Vilket avtal skall min "huvudentreprenör" skriva med sina intagna underentreprenörer ? Dvs inget avtal som har med kunden att göra utan endast mellan entreprenörerna.

X har avtal på totalentreprenad med kunden.

X plockar in firma för El, firma för VVS, firma för markarbete osv..

Här gäller ju inte ABS då et är avtal mellan två näringsidkare.

Gå in på bygg.org och klicka på genvägar- standardavtal så kan du läsa om dom olika avtalen.

Det är väl upp till dem?

Hur kommer det sig att du undrar över det? Det är ju ingenting som du normalt behöver bekymra dig om.

När jag räknat på en offert som UE och får jobbet så är det inget mer än att jag fakturerar HE och följer ev handlingar/ramar för projektet. Det finns vissa byggare som har nått egengjort papper som man kan skriva under men det handlar mest om att man ska vara medveten om ev viten och sånt. Inte så vanligt att man som UE skriver avtal med byggaren.
Du som kund har ju ett avtal med byggaren och byggaren som då är HE har ju ansvaret mot dig att alla UE gör det dom ska, en UE som inte sköter sitt riktigt och/eller inte följer handlingar/ramar lär ju inte få betalt fullt ut heller.

Om huvudentreprenören "X" inte har koll på vilka avtal han skall ha med sina underleverantörer för att kunna uppfylla villkoren i huvudavtalet låter det lite skakigt. Det hade inte gett mig något förtroende.

Om handlingar/ramar finns så ska ju UE utföra jobben efter det och därmed behöver man inte ha något externt avtal mellan HE och UE om det inte har med ekonomiska transaktioner att göra. HE har ansvaret mot kund så det är endast där kunden behöver bry sig så att säga, hur HE sen gör med sina UE är inte av intresse för kunden så länge alla följer de ev handlingar som finns. När man som UE vunnit en upphandling via sin offert så har man också förpliktat sig att utföra något efter redan uppsatta ramar, dessa ramar är då något som HE och kund skriver avtal om.
Jag förstår om lekman inte har koll på detta men det är inte mer avancerat än så. Alltså, ännu en grej som man som kund/byggherre ska tänka på, upprätta ordentliga handlingar/ramar så går projektet av sig själv sen mer eller mindre.

De ev avtal som man har som UE mot HE generellt har mest med att göra om när, var, hur det ska faktureras och att man via offert då förstått vad man ska utföra (handlingar/ramar) samt att man har med ev reservationer.

Jag vill bara hjälpa huvudentreprenören att säkra upp valda underentreprenörer.

Hmmm...vad är det för HE du har som inte har mer koll än så? Säker på att du vill använda denne? Jag skulle nog tänka efter både en och två gånger om jag skulle vilja ha något gjort av en byggare och sen vara tvungen att hjälpa till/förklara om hur upphandling av UE funkar.
Är det någon liten skutt du är jättebekant med? Om det är på det viset så är inte det heller så bra....vad händer om något går snett, eller är det en megabillig byggare från annat land som inte förstår systemet? Också något att dra åt sig öronen för.

Om du ska hjälpa och göra det riktigt så ska du som byggherre göra upp klara och ingående ramar/handlingar som innefattar alla delar/yrkesgrupper i projektet. De UE som sen lämnar offert utefter dessa handlingar/ramar har då låst sig till att utföra jobbet så som det är skrivet MEN kolla noga vad dom ev reserverar sig för.
Du kan ha tex en UE som vill ha X antal kronor och då ingår precis allt medans nästa ligger 10 000 billigare men reserverar sig för en massa så att slutsumman sen i o m avvikelser samt extrajobb överstiger den dyrare UE:s offert.
Det är sådana saker som en HE ska ha koll på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.