit sympfoni är på plats.
Har monterat dit spottarna och håller nu på att koppla in dom (reläkort) för att kunna styra dom via pc.
 
De som inte finns på bild är inte sant :pd^_^b
 
Ett tips om du vill styra via dator/iphone/android etc är att satsa på Telldus lösning, men det kanske är det du gör.
 
Hej

Är ny på forumet och blev intresserad av din tråd. Kommer själv att börja gräva ur källaren inom kort. Om du kan dela med dig om tidsåtgång för att bryta upp plattan (som jag antar att du hade) samt tid att gräva ut vore jag grymt tacksam!

Dessutom skrev du att du hade fått in offert på betong men inte vad den var på...söker själv efter betongbil i stockholms området för att gjuta plattan efter isolering. Hur tjock göt du din platta?

Tack på förhand!
Andreas
 
Steinmeister skrev:
De som inte finns på bild är inte sant :pd^_^b
Det är sant som du säger. :)

Så här kommer ett par halvkass bilder som bevis.

Carla skrev:
Ett tips om du vill styra via dator/iphone/android etc är att satsa på Telldus lösning, men det kanske är det du gör.
Jag använder faktiskt redan en Tellstick Duo från telldus ihop med programmet Switch King, har okså skrivit ett eget plugin till Switch king för att kunna hantera reläkorten.


awallgren skrev:
Hej

Är ny på forumet och blev intresserad av din tråd. Kommer själv att börja gräva ur källaren inom kort. Om du kan dela med dig om tidsåtgång för att bryta upp plattan (som jag antar att du hade) samt tid att gräva ut vore jag grymt tacksam!

Dessutom skrev du att du hade fått in offert på betong men inte vad den var på...söker själv efter betongbil i stockholms området för att gjuta plattan efter isolering. Hur tjock göt du din platta?

Tack på förhand!
Andreas
Jag hade ingen platta från början utan detta var ett outnyttjat utrymme som från början var en "krypgrund".
Och vad det gäller tid så är det ju nästan omöjligt att svara på beror ju hur långt du måste bära materialet och hur du ska frakta det från tomten och hur mycket.
Jag personligen grävde bort sand/grus i ett antal timmar om dagen så jag fyllde en släpkärra på förmiddagen innan jag åkte till jobbet och så hade jag en granne som ville ha materialet som fyll så han hämtade och tömde kärran på kvällen så att den stog tom och redo till mig dagen efter.
Jag har ingen ingång till källaren utifrån så jag fick ju bära allt material genom huvudingången, jag tog ungefär 30 kg varje vända och det fungerade bra. Jag använde ganska stora tunnor (svarta latrintunnor) att bära materialet i.
Har för mig om att ca 18-20 vändor blev lagom för den kärran jag använde. gissar att jag körde iväg ca 10 kärror. (har inte de uppgifterna framför mig nu)

Min platta gjorde jag ungefär 12cm och var tyvärr tvungen att ta dit en pumpbil så betong + bil + "gjutare" landade på ca 26000kr

hör av dig om du har fler frågor eller om något jag skrev blev oklart.
 
  • tak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Tack för svar! Jag och två kompisar grävde ut källaren på 2 dagar faktiskt. Var tunn platta men många skottkärror blev det...:)

Nu har ett nytt problem dykt upp! Det har börjat rinna in vatten från grundsulan... Huset är utvändigt isolerat och dränerat 2009 av förre ägaren. Är det fel på dräneringen eller är det normalt att det kommer in vatten från nedre delen av grundsulan? Behöver jag åtgärda det här eller är det ok att det kommer in vatten. Jag kommer lägga ett tunt avjämningslager med makadam och sedan 200 mm pordrän. Kanske är det bara nu vid snösmältning som det kommer vatten och att det sjunker undan när snön är borta???

Någon med kloka råd?

Andreas
 
Nej, det ska givetvis inte rinna in vatten om dräneringen är korrekt gjord (sen kanske det inte finns något i din källare som tar direkt skada av det, men ändå!).

Jag gissar att de gjort något av följande fel:
- Om din grundsula sticker ut utanför ytterväggen, så ska man ju ha hålkäl (så att vatten inte stannar i vinkeln) som dessutom ska tätas med något membran. Det kanske saknas i ditt fall eftersom vatten sipprar in i skarven?
- Dessutom ska ju dräneringens högsta punkt ligga _under_ grundsulans höjd, så att högt grundvatten leds bort innan det kommer upp i källargolvsnivå.

edit: Jag kanske missförstod dig, är det så att du inte byggt upp källargolvet än, och att det sipprar in under grundsyllen?
 
Redigerat:
Hej.

Stort tack för svar!
Vi har bara kommit till utgrävningen och har alltså jordgolv just nu eller snarare lergolv med stora sjöar i....

Just nu går en länspump och håller undan vattnet!

Vattnet läcker i under grundsulan eller i grundsulans nedre del, svårt att se då vi ej grävt ut ända ner. Har pratat med tidigare ägare nu och det verkar som om de lagt dräneringen på samma höjd som sulan...som jag gissade och nu ( tack vare ditt svar) vet.

Hoppas vi kan få detta som dolt fel då vi bara bott här 8 mån. Isoleringen är gjord med Jackodrän.

Tror du vi kan göra färdigt källargolvet när marken torkat och fixa dräneringen när våren kommer eller vad händer om det blir lika mycket regn igen innan vi hunnit dränera om?
 
Är din källare under mark överallt? Inte för att jag hade ditt problem, men jag lade även en invändigt dräneringsslang i makadamlagret och ledde ut till utsidan, men så har jag en källare där ena kortsidan faktiskt är i marknivå (har varit ett garage där) och huset ligger på en kulle, Skulle jag någon gång få översvämning i källaren är det bara att öppna dörren och släppa ut vattnet, så bra är det nog få källarägare som har det...

Om ni bygger nytt golv och det regnar mycket igen så kommer det förstås att bli blött under golvet, men så är det nog många källare som har det. Beroende på hur högt vattnet stiger så kan det förstås sugas upp i betongen, men så länge du inte har något organiskt material i källaren så blir det nog inte värre än en "fuktig källare".
 
Det visade sig att källaren är feldränerad. Någon Einstein hade grävt ur längs sulan, fyllt på med makadam och sen lagt dränröret ovanpå... Skapades ett perfekt ställe för vattnet att samlas på och skapa ett fint tryck in mot sulan!!! Dessutom är stenkistorna felbyggda...

Har byggt en temporär pumpgrop och leder bort dagvattnet långt från väggarna så nu kan jag göra färdigt källaren invändigt och sen blir det omdränering:)
 
Eftersom jag har liknade förutsättningar som TS så tjuvlånar tråden lite för några frågor.

Håller på att planera för att fixa till vår källare. Tänkte försöka sänka golvet så mycket som möjligt utan att behöva förstärka som TS har gjort, isolera, (helst) lägga vattenburen golvvärme och sedan guta ny platta.
Jag undrar:
Hur långt ner man kan gräva ur utan att behöva förstärka?
Hur mycket kan man snåla med isoleringens tjocklek innan det blir helt oekonomiskt?
Hur tunn kan man göra göra plattan?
(varje cm räknas ;))
 
Det är ganska svåra frågor att svara på, men jag valde att gräva ur ordentligt just för att kunna isolera och gjuta en platta efter rekommendation.
dvs minst 20 cm isolering och sedan 10 cm platta, plattans tjocklek fördelar värmen ifrån slingorna.

Så länge som du inte gräver under husets bärande konstruktion så beöver du inte förstärka, så det beror ju på hur ditt hus ser ut.
 
Kanontråd så jag tjuvlånar också! Jag har liknande förutsättningar men bara en altan ovanpå den del jag vill gräva ut. Skulle behöva förlänga grundsockeln nedåt precis på samma sätt för att få bra höjd. Det som skiljer sig i mitt fall är att sockeln redan nu har sättningar. Sättningarna verkar fortsätta (marken är dålig) och på något sätt skulle det behövas stabiliseras. Skulle det gå att påla under plattan och sedan gjuta ihop den med sockeln? Eller blir det svårt att få plattan att bära vikten från murarna?
Hmm... inser att det kanske inte är helt glasklart hur jag tänker men provar ändå.
 
Noone70: Jag hade ett gäng byggare här och tittade på min källare. Jag frågade om de tyckte att 20 cm frigolit var lagom. - Näää, sa de, 10 cm räcker gott och väl.

Med tanke på att jag redan nu värmer upp källaren och har ungefär 0 cm isolering, så är även en decimeters isolering en otrolig förbättring, så de har kanske rätt. Nya Plattor för hus har väl 20 cm numera, men de står ju nästan ovanpå marken och får vintertemperaturen fullt ut. En meter ner i marken där vi ska isolera är det alltid plusgrader.

Om man satsar på dyrare frigolit med grafit så sägs 10 cm sådan motsvara 13 cm vanlig och då vinner man lite takhöjd. Byggmax har. Ersätter man makadam med Isodrän så får man isolering på köpet.

Men tänk på att jag inte gjort någonting på riktigt ännu utan bara funderat och planerat, så lita inte på mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.