1 093 läst · 8 svar
1k läst
8 svar
Hantverkare ett sabla släkte?!
Hej på dig! Jag är en så kallad hantverkare (målare). Jag bara undrar om det inte kan vara så bland er okunniga att det låga priset alltid får styra. Då är det lätt att det blir sensmoralen: Det låga priset kan aldrig uppväga ilskan över den usla kvalitén. (både på utfört jobb och vad gäller kontakten med hantverkaren). Jag håller med om att det är trist att råka ut för det som har hänt er. Carina
Vad är problemet? Kommer inte entreprenören bli klar i tid?Tobias Gentzell skrev:
En kvalitetsansvarig behöver inte tillbringa särskilt mycket tid för på bygget för att göra sitt jobb (ett par timmar totalt borde räcka). Generellt sett är det nog bättre att anlita en extern kvalitetsansvarig men det är lite sent påtänkt i ditt fall.
Vidare bör man i entreprenadkontraktet se till att det svider för entreprenören om denna inte blir klar i tid.
Står det inte i kontraktet vilket datum bygget ska vara klart? Det är i så fall mindre bra...
Jag tror du ska fundera på att ta in en extern kvalitetsansvarig eller någon annan expert som kan hjälpa dig att kontrollera entreprenören. Tar man in någon utifrån så kan det sätta press på entreprenören.
Fortsätt att själv kontrollera allt och dokumentera det som du tycker är felaktigt utfört.
Du skrev "fullständig entreprenad". Menar du totalentreprenad?
Jag tror du ska fundera på att ta in en extern kvalitetsansvarig eller någon annan expert som kan hjälpa dig att kontrollera entreprenören. Tar man in någon utifrån så kan det sätta press på entreprenören.
Fortsätt att själv kontrollera allt och dokumentera det som du tycker är felaktigt utfört.
Du skrev "fullständig entreprenad". Menar du totalentreprenad?
Hej Tobias. Har varit i ungefär samma sits. Se till att hålla inne tillräckligt med pengar. Det är jättesvårt att bryta ett kontrakt om inte entreprenören går i konkurs. Men man kan faktiskt försätta dom i konkurs... kolla med kronofogden, justitia osv, det kan finnas en del att ta på redan. Vi hade tur våran entreprenör gick i konkurs och då "måste" husleverantören gå in och färdigställa. Enligt Garbo får man heller inte färdigställa på egen hand då gäller inte försäkringen!
Äh, det går inte att försvara. Normalfallet är att hantverkare är urkassa på att ha kundkontakt. I en mer konkurensutsatt branch skulle de flesta av dagens hantverkare inte ha en chans. Jag har begärt in offerter för samtliga steg i ett bygge och tumregeln är: Börja med 15 företag, 10 kanske svarar i telefon, 8 är intresserade och "ska räkna på det" var av 3 svarar på offertförfrågan.Kenneth skrev:Jävla beställare!
Det finns alltid två versioner av en historia. Jag har arbetat som hantverkare och arbetsledare inom byggbranchen i många år nu. Bakom mig har jag en hel del nöjda kunder och en del mindre nöjda. Om ni måste jaga era hantverkare verkar det som ni påtagit er rollen som samordnare av arbetsplatsen. Det är jobbigt. Har ni kunskapen att avgöra när elektrikern ska in och när rörmockaren ska in. Vi kan vända på steken lite, hur många gånger har man inte fått ställtid p g a att beställaren inte har koll på vad denne sysslar med. Jag kan riva själv, åh hur stänger man av vattnet till toaletten? Kan inte du komma hit och göra det och sen åka till golfbanan ett par timmar medan jag river? Varför ska beställaren planera mina arbetsdagar? Om jag står på ett bygge så gör jag klart vad jag ska och åker sen vidare till nästa kund. Naturligtvis ringer jag om jag vet att kunden väntar men normalt har man nyckel. Likförbannat ringer kunden och stressar. Gör upp med hantverkaren om när jobbet ska vara klart och ge honom eller henne en nyckel, låt sedan den stackars saten arbeta i fred. Arbetar man åt privatpersoner blir man efter ett tag härdad. Det finns alla sorter av kunder. Några exempel från verkliga situationer; Ska bocka rör till ett badrum men kunden som vill hjälpa till håller i ändan av röret och vägrar släppa; Ett par nyanlända invandrare från afrika har bajsat i golvbrunnen; Beställer offert på jobb som inte ska utföras, blir misstänksam efter att ha räknat på jobbet tre gånger vid samma tid på året. Det skulle in i kundens årliga budget för eventuella utgifter; Beställer ett golv i ett visst mönster, ångrar sig sedan och vill ha golvet omlagt i ett annat mönster. Vi vägrar och kunden kopplar in advokater för att att häva köpet; Kunden går in på ett nylagt golv och surfar runt på klinkersen. Vägrar sedan betala omläggningen eftersom de aldrig varit inne i badrummet; Ringer hantverkaren klockan 22:00 på söndagskvällen för att "stämma av ett par saker", jag betalar ju honom så då är han väl min slav?;
Jag skulle kunna fortsätta i oändlighet. Det finns dåliga hantverkare, javisst. Men det finns även dåliga kunder. Det går kanske på ett ut.
Hur många tror ni svarar skriftligt?
Jag har iof varit nöjd med tidshållningen av de senare kontrakterade hantverkarna. (Dock kan jag berätta om min 2-års muddringsupphandling som fortfarande pågår....)
Det största problemet är att hantverkare är just hantverkare och inte projektledare eller administratörer. Misstänker att deras priser skulle vara något högre om de hade anställda som skötte den biten. Därför får man dessa lustiga offerter.
Håller med om att hantverkare i de större regionerna är lite bortskämda med jobb och därför oftast inte håller den servicenivå man kan förvänta sig. Det borde inte vara så svårt att höra av sig och meddela att man måste vänta i några dagar innan man kan göra klart jobbet, att saker gått snett, något saknas o.s.v. Vill man inte ringa så kan man ju alltid lämna en lapp till de som bor i huset. Det är dessutom dumt att lova saker som man inte kan hålla, vilket i bland görs för att man skall "få" jobbet.
Det som slår mig är att de är oftast ruggigt snabba på att starta ett arbete, men sedan är de inte alltid lika angelägna om att avsluta och vill gärna att man skall betala i förskott....
Sedan att det finns konstiga beställare och hantverkare som gör ett dåligt jobb/fuskar är ju en helt annan diskussion.....meddela status är de grymt dåliga på....
//anna
Håller med om att hantverkare i de större regionerna är lite bortskämda med jobb och därför oftast inte håller den servicenivå man kan förvänta sig. Det borde inte vara så svårt att höra av sig och meddela att man måste vänta i några dagar innan man kan göra klart jobbet, att saker gått snett, något saknas o.s.v. Vill man inte ringa så kan man ju alltid lämna en lapp till de som bor i huset. Det är dessutom dumt att lova saker som man inte kan hålla, vilket i bland görs för att man skall "få" jobbet.
Det som slår mig är att de är oftast ruggigt snabba på att starta ett arbete, men sedan är de inte alltid lika angelägna om att avsluta och vill gärna att man skall betala i förskott....
Sedan att det finns konstiga beställare och hantverkare som gör ett dåligt jobb/fuskar är ju en helt annan diskussion.....meddela status är de grymt dåliga på....
//anna
Liknande trådar
-
Tips på hantverkare
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Era erfarenheter av hantverkares debitering för småjobb
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hantverkares körersättning och parkeringsavgifter
Hantverkare -
Tips på hantverkare Sala/Avesta - Altanbygge
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är hantverkare ett släkte för sig?