Ni som har MFT/3 bordet, har ni möjligen problem med att aluminium skenorna på sidan är lite böjda. Bifogar några bilder för att beskriva problemet lite bättre.

Lägger man en lodstock mot så är skenan lägre i ändarna än vad den är på mitten, formen av en pilbåge alltså. Släpper jag skruvarna i kopplingstyckena i hörnen så rättar dom ut sig och blir raka men så fort jag tajtar till dom igen så böjer dom sig. Problemet verkar vara kopplingstyckena.

Hur ser era bord ut?

• IMAG0244.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0252.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0247.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Jag äger själv inte ett sådant bord men min första tanke som dök upp när jag förstod problemet. Är att mdf skivan är för stor. Kan man lyfta ur skivan och skruva ihop beslagen och kolla. Eller så är vinkeln på kopplings styckena inte i 90gr. Eller så är ....?..... inte bra.

Pär

Skivan är inte för stor, den passar ledigt i ramen. Men när jag upptäckte problemet så skruvade jag loss skivan och la bordet upp och ner på mitt andra arbetsbord (ej MFT). Därefter lossade jag skruvarna i hörn-styckena och med alla skruvar lösa och skivan uttagen så är skenorna raka, så fort jag skruvar ihop bordet igen så blir dom böjda, även utan skivan i. Provade att skruva ihop det på lite olika sätt för att se om man kunde eliminera problemet men inget verkade hjälpa.

Hörnen håller inte helt 90 grader mät mot skenorna. På den första bilden så kan man se hur glipan mellan skenan och bordsskivan minskar mot slutet av långsidan.

Om det nu inte går att lösa så att hörnbitarna inte drar snett. Kan man sätta en eller flera små skruvar igenom profilen in i ändträt på mdf ?

Pär

Som vi väl redan konstaterat på FOG, sådär ska det inte vara. Jag är osäker på om det faktiskt spelar någon roll, men med tanke på vad man betalar för prylarna så tycker jag att det enda rätta är att du antingen kontaktar Festool alt åker och byter hela bordet. Om du inte gör något åt det kommer du säkert att gräma dig senare.

Annars kan jag bara gratulera till ett bra inköp. Jag älskar mitt MFT-bord.

Tack för ditt svar både här och på fogen. Håller med dig, bordet är super i övrigt men för pengarna det kostar borde man kunna kräva mer.

Förstår inte varför det skulle vara så men har fått indikationer på att det kanske är så på alla bord men skulle vilja få det verifierat, därav min envishet :)

Redigerat:
Kanske någon som har lust att göra en snabbkoll på sitt MFT/3 bord, behöver lite statistiskt underlag.... Skulle verkligen uppskattas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.