7 560 läst · 11 svar
8k läst
11 svar
TV antennförstärkare
Hejsan!
Jag bor i hus, som då har en tvantenn så klart, antennsladden är lång och går till en förgrening, som sedan går vidare till tre tv apparater, även där långa sladdar.
det är nog anledningen till att motagarsignalen är ganska dålig på två av dessa, men nu har jag hittat en antennförstärkare och undrar om den ska kopplas på sladden innan förgreningen eller strax innan nån av tv apparaterna
Jag bor i hus, som då har en tvantenn så klart, antennsladden är lång och går till en förgrening, som sedan går vidare till tre tv apparater, även där långa sladdar.
det är nog anledningen till att motagarsignalen är ganska dålig på två av dessa, men nu har jag hittat en antennförstärkare och undrar om den ska kopplas på sladden innan förgreningen eller strax innan nån av tv apparaterna
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 400 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 400 inlägg
Ett tips överlag vad gäller förstärkare är att dom billigare som säljs (Clas Ohlsson, Jula, Biltema o.s.v.) ofta förstör kvaliten på signalen mer än det hjälper. Så satsa på en av kvalitet på en gång. O sätt den så nära antennen som möjligt, då får du så ren signal det går, sätter du den långt ifrån förstärker du ju även brus/störningar som kan finnas.
En annan sak, du skriver att du har en förgrening? Hur är det kopplat och vad för förgrening är det? En sån kan också förstöra kvaliten på signalen.
En annan sak, du skriver att du har en förgrening? Hur är det kopplat och vad för förgrening är det? En sån kan också förstöra kvaliten på signalen.
om det är en billig eller inte vet jag inte just nu, då jag hittade den i det huset jag hyr, den ser dock fin och oanvänd ut, men jag ska googla på vad det är för någon.
förgreningen fanns här sedan tidigare, dock har jag flyttat den, det är en rund dosa, med en ingång och tre utgångar, inga kontakter, utan man får skala och skruva.
förgreningen sitter kanske, hmmm ja... gissar på 10-12 meter från antennen.
förgreningen fanns här sedan tidigare, dock har jag flyttat den, det är en rund dosa, med en ingång och tre utgångar, inga kontakter, utan man får skala och skruva.
förgreningen sitter kanske, hmmm ja... gissar på 10-12 meter från antennen.
Har du en kabel från antennen till en förgrening och där ifrån en kabel direkt till varje antennuttag, kolla så att du då har ett slutmotstånd i vart och ett av uttagen. Antennförstärkare kan vara bra om du har en ren och fin signal från antennen för en förstärkare förstärker även alt skräp som kommer med signalen.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Som sagt, sätt förstärkaren så nära antennen som möjligt. Att sätta slutmotstånd i uttagen är visserligen bra, men så viktigt är det inte i ett vanligt villanät.
Jag kan inte föreställa mig att det skulle vara något problem. Jag tror du ska se ratten som en möjlighet att begränsa förstärkningen om förstärkarens "normala" förstärkning skulle ge för stark signal.Ankan78 skrev:
Kör på säger jag tills någon säger emot.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 071 inlägg
Bara att köra på säger jag med, jag har upplevt på vissa fabrikat att om man inte kör full förstärkning sjunker c/n, alltså förhållandet brus/nyttosignal.