Var och tittade på lite maskiner i går och Asko kändes väldigt förtroendegivande.
Dessutom hade dom 3 nivåer med besticklåda ? Är det bra ? jag har bara haft bestick korg men kan tänka mig att det kan bli renare med besticklåda, någon som har en kommentar om besticklåda/bestickkorg.

Finns det några fler erfarenheter om ASKO och dess modeller ?

Köp INTE Cylinda 750 om du behöver avhärdare, dom säger själva att den inte fungerar och tog tillbaka vår maskin efter redan efter ett misslyckat reparationsförsök (annars är tydligen deras policy att göra tre försök innan retur).

Vi lade sedan till 5000 :x för att få en Miele och är extremt nöjda. Fantastisk maskin på alla sätt.

Köp en Bosch eller någon av Siemens dyrare maskiner!

Sjukt trött på dem som anropar Miele som överlägsna hela tiden... Men det finns väl fortfarande folk som hävdar att Mercedes Benz fortfarande gör världens bästa bilar också...

BjörnBygg skrev:
Men det finns väl fortfarande folk som hävdar att Mercedes Benz fortfarande gör världens bästa bilar också...
Gör de inte det? ;)

F.ö. är väl Bosch och Siemens i princip samma sak idag...

BjörnBygg skrev:
Köp en Bosch eller någon av Siemens dyrare maskiner!

Sjukt trött på dem som anropar Miele som överlägsna hela tiden... Men det finns väl fortfarande folk som hävdar att Mercedes Benz fortfarande gör världens bästa bilar också...
Det är inte det att just Miele som är bättre, utan att tyska tillverkare har stora volymer och därmed resurser att arbeta igenom konstruktionerna ordentligt. Tillverkare i Sverige har tyvärr alldeles för små volymer för att konkurrera. Så, ja, Bosch och Siemens är utmärkta val av samma skäl.

Och, jo, jag har en Merca. Och en VW.. ;)

Prisjakt är din vän. Sortera på popularitet och googla sedan vidare på tester och recensioner på de populäraste produkterna som matchar dina behov. Dessa brukar ofta vara väldigt prisvärda. Det gäller egentligen oavsett vad man ska köpa.

Morsan har en sprillans Boschmaskin, hemma har vi en Miele.

Frontluckan känns som den är byggd i kartong på boschen, den flexar och är inte vridstyv för fem öre. Vår maskins lucka går inte att rubba. Det är helt andra dimensioner på godset. Likaså har Mielen mycket rejälare korgar, hjul, tvättmedelsfack osv.

Men smaken är som baken...

Consensus skrev:
Morsan har en sprillans Boschmaskin, hemma har vi en Miele.

Frontluckan känns som den är byggd i kartong på boschen, den flexar och är inte vridstyv för fem öre. Vår maskins lucka går inte att rubba. Det är helt andra dimensioner på godset. Likaså har Mielen mycket rejälare korgar, hjul, tvättmedelsfack osv.

Men smaken är som baken...
Upplevd kvalitet och verklig kvalitet kan vara två helt olika saker...
Sen kan man ju inte jämföra Mieles instegsprodukter som kostar dubblert så mkt som andra tillverkares dito.

Miele bygger säkerligen överlag j:vligt bra produkter, men dem är minst lika duktiga på att övertyga folk om att dem är bäst genom sin marknadsföring.

-Precis som Hästens sängar, som seglade upp i vårt medvetande som världens i särklass bästa sängar sedan dem fick en ägare som förstod sig på marknadsföring...

Hästens:
-Hantverk
-Svenskt trä
-Tagel
-Svensk kvalitet osv...

Miele:
"Immer besser"
Made in germany..
Egen tillverkning av komponenter...
Ja dem kanske tom. valsar plåten själva=):p

Otroligt enkla knep för att övertyga oss om produkternas överlägsenhetd^_^b

Hästens är bra på marknadsföring, men sen finns det ju de där testerna som IKEA gärna framhåller.

Sedan finns det ju en stark psykologisk effekt inbakad. Man har visat att konsertbesökare som själva betalar biljetten uppskattar en konsert mer än de som får biljetten gratis. Samma samband borde finnas för vitvaror. En konsument som betalar 10000:- för en Miele-maskin och förväntar sig en hög kvalitét upplever nog också en högre kvalitet jämfört med en konsument som köper en Bosch för 3000:-.

Det behöver inte finnas ett samband mellan pris och kvalitét. Ett par nudie-jeans kostar 10 ggr mer än ett par HM-jeans men produkterna har likvärdig hållbarhet (om än olika design).

Mikael_L
Såhär vid nyinköp, glöm inte att kolla hur mycket irriterande pip-ljud och sånt det är på maskinen, och se till att säljaren visar att dom går att stänga av (eller kolla i bruksanvisning), nöj dig inte endast med att få den informationen muntligt.

Bland mina vitvaror tolererar jag endast 3st olika pip.
Ett mycket kort pip eller pling när mikron är klar (men helt onödigt egentligen).
Ett pipande från frysen när dörren har glömts på glänt.
Ett pipande från frysen när tempen har stigit för högt.

Bosch/Siemens är säkert bra märken men jag gillar inte inredning i de, tycker de är krångliga att fylla på ett bra sätt. Har själv Whirlpool och är nöjd med den förutom torkeffekten som är riktigt dålig, disken blir varm men är fortfarande fuktig men lämnar man maskinen över natten så har det dunstat bort.

Finns väl maskiner med fläkt som borde torka bättre, men jag vet inte vilken ljudnivå man kan vänta sig då.

AXS
Gå och kolla vilken typ av inredning du gillar, det är viktigast för mig.
Det avgränsar de som finns att välja på rejält.

Det jag kollar på:
-Inredningslayout
-Ljudnivå
-Hög och sänkbara korgar
-Pris såklart
-Energi- och vattenförbrukning
-Ser okej ut framifrån

Har själv ägt 2 miele, 1 bosch och 1 billig cylinda eller liknande lågpris. Miele slår allt jag testat.

En finess som jag har kommit att uppskatta väldigt mkt är belysning inne i diskmaskinen.
Har ngn Electrolux xxl real life maskin numera och den är vi mkt nöjda med. Framförallt för smart inredning, man kan lasta in allt från stora grejor till småprylar nästan hur som helst, och det blir rent. Och tyst som en viskning är den :)

mycke_nu skrev:
Det är inte det att just Miele som är bättre, utan att tyska tillverkare har stora volymer och därmed resurser att arbeta igenom konstruktionerna ordentligt. Tillverkare i Sverige har tyvärr alldeles för små volymer för att konkurrera. Så, ja, Bosch och Siemens är utmärkta val av samma skäl.

Och, jo, jag har en Merca. Och en VW.. ;)
:D

Men Electrolux är ju en av världens största vitvarutillverkare?? Bara Whirlpool är väl större och ingen av dessa verkar ha ngt vidare rykte på det här forumet...:S

Det blev en ASKO D5647XLS med bestick låda och efter mer än en vecka är vi mer än nöjda och alla våra glas och tallrikar passar perfekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.