9 494 läst · 9 svar
9k läst
9 svar
Lacka vita hallväggar för bättre hållbarhet?
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Har en tvååring som gärna är ute och leker i ur och skur och ska klä av sig själv när hon kommer in. Det flyger både leriga stövlar och vantar. I dagsläget gör det inte så mkt eftersom vi har bruna fula vävtapeter i hallen som ska renoveras bort snart.
Däremot vad som blir ett orosmoment är hur vita väggar kommer att stå pall mot smuts, stötar, sparkar m.m.
När jag lackade ett tak fick jag fel färg från affären. De skickade med mig en genomskinlig skyddande lack istället för en vit heltäckande. Jag gick tillbaka till butiken och fick rätt grejor, case closed.
Detta gav mig en idé att när man målat hallväggarna fina och vita så penslar man sedan på en färglös stark lack utanpå för att skydda den vita färgen. Tänker mig att smuts är lättare att torka bort och sparkar med tex gummistövlar inte gör samma gummimärken på väggen.
Finns det färg framtagen för detta eller är att lacka väggarna en bra idé?
Däremot vad som blir ett orosmoment är hur vita väggar kommer att stå pall mot smuts, stötar, sparkar m.m.
När jag lackade ett tak fick jag fel färg från affären. De skickade med mig en genomskinlig skyddande lack istället för en vit heltäckande. Jag gick tillbaka till butiken och fick rätt grejor, case closed.
Detta gav mig en idé att när man målat hallväggarna fina och vita så penslar man sedan på en färglös stark lack utanpå för att skydda den vita färgen. Tänker mig att smuts är lättare att torka bort och sparkar med tex gummistövlar inte gör samma gummimärken på väggen.
Finns det färg framtagen för detta eller är att lacka väggarna en bra idé?
Fråga efter en färg som är avtorkningsbar, har själv vita väggar i hallen och dessa är lätta att torka av efter ex barnkalas med 15 ilbattingar.
Renoverare
· Stockholms län
· 165 inlägg
Ja det är ju en tanke. Men utöver avtorkningsbar så tänkte jag mig när kidsen står och surar och sparkar på väggen, snett på liksom och det blir svarta streck från gummiskor, det kanske är lättare att handskas med om väggen är lackad?
Har dessutom massor med målarfärg, hade varit festligt att slippa köpa mer färg liksom...
Men jag ska kolla med butiken gällande avtorkningsbar färg och vilka egenskaper den kan tänkas ha
Har dessutom massor med målarfärg, hade varit festligt att slippa köpa mer färg liksom...
Men jag ska kolla med butiken gällande avtorkningsbar färg och vilka egenskaper den kan tänkas ha
Det hela handlar om glansgraden. Ju blankare färg, desto bättre avtorkningsegenskaper. Penslar du på en transparent lack ovanpå färgen kommer det ge dig effekten av en högblank (vit) färg men med mycket bättre avtorkningsegenskaper. Kan du välja blir det säkert snyggare och bättre med en blank vit färg.
Många föredrar ju matta färger på väggar och tak ur en estetiskt synvinkel.
Tro inte på tillverkarna som gör färg med glansgrad 3 och som skall vara avtorkningsbar, visst den kanske är mer avtorkningsbar än vanlig matt färg, men den kan inte jämföras med en 20-glans eller högre. Vi gjorde misstaget att måla vår hall (och hela nedervåningen) med Nordsjös avtorkningsbara (svindyra) 3-glans vita färg. Det är inte en höjdare i en hall i kombinationen med en 3 åring.
På övervåningen har vi valt 7-glans som är mycket bättre ur avtorkningssynpunkt och jag tycker den är snyggare. När vi målar om hallen igen blir det samma där, kan man välja, dvs om hallens väggar är avgränsade mot övriga rum hade jag övervägt 20-glans i hallen.
Många föredrar ju matta färger på väggar och tak ur en estetiskt synvinkel.
Tro inte på tillverkarna som gör färg med glansgrad 3 och som skall vara avtorkningsbar, visst den kanske är mer avtorkningsbar än vanlig matt färg, men den kan inte jämföras med en 20-glans eller högre. Vi gjorde misstaget att måla vår hall (och hela nedervåningen) med Nordsjös avtorkningsbara (svindyra) 3-glans vita färg. Det är inte en höjdare i en hall i kombinationen med en 3 åring.
På övervåningen har vi valt 7-glans som är mycket bättre ur avtorkningssynpunkt och jag tycker den är snyggare. När vi målar om hallen igen blir det samma där, kan man välja, dvs om hallens väggar är avgränsade mot övriga rum hade jag övervägt 20-glans i hallen.
Det finns såklart lack som är matt ca glans 10 men det saknar fördelar med tanke på hur tunnt det går att lägga på , på en vägg.
Enda rätta är att måla med glans 20 eller högre. Eller ha smutsiga väggar.
Alternativt så sättet du upp forbos helvita laminatgolv finns högblankt eller helt matt på väggen. Då kan du torka hur mycket du vill trir den heter ocean eller liknande
Enda rätta är att måla med glans 20 eller högre. Eller ha smutsiga väggar.
Alternativt så sättet du upp forbos helvita laminatgolv finns högblankt eller helt matt på väggen. Då kan du torka hur mycket du vill trir den heter ocean eller liknande
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Annars kan du ju måla med blank färg en bit upp på väggen, så du får något som påminner om en bröstning. Så kan du ha matt ovanför detta.
Alcro har en ganska stryktålig matt färg, Accent heter den, finns en svag struktur i den.
men smakar det så kostar det, drygt 2000kr/ 10L
Det där med att lacka en vit vägg känns tveksamt, kan nog gulna ganska duktigt med tiden
men smakar det så kostar det, drygt 2000kr/ 10L
Det där med att lacka en vit vägg känns tveksamt, kan nog gulna ganska duktigt med tiden
Medlem
· Västernorrland
· 152 inlägg
Jotun har en matt färg som heter Easy clean, glans 10 Den är tåligare än normala matta färger och tål att torkas av.
Jag har precis målat väggar med den färgen och jag är mycket imponerad! Den är tjock i konsistensen och täcker grymt bra. Jag målade direkt på tapet efter att ha spacklat lite på vissa ställen. Det blev inte strukturskillnad mellan tapet och spackelskarvar vilket jag hört att det kan bli. Kan dock inte gå i god för detta med spackelskarvar då det är första gången jag målat väggar och har inget att jämföra med.
Jag har precis målat väggar med den färgen och jag är mycket imponerad! Den är tjock i konsistensen och täcker grymt bra. Jag målade direkt på tapet efter att ha spacklat lite på vissa ställen. Det blev inte strukturskillnad mellan tapet och spackelskarvar vilket jag hört att det kan bli. Kan dock inte gå i god för detta med spackelskarvar då det är första gången jag målat väggar och har inget att jämföra med.
Redigerat: