Jag har spikat upp panel på en vägg.
Kvistlackat (Byggmax shellack), grundmålat ett varv med Nordsjö häftgrund V och slutligen toppat med Flügger Interiör panel. Problemet är att färgen spricker/krackelerar!
Jag har aldrig haft det problemet tidigare.
Naturligtvis ska jag måla ett varv till men krackerleringen uppstod redan efter första varvet grundfärg.
Är det Byggmax shellack som är problemet eller vad är det för fel??
Kvistlackat (Byggmax shellack), grundmålat ett varv med Nordsjö häftgrund V och slutligen toppat med Flügger Interiör panel. Problemet är att färgen spricker/krackelerar!
Jag har aldrig haft det problemet tidigare.
Naturligtvis ska jag måla ett varv till men krackerleringen uppstod redan efter första varvet grundfärg.
Är det Byggmax shellack som är problemet eller vad är det för fel??
Men ojdå! Ja, du har nog rätt. Jag är mitt uppe i renoveringen av köket och hade säkert för bråttom.
Då antar jag att det löser sig om jag lugnar mig lite och målar nästa varv imorgon?
Och tusen tack för ett snabbt svar förresten!
Då antar jag att det löser sig om jag lugnar mig lite och målar nästa varv imorgon?
Och tusen tack för ett snabbt svar förresten!
Väntade två dagar och målade sen ett andra varv med Flüggers panelfärg.....och sprickorna/krackeleringen kom tillbaka igen!! Har pratat med både Nordsjö och Flügger men ingen av dem har någon aning om vad som kan vara fel.
Jag har målat ganska mycket panel i mitt hus och aldrig stött på det här.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel???
Jag har målat ganska mycket panel i mitt hus och aldrig stött på det här.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel???
Det låter väldigt skumt.
De enda gångerna jag upplevt liknande problem har varit:
1. När virket (utan att jag förstått/vetat det) varit ytbehandlat och haft en vaxartad yta. Färgen har helt enkelt inte fäst.
2. När man har grundat med en lösningsmedelsburen färg, väntat för kort tid och därefter målat med en vattenburen färg ovanpå. Den vattenburna färgen har nästan dansat omkring på underlaget och uppvisat en krackelerad/ej sammanhållen yta - nästan som om den spruckit. Lösningsmedlet måste tillåtas avdunsta. Med vattenburen färg ovanpå måste man vänta flera dagar.
Det är därför jag frågade om shellacken, som ju vanligtvis är lösningsmedelsburen (och som i och för sig normalt sett torkar mycket fort).
Om det inte löser sig så hade jag låtit ytan torka, sedan mattslipat och därefter grundat igen.
De enda gångerna jag upplevt liknande problem har varit:
1. När virket (utan att jag förstått/vetat det) varit ytbehandlat och haft en vaxartad yta. Färgen har helt enkelt inte fäst.
2. När man har grundat med en lösningsmedelsburen färg, väntat för kort tid och därefter målat med en vattenburen färg ovanpå. Den vattenburna färgen har nästan dansat omkring på underlaget och uppvisat en krackelerad/ej sammanhållen yta - nästan som om den spruckit. Lösningsmedlet måste tillåtas avdunsta. Med vattenburen färg ovanpå måste man vänta flera dagar.
Det är därför jag frågade om shellacken, som ju vanligtvis är lösningsmedelsburen (och som i och för sig normalt sett torkar mycket fort).
Om det inte löser sig så hade jag låtit ytan torka, sedan mattslipat och därefter grundat igen.
peegee4: Panelen var inte behandlad på något sätt och Shellacken var köpt på Byggmax (Alpina).
Så det kan vara så att Shellacken helt enkelt inte torkat nog mycket, trots att den kändes torr?
Om jag väntar i flera dagar och sen mattslipar och grundar igen kan jag använda den vattenburna grundfärgen?
cheetah1: Hur löste ni det?
Så det kan vara så att Shellacken helt enkelt inte torkat nog mycket, trots att den kändes torr?
Om jag väntar i flera dagar och sen mattslipar och grundar igen kan jag använda den vattenburna grundfärgen?
cheetah1: Hur löste ni det?
Jag skulle prova med att köpa en färg av samma märke som grundfärgen. Jag har lackat en del med olika typer av spraylack, och om man kör med olika märken så krackelerar det ibland. Kör man med samma typ (vatten - vatten eller lack - lack) + samma märke, så fungerar det oftast.
/N
/N
Det var också enda rådet jag fick från både Flügger och Nordsjö ;o)
och jag tyckte att det bara lät som ett försäljningsargument!
Men ska det verkligen spela någon roll om det är samma märke när man kör "bra" färger och båda är vatten - vatten?
och jag tyckte att det bara lät som ett försäljningsargument!
Men ska det verkligen spela någon roll om det är samma märke när man kör "bra" färger och båda är vatten - vatten?
Ibland går det fel. Det kanske fungerar i 99.5% av fallen men du är de där sista 0.5% där det skall fungera, men inte gör det ändå.
Personligen blandar jag aldrig olika märken av färg, jag har lärt mig det den hårda vägen...
Personligen blandar jag aldrig olika märken av färg, jag har lärt mig det den hårda vägen...
För att fortsätta på denna tråd och fundering, Jag har råkat ut för samma sak och har då låtit shellacken torka längre än rekommenderat och slipat lätt på ytan och sedan grundat och lackat med Alpinas färger rakt igenom
Alpina Shellack, Grund och sen Lack V. Och det är bara på fläckarna där jag använt shellacken som detta sker, men ändå inte på hela ytan som är shellackad utan bara på ett ställe på varje fläck så att säga.
Sen gulnade det igenom friskt på övriga ytor så det blir till att köra shellack på hela fönsterkarmen jag målat, alt Panellack och inte bara på kvistarna som jag gjort först. För det blev inte så snyggt med vita fläcker i den gulnande färgen i övrigt!! Kan vara rökskadat trä? tror inte folk rökt här innan oss. Dörren som suttit lika länge var lackad och där gulnade inte lacken.
Alpina Shellack, Grund och sen Lack V. Och det är bara på fläckarna där jag använt shellacken som detta sker, men ändå inte på hela ytan som är shellackad utan bara på ett ställe på varje fläck så att säga.
Sen gulnade det igenom friskt på övriga ytor så det blir till att köra shellack på hela fönsterkarmen jag målat, alt Panellack och inte bara på kvistarna som jag gjort först. För det blev inte så snyggt med vita fläcker i den gulnande färgen i övrigt!! Kan vara rökskadat trä? tror inte folk rökt här innan oss. Dörren som suttit lika länge var lackad och där gulnade inte lacken.
Är just nu på rum nummer fyra i en husrenovering och har använt Alcro Servalac Aqua halvblank snickerifärg för alla lister och foder (både gamla målade samt nya) med bra resultat hittills.
Men den här gången bytte jag även en dörrkarm och köpte färdigmålade foder runt karm och bad om en snickerifärg i samma färg för golvlister och fönsterfoder. Fick en burk Hornbach Inomhus Snickerifärg Halvblank (40) Antikvit (S) HO319.
Men den krackelerar överallt där färgen blivit lite tjock. Har följande underlag och den krackelerar på alla.
1. Tremco Latexfog LD708.
2. Alcro V-slip Grundfärg trä.
3. Alcro Servalac Aqua grundfärg trä.
4. Alcro Sober natur grundfärg vägg.
5. Gamla orginalfärgen på fönster (Elit tror jag).
SURT! men så går det väl när man stressar (inte orkar åka till en affär till utan vill komma igång) och ändrar ett vinnande koncept.
Fattar inte varför men lyfter ett varningens finger för Hornbach Snickerifärg.
Men den här gången bytte jag även en dörrkarm och köpte färdigmålade foder runt karm och bad om en snickerifärg i samma färg för golvlister och fönsterfoder. Fick en burk Hornbach Inomhus Snickerifärg Halvblank (40) Antikvit (S) HO319.
Men den krackelerar överallt där färgen blivit lite tjock. Har följande underlag och den krackelerar på alla.
1. Tremco Latexfog LD708.
2. Alcro V-slip Grundfärg trä.
3. Alcro Servalac Aqua grundfärg trä.
4. Alcro Sober natur grundfärg vägg.
5. Gamla orginalfärgen på fönster (Elit tror jag).
SURT! men så går det väl när man stressar (inte orkar åka till en affär till utan vill komma igång) och ändrar ett vinnande koncept.
Fattar inte varför men lyfter ett varningens finger för Hornbach Snickerifärg.
Redigerat:
Det har hänt även med beckers oljegrund med vattenburen lackfärg ovanpå. Så det är inte att rekomendera.
Enda rätta är att köpa kvistlack, grundfärg samt färdigfärg i samma
Butik. Om det blir problem så löser dom det åt dig . Blandar man olika märken så blir det betydligt svårare att få rätsida på det.
Enda rätta är att köpa kvistlack, grundfärg samt färdigfärg i samma
Butik. Om det blir problem så löser dom det åt dig . Blandar man olika märken så blir det betydligt svårare att få rätsida på det.
Väcker liv i den här decenniegamla tråden då jag har liknande problem med sprickor/krackelering och är inte riktigt säker på hur jag ska gå vidare.
Jag målar en äldre befintlig, tidigare målad kökstomme som jag har byggt ut/höjt med planyvlat virke.
Kvistar är lackade med Beckers kvistlack (vattenburen)
Allt är grundat med Jotun Heftgrunning Universal (vattenburen)
Kvistlacken var torkad med många dagars marginal innan jag grundade. Ändå krackelerar färgen just över de lackade ställena.
Slipa ner det krackelerade och grunda på nytt? Kanske spackla över? Eller lönlöst?
Jag målar en äldre befintlig, tidigare målad kökstomme som jag har byggt ut/höjt med planyvlat virke.
Kvistar är lackade med Beckers kvistlack (vattenburen)
Allt är grundat med Jotun Heftgrunning Universal (vattenburen)
Kvistlacken var torkad med många dagars marginal innan jag grundade. Ändå krackelerar färgen just över de lackade ställena.
Slipa ner det krackelerade och grunda på nytt? Kanske spackla över? Eller lönlöst?