Mikael_L
Hrmmm :blushing:

Bra att du sparkade lite på den här tråden (eg mig ... ;)).
Jag har minst ett halvt år, till och från, funderat som så att jag måste återkoppla, främst med ett budgetutfall, väl så här långt kommet.

Garaget är alltså inte riktigt klart, det är väl ca 90%.
Men nu är det såpass fungerande att det kommer knappast göras mer än en ansats till något handtag på det, det närmaste året.

Alla kvitton ligger vackert osorterat i en mapp, jag borde ta tag i att styra upp bokföringen. Just nu är det hyggligt stressigt i någon annan ände, men jag skulle kanske kunna börja lite grann i alla fall. Det är ju i vilket fall som helst ett jobb som är tänkt att göras förr eller senare.
 
Mikael_L
Färgen är numera bestämd.
Ett hus som vi tittat på då och då när vi passerat har vi tyckt haft en trevlig grön ton, och vita foder och knutar till detta.

En dag körde jag helt prompt upp på gården när jag såg herrn i huset stå och tvätta bilen, så nu vet jag att det var en flügger-färg med en färgkod som jag nu inte har i huvet.
Men sen hade dom en skvätt färg kvar också, så nu har jag dessutom målat färgprov på två små bitar panelbräda, så nu ska vi bara försöka blanda så nära som möjligt, med slamfärg.

Sen blir alla snickeridetaljer runt om i vitt helt enkelt.
 
ser fram emot en kalkyl! :)
 
Hur har det gått med kalkylen och finns några nya bilder? :)
 
Mikael_L
Nä det är ju lite skämmigt. :blushing:

Och att det händer absolut ingenting med garaget ger ju dessutom aningens dåligt samvete. Grannarna får stå ut med att glo på ett halvmålat och "halvfärdigt" garage. :S
Tiden går att till huset och att öht överleva just nu . :x

Jag började faktiskt lite med en budgetuppföljning, så det finns ett XL-dokument där det hela har påbörjats. Men mååånga kvitton är det. :O
 
Hur ser det ut? Fått till en ungefärlig slutsumma? :)

Funderar själv lite på ett garage på ca 30kvm o är lite nyfiken på vilket pris man kan hamna på ;)
 
Mikael_L
Jadu.
Det är fortfarande inte summerat.
Orken tar snabbt slut, men framförallt - tiden behövs till annat.
Det som gör det till ett problem är att på alla kvitton och fakturor är det blandat inköp till friggebod, hus och garaget. :x

Nåja, i början av tråden skriver jag 63.000:- , fast höjer till 70'. Det kommer inte riktigt räcka.
Slutraden på mitt excelblad visar just nu 66.391:- och då har jag inte fört in allt ännu.
Men jag har hopp om att hålla mig under 90' i alla fall.
Vi får se, vi får se ... :cool:

Grunden är så gott som färdigräknad! 37.970:-, dvs betydligt mer än budget.
Budgeterat var ju endast 17.400, men i detta utfall ingår även VA-schakt för både hus och garage.
Samt att jag i utfallet har räknat med de golvbrunnar och rör som jag la ner i plattan, men dom var inte med i budgeten.

ehhh !! , nu ser jag plötsligt att markarbeten inte alls var medräknat i budgeten. Det var märkligt, hur kunde jag tro att jag skulle kunna bygga garage utan att behöva schakta och fylla lite? :x


Inget el är inräknat i vare sig budget eller utfall !




Annars har jag faktiskt gjort ett par saker på garaget.
Jag har bytt ut den begagnade tillfälliga 300:- dörren mot en begagnad med slutlig 250:- dörr. :D
Samtidigt målade vi upp det som saknades på den väggen, samt den omålade bakre gaveln.

Sen fick jag äntligen tummen ur och bytte den tillfälliga masonitskivan mot panel i gavelspetsen lucka.
Att färgen skiljer sig lite spelar ingen roll, hela garaget ska målas om andra varvet i sommar.

Två par före/efter -bilder bifogas.
 
  • 1100530#1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1100530#2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1100530#3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1100530#4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag kan ju berätta var jag pressat ner priserna.

Grunden är lite special, då jag gjort en mysko variant med leca-block som agerar kantelement.
Så här i efterhand har jag lite svårt att försvara det, iom det merarbete som blev och osäkerheten man har över ej beprövad teknik inte riktigt motsvarar förtjänsten.
Jag rekommenderar ingen detta i alla fall, men grunden funkar säkert.

Sen har jag skippat golvvärme och tjocka isolerade väggar, det får räcka med 120mm, "no frills!".

Vidare är fönstren billiga tyska meeth-fönster. Man kan givetvis välja valfria polska eller tyska PVC-fönster för att spara några tusenlappar.
Isolering på vind, billigaste byggmax-mattan förstärkt med hyvelspån från lokala sågen.
Billig färg och spackel från byggmax, jula.

Sen begagnat (eller nya saker från blocket).
Dörr och garageport är riktiga begagnat-fynd. Dörr för 250:- och port för 1500:- , men då saknades det ett par saker till porten, så slutpriset ramlade in på just lite över 2000:-
4 st armeringsnät 8150 för 500:-, bättre kan det inte bli :cool:
Armeringsjärn från blocket-annons.
Beg betongtakpannor för 1200:- (räckte till friggeboden med), men jag skulle aldrig köpa och frakta! begagnade betongtakpannor igen. :O Möjligen möjligen om jag fick dom gratis ...

Sen lite allmän snikenhet, t.ex. kantjärnet var en billig vinkeljärn-restbit från handelsstål, som jag själv svetsade fast några armeringsjärnsbitar på.


Men framförallt, precis allt arbete (utom schakt) är gjort själv, och några moment tillsammans med någon vän eller släkting.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
Det händer fortfarande nästan inget på garaget.
Det är ju lågprioriterat då huset får den mesta tiden.

Men det yttre panelarbetet är ganska långt kommet. All panel utom en gavelspets är på plats och målad (varför gör man inte allt med en gång? :x).
Det saknas det mesta av utvändiga smygar och foder.
Till våren ska garaget målas andra varvet (slamfärg) och då måste allt yttre slutföras, lovar.
Hängrännor har jag fått på plats, men stuprören saknas dock fortfarande.

Invändigt saknas alla smygar och ev invändiga foder, elen är fortfarande helt ogjord. Det sitter provisoriskt två lysrörsarmaturer och ett 3-fasuttag och ett vanligt uttag.

Nu finns det två armaturer på väggen i alla fall, så man får lite ljus på gårdsplanen nu när höstmörkret lägrar sig. Ett utvändigt uttag fick det också bli.

Nu gör jag antagligen inte en enda sak till på garaget förrän vi flyttat in i huset.
 
  • frigga-11-11-04.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltid lika intressant att hänga med när du bygger.
Du gjorde precis som jag. Började med det viktigaste!
Till våren ska jag börja med huset.
 
Blev ditt garage färdigt någongång? Läser den här tråden titt som tätt och har man är nyfiken på vad slutsumman blev?
Blev det ett säbilligt snikgaraget eller drog det iväg är?
 
Mikael_L
För några veckor sedan så färdigställde jag helt 3/4 av ena långsidan invändigt, dvs jag fixade till inre fönstersmyg, fogade tag/vägg-vinkeln, målade andra varvet och färdigställde elen där och i tak (=ca 3/4 av elen i garaget klart nu, det mesta är på just det väggavsnittet).

Iom att garaget är i (över)full användning så blir det sånt här hattande. :surprised:

Jag hade faktiskt tänkt att göra ett inlägg om detta, men det har inte blivit av än. :surprised:

Jag har inte än räknat ihop vad kalaset kostade, och numera tvivlar jag på att det kommer hända.
Men nu är det inga pengar kvar att tala, utan bara mer jobb, jag ska alltså fixa 4 till invändiga smygar och måla allt det andra ett andra varv på insidan.

Jag är tämligen säker på att budgeten överskreds, mellan tummen och pekfingret gissar jag på ca 10%. Men med lite spann tror jag att jag kan påstå att jag överskred budget med mellan 0% och 20%.
Jag började nämligen för länge sedan en summering, men lessnade då jag ju höll igång tre olika byggen samtidigt, så det kunde finnas saker till alla tre på samma kvitto/faktura.
Men då fick jag en i alla fall en känsla för att jag skulle komma att överskrida budgeten något, man märker snabbt vad det drar iväg med pengar på småsaker. :eek:
 
Redigerat:
Hehe det är lätt att det blir så. Det blev eller blir ett ganska billigt garage ändå tycker jag. Är du nöjd med storleken eller upplever du att det är trångt? Då menar jag utan all bråte du kanske har hamstrar där:D
 
Mikael_L
För trångt naturligtvis.
Finns det något garage någonstans som inte är det? :cool:

Men byggrätten var (är) 50m2, så jag fattar inte idag varför jag inte använde hela. :eek:
 
Mikael_L
Dagens stora fråga, ska jag måla listerna som utgör fönsterfoder?
De är just nu i obehandlad furu.
Jag tror själv de blir bäst vitmålade. Fast samtidigt är det lite roligt med något som bryter av mot allt det vita.
Fönster med obehandlade furulister som fönsterfoder mot en vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



edit:
Nu är det vitt, såvitt jag kan se.

Behöver inga råd nu längre ... ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.