Man vill ju lära sig lite på vägen också :p

Stenper skrev:
Håller helt med netram! Får man fråga var du köpte den och vad den kostade? Om den funkar bra så kan den ju få kosta vad en injustering normalt kostar!!

/Stenper
Jag köpte den från England:
http://www.digital-meters.com/epage...th=/Shops/digital-meters/Products/"Testo 417"

Det blev ganska precis 3500kr inkl. frakt.

Sen får man ju pyssla ihop en stos, om man inte vill köpa det också.

Tac för tipset netram, mycket intressant web-shop (inte bara anemometrarna)! Varför köpte du just den, är det inte besvärligare att bygga ihop en stos om instrumentet har inbyggd prob (fläkt)? Priset är ju ungefär som en injustering så det borde gå att försvara när hushållsekonomin kommer på tal.
/Stenper

Stenper skrev:
Varför köpte du just den
Tyckte den gav mest pang-för-pengarna med avseende på min tänkta användning och krav på kvalitet, typ. Jag ville ha en med stort vinghjul så det finns förutsättningar för att få lite upplösning och repeterbarhet på mätningar på låga flöden (läs tilluft i mitt FTX-system).

Stenper skrev:
är det inte besvärligare att bygga ihop en stos om instrumentet har inbyggd prob (fläkt)?
Hur menar du?

men vad händer, om donet inte är vetenskapligt inställt? Man kan ta av ett don som skall vara rätt inställt, och mäta hur långt innerdelen är utskruvad, och anväda detta som mått för övriga eller till någon annans anläggning. Jag är förvånad över hur enkelt det var att montera upp rören inklusive en stor ljuddämpare genom mina limträbalkar, och att där inte blev några vibrationer, det var detta jag var bekymrad för innan anläggning togs i bruk. På det sätt jag monterade upp rören, fanns ingen återvändo= justermöjlighet.

Även jag behöver mäta låga flöden av till och frånluft, ned till några l/s. Din Testo verkar ju gå ned till 2-3 l/s så det skulle ju funka! Många av de billigare anemometrarna verkar ju inte gå så lågt så jag börjar att förstå ditt val netram. Vad jag menade var att det verkar kanske enklare att få in vinghjulet i en stos om det sitter på en kabel skiljt från displayen. Men det är förmodligen inget stort problem. Jag är riktigt sugen på ett köp, är du nöjd med dina mätningar, fungerar instrumentet som det ska? En av anledningarna till att jag vill ha ett instument och mäta själv är att jag har hört att FTX anläggningar behöver sotas rätt ofta för att inte tappa i kapacitet, vore ju intressant att se så att man inte sotar i onödan.
Även jag har dragit alla ventrör själv, rätt kul faktiskt men lite läskigt att gjuta in dem i betongbjälklagen! Men det har gått bra (tror jag). Den utskruvade längden är säkert ett bra riktmärke, men jag förmodar att ett don som sitter "långt ut" i anläggningen behöver öppnas litet mer för att få samma flöde?
/Stenper

>men vad händer, om donet inte är vetenskapligt inställt?

Det viktiga är att det blir undertryck i huset.

> Man kan ta av ett don som skall vara rätt inställt, och mäta hur långt innerdelen är utskruvad, och anväda detta som mått för övriga eller till någon annans anläggning.

Så enkelt är det inte. Man måste ta hänsyn till rörförlusterna, dvs mäta på varje don.

Enkel hemmabyggd flödesmätare
2 trattar, en bit 80 mm rör (jag tog stuprörsbit)
1 enkel vindhastighetsmätare
se bif bilder
Funkar på både FRÅN och TILL luftsdon (cirkulära)

• P1020653.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1020654.JPG
    Skapa konto
  • P1020655.JPG
    Skapa konto
Mikael_L
largab skrev:
Enkel hemmabyggd flödesmätare
2 trattar, en bit 80 mm rör (jag tog stuprörsbit)
1 enkel vindhastighetsmätare
se bif bilder
Funkar på både FRÅN och TILL luftsdon (cirkulära)
Just något sådant är jag sugen på att bygga.
Men den stora frågan är hur man kontrollerar/kalibrerar en dylik tingest.
Jag är av princip emot att mäta med saker man inte har en aning om hur dom mäter. Mäter det fel så kan det faktiskt vara sämre än att inte mäta alls.

Biggitt har också pysslat ihop något sådant.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/177265-matinstrument-till-franluftsventiler.html

Jag har en aning om hur den mäter ... teoretiskt med arean som blir så motsvarar hastighet m/s ganska precis flöde i l/s. Ev fel är nog relativt litet och linjärt mot flödet, så då spelar ev fel mindre roll. Och för egen del så är det viktigaste fördelning mellan de olika rummen. Om det är 4 el 8 l/s sedan skiter jag i. Jag ligger i underkant el tom under vad som rekomenderas. Man känner ju när luften är frisk samt att det ska vara tyst.

Hej, en massa bra tips här!! Trattar och stuprör är klockrent! Men vad tror ni är det bättre att köra på netrams mätare med 100 mm vinghjul och låta all luft gå igenom (vinghjulet)? Åtminstone i teorin borde man ju då få med hela luftmassan som passerar och det borde bli mindre av kalibrering?!

Mikael_L
Stenper skrev:
Hej, en massa bra tips här!! Trattar och stuprör är klockrent! Men vad tror ni är det bättre att köra på netrams mätare med 100 mm vinghjul och låta all luft gå igenom (vinghjulet)? Åtminstone i teorin borde man ju då få med hela luftmassan som passerar och det borde bli mindre av kalibrering?!
Det tror jag. Bättre att få all luft genom mäthjulet, så man inte behöver fundera allt för mycket ifall det går proportionellt med luft genom hjulet som på sidan.
Sen mäter det antagligen bättre och noggrannare med större flöde förbi propellern.

Vad sen turbulens pga trattarna ställer till med är ju svårt att sia om.
Men om man gör som largab, att ha en bit rör före och efter så förbättrar det antagligen rejält till att bli ett mer rättvisande flöde.

Det du skriver låter sunt Mikael. Det vore intressant att höra om netram är nöjd med instrumentet/mätningarna, i sådana fall blir det en beställning från England (verkar betydligt dyrare i Sverige)!

Javisst, jag är nöjd. Anemometern har fungerat enligt plan, och den har klart överträffat mina förväntningar i "upplevd kvalitet". Den känns som ett kvalitetsinstrument.

Även jag var först inne på billigare lösningar, typ stuprörsvarianten med ett mindre vinghjul enligt ovan, och även motsvarande lösning fast med en varmtrådsanemometer istället för vinghjul. Men jag kom fram till att det, i mina ögon, klart bättre instrumentet var värd merkostnaden.

100mm-vinghjulets area är mer än 6 gånger större än de billigare 40mm-vinghjulen...

Sådär, slå till nu! :)

Jag är en troende, jag slår till nu! Tack för alla värdefulla tips.
/Stenper

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.