8 612 läst · 23 svar
9k läst
23 svar
Brytare till badrumsfläkt
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Det går bra. Så har jag, fast det är en kronbrytare.
//Patrik
//Patrik
Om du inte har luftintaget från en bastu utan från ett rum som är kring 20 grader så är det kalldrag i min verklighetsuppfattning. Ska luft cirkulera mot min kropp när jag duschar så bör den vara minst 30 grader (hudens normala temp är vad jag förstått ca 35 grader). Jag vet att andra verkar ha annan uppfattning eftersom de verkar trivas med sina installationer, eller så erkänner de inte att de inte trivs.lordi skrev:
Det vore för övrigt intressant att se nån slags uträkning på hur dumsnålt det eventuellt är med kalla badrum. I lägenheten jag bor i så körde BRF'en nån slags renoveringsrace på tiden förra snåljåpen ägde lägenheten, och då var det tydligen tillval som ägaren själv fick bekosta att få nån bättre värme än bara vattenburen handdukstork. Resultatet är kall klinkers i duschen, varpå man måste börja duschandet med att spola riktigt mycket varmvatten på golvet rakt ut i avloppet för att klinkersen inte ska vara för kall för att stå på. Med två personer i hushållet så kan det i teorin hända 14 gånger i veckan om man skulle behöva duscha varje dag och den ena duschar på morgon och den andra på kvällen. I praktiken blir det inte alls så ofta, men jag anar att det ändå hade blivit billigare för föreningen att bekostat golvvärme i alla badrummen från början... Som bonus måste vi vädra rejält efter varje dusch för att få bort kondensen på väggarna, som troligtvis hade försvunnit av sig själv med lite bättre värme. Det blir inte heller bättre av att stänga badrumsdörren är enda sättet att inte få in solljus till sovrummet, så dörren måste vara stängd när man sover = risk att stänga in fukten...
q(;^p q(;^p
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Det där låter inte kul, Yxis. Framförallt den biten med att behöva spruta vatten på golvet för att "värma" det.
Känner igen det från Solnas hotel & vandrarhem (vilken inte kan rekommenderas).
//Patrik
Känner igen det från Solnas hotel & vandrarhem (vilken inte kan rekommenderas).
//Patrik
Yxis du har ett dåligt ventilerat badrum om du måste vädra för att få bort kondens. Jag har inte upplevt det du skriver om kalldrag när jag får in i mitt fall 21 gradig luft från hallen utanför badrummet. Inte heller i min gamla lägenhet med samma lösning, eller hos mina föräldrar.
Ska man ha 30 graders luft på kroppen så är enda lösningen ångdusch, och det ställer ännu högre krav på ventilation.
Jag tror nog snarare att du upplever det som kallt pga avsaknaden av golvvärme.
Jag håller badrummet på ca 22 grader, det blir ett par grader högre när jag duschar, så kallt är det inte.
Om man inte tar luft från ett intilliggande rum, var ska man annars ta in luften?
Ska man ha 30 graders luft på kroppen så är enda lösningen ångdusch, och det ställer ännu högre krav på ventilation.
Jag tror nog snarare att du upplever det som kallt pga avsaknaden av golvvärme.
Jag håller badrummet på ca 22 grader, det blir ett par grader högre när jag duschar, så kallt är det inte.
Om man inte tar luft från ett intilliggande rum, var ska man annars ta in luften?
Redigerat:
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
Mitt badrum tar in luften ifrån hallen som i sin tur måste passera en vattenburen handdukstork och ett vattenburet element innan det når badkaret/duschen som dessutom står vid badrumsfönstret.
Ventilationen går ut ovanför badkaret och det är rejält drag i ventilationen, något problem med kalluft annat än ett viss kallras från fönstret vid 10-15 minusgrader har jag inte upplevt. Kondensen försvinner inom 5 minuter. Enda nackdelen jag märkt är att eftersom luften tas in i nedkant att badrumsdörren så följer det med en del damm ifrån hallen.
Ventilationen går ut ovanför badkaret och det är rejält drag i ventilationen, något problem med kalluft annat än ett viss kallras från fönstret vid 10-15 minusgrader har jag inte upplevt. Kondensen försvinner inom 5 minuter. Enda nackdelen jag märkt är att eftersom luften tas in i nedkant att badrumsdörren så följer det med en del damm ifrån hallen.
Kanske en IR-panel i taket eller en i form av en spegel vore något för dig? Eftersom den funkar som en infravärmare borde den kunna hålla klinkern varm. Kolla in infraswed.se.yxis skrev:Det vore för övrigt intressant att se nån slags uträkning på hur dumsnålt det eventuellt är med kalla badrum. I lägenheten jag bor i så körde BRF'en nån slags renoveringsrace på tiden förra snåljåpen ägde lägenheten, och då var det tydligen tillval som ägaren själv fick bekosta att få nån bättre värme än bara vattenburen handdukstork. Resultatet är kall klinkers i duschen, varpå man måste börja duschandet med att spola riktigt mycket varmvatten på golvet rakt ut i avloppet för att klinkersen inte ska vara för kall för att stå på. Med två personer i hushållet så kan det i teorin hända 14 gånger i veckan om man skulle behöva duscha varje dag och den ena duschar på morgon och den andra på kvällen. I praktiken blir det inte alls så ofta, men jag anar att det ändå hade blivit billigare för föreningen att bekostat golvvärme i alla badrummen från början... Som bonus måste vi vädra rejält efter varje dusch för att få bort kondensen på väggarna, som troligtvis hade försvunnit av sig själv med lite bättre värme. Det blir inte heller bättre av att stänga badrumsdörren är enda sättet att inte få in solljus till sovrummet, så dörren måste vara stängd när man sover = risk att stänga in fukten...
q(;^p q(;^p
Ny mekanisk ventilation är tydligen på gång för hela huset, så det är läge att vänta och se hur det blir när den installerats.
Steg ett vore att installera ett riktigt element, precis utanför dörren till badrummet sitter två stängda stoppkranar på husets vattenburna värme där det skulle gå att ansluta rakt på, det gäller bara att dels få tummen ur och dels lyckas borra i kakel på rätt sätt.
Synd att IR-paneler inte finns för vattenburen anslutning (antar jag)
TechMark: Det kanske är bra att du får med damm från hallen, antingen samlas dammet färdigt i en hög som är smidigt att sopa bort eller så följer dammet med ner i duschavloppet
Steg ett vore att installera ett riktigt element, precis utanför dörren till badrummet sitter två stängda stoppkranar på husets vattenburna värme där det skulle gå att ansluta rakt på, det gäller bara att dels få tummen ur och dels lyckas borra i kakel på rätt sätt.
Synd att IR-paneler inte finns för vattenburen anslutning (antar jag)
TechMark: Det kanske är bra att du får med damm från hallen, antingen samlas dammet färdigt i en hög som är smidigt att sopa bort eller så följer dammet med ner i duschavloppet
T
TechMark
Hobbysnickare
· Stockholm
· 190 inlägg
TechMark
Hobbysnickare
- Stockholm
- 190 inlägg
Nja det som inte inte ligger kvar på golvet sätter sig som ett grått "lurv" på ventilkåpan, men den är ju lättrengjord.yxis skrev:
Produkter som diskuteras i tråden