Så, man är rätt ny här på forumet men jag tänkte eftersom vi köpt hus med en utdömd bastu, så varför inte lägga upp bilder på arbetet nu när jag kommit igång i helgen med rivningen av den gamla.
Lite förhandsdata:
Huset är från 1959, bastun byggdes i tillbyggnaden som gjordes 1969 (tror jag..), plattan är gjuten rätt på mark utan kapilärbrytande lager, 2 väggar är ytterväggar av blåbetong, mmmm härligt med radon! neh skämt åsido så har det uppmätts 40 bequerell så vi är långt under gränsvärdena. De andra 2 väggarna är innerväggar i vit lättbetongblock.
Säljaren gjorde en mögelsanering 2011 innan vi köpte huset, därtill då också i bastun, där man valde att lägga ner ett nivellgolv för de hade inga planer på att använda bastun till annat än förråd. (classic!) Ventilerna till bastun har varit igensatta i säkert minst 10 år om man går tillbaka till när angränsande tvättstugan och sovrummet renoverades.
Så, nu i helgen började jag riva ut de gamla svedda trälavarna sedan gick jag loss på panelen (svart-svedd den också..).
Bilder på helgens bravader med kommentarer finnes nedan. (Obs, den skumma skuggan i botten av bilderna som kan misstolkas som fuktskador är från blixten på kameran som blockas av fish-eye objektivet...)
Lavarna åkte ut illa kvickt!
Sen rök panelerna och ullen i taket. Till min något stora förvåning så har man fuktspärrat Innåt och inte utåt i bastun. Man har alltså satt plast mot tak och väggar, sedan ullfiber och till sist panelen. Gissa om ullen var svedd på en del olika platser! Och självklart svartmögel-rosor på ställen där man spikat fast plasten i betongen. (örk! använde så klart ansiktsmask under hela arbetet..)
Så här ser det ut just nu, ren betong och ett par reglar till som ska bort, nivellgolvet är det stora frågetecknet, för snickaren hade satt in ventilen I BASTUN! vilket jag kan tänka mig inte är direkt optimalt när man börjar öka ångan i bastun... Golvet installerades alltså efter att bastun tagits ut bruk.
Jag har en idé om nivellsystemet med att dra en separat ventilkanal från sovrummet runt bastuns yttervägg i facken som jag ändå måste skapa för att få ordentlig "rum i rum" lösning. Ritningar kommer, och kommentarer på det mottages tacksamt!
/Mattias
Lite förhandsdata:
Huset är från 1959, bastun byggdes i tillbyggnaden som gjordes 1969 (tror jag..), plattan är gjuten rätt på mark utan kapilärbrytande lager, 2 väggar är ytterväggar av blåbetong, mmmm härligt med radon! neh skämt åsido så har det uppmätts 40 bequerell så vi är långt under gränsvärdena. De andra 2 väggarna är innerväggar i vit lättbetongblock.
Säljaren gjorde en mögelsanering 2011 innan vi köpte huset, därtill då också i bastun, där man valde att lägga ner ett nivellgolv för de hade inga planer på att använda bastun till annat än förråd. (classic!) Ventilerna till bastun har varit igensatta i säkert minst 10 år om man går tillbaka till när angränsande tvättstugan och sovrummet renoverades.
Så, nu i helgen började jag riva ut de gamla svedda trälavarna sedan gick jag loss på panelen (svart-svedd den också..).
Bilder på helgens bravader med kommentarer finnes nedan. (Obs, den skumma skuggan i botten av bilderna som kan misstolkas som fuktskador är från blixten på kameran som blockas av fish-eye objektivet...)
Lavarna åkte ut illa kvickt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen rök panelerna och ullen i taket. Till min något stora förvåning så har man fuktspärrat Innåt och inte utåt i bastun. Man har alltså satt plast mot tak och väggar, sedan ullfiber och till sist panelen. Gissa om ullen var svedd på en del olika platser! Och självklart svartmögel-rosor på ställen där man spikat fast plasten i betongen. (örk! använde så klart ansiktsmask under hela arbetet..)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut just nu, ren betong och ett par reglar till som ska bort, nivellgolvet är det stora frågetecknet, för snickaren hade satt in ventilen I BASTUN! vilket jag kan tänka mig inte är direkt optimalt när man börjar öka ångan i bastun... Golvet installerades alltså efter att bastun tagits ut bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en idé om nivellsystemet med att dra en separat ventilkanal från sovrummet runt bastuns yttervägg i facken som jag ändå måste skapa för att få ordentlig "rum i rum" lösning. Ritningar kommer, och kommentarer på det mottages tacksamt!
/Mattias
Redigerat:
Liten uppdatering.. Bastubygget har stått lite stilla på grund av torktumlare som gått sönder, avlopp som blev tvubget att högtryckspolas, värmeväxlare som pajat med mera. Men snart så! Golvet är korrigerat och ventilerat på rätt sätt nu. Det visade sig att hantverkaren som kontrakterats för golvjobbet inte hade tid och då istället tagit in tvivelaktiga 3e-partshantverkare som fuskat igenom hela nivell-installationen... (inte direkt förvånad.)
Så, bastubudgeten är för tillfället på noll, men materialåtgång är relativt uträknad och iom löning så ska det beställas 80 meter reglar, isolering, bastufolie med mera. Sen blir det bygga av!
Elen är på väg in däremot, tanken är att det ska ljussättas med RGB-belysning så att det blir lite modernare färgterapi-stuk på bastun.
Jag funderar fortfarande på om man ska gå på vanlig svart bastufolie, eller alufolien som är lite svårare att få tag på, prisskillnaden är den dubbla ungefär.
Så, bastubudgeten är för tillfället på noll, men materialåtgång är relativt uträknad och iom löning så ska det beställas 80 meter reglar, isolering, bastufolie med mera. Sen blir det bygga av!
Elen är på väg in däremot, tanken är att det ska ljussättas med RGB-belysning så att det blir lite modernare färgterapi-stuk på bastun.
Jag funderar fortfarande på om man ska gå på vanlig svart bastufolie, eller alufolien som är lite svårare att få tag på, prisskillnaden är den dubbla ungefär.
En tanke bara...Om du använder denna produkt (från K--rauta, beijer tex.) :
http://www.spu-isolering.se/spu-sauna-satu-se
Så slipper du rum-i-rum løsning(sparar plats) och i tillägg så är isoleringen helt oorganisk smat att du får bastufolie i samma løsning. Mycket snabbare konstruktion också.
MVH
Sakke
http://www.spu-isolering.se/spu-sauna-satu-se
Så slipper du rum-i-rum løsning(sparar plats) och i tillägg så är isoleringen helt oorganisk smat att du får bastufolie i samma løsning. Mycket snabbare konstruktion också.
MVH
Sakke
För att vara helt ärlig så känns din post som reklam. (Med tanke på att du postat samma sak på flera trådar..)drsakke skrev:
Däremot för objektivitetens skull så har jag har läst runt på forumet och sett priserna som folk har fått på spu-skivor och det ligger på ca 7-10 gånger så dyrt per kvadratmeter som isolerskiva + vanlig bastufolie kostar.
Ska man dessutom se till stabilitet i konstruktionen, så ställer jag mig högst tveksamt till hur väl spikar etc. kommer sitta fast i polyuretan när man väl spikat fast läkt och paneler. Det blir ju rätt tungt i slutändan...
Var ska man sen t.ex. fästa lamparmaturer, bastuaggregat och lavar? Försöka dra fast dom med långa franska skruvar rakt in i lättbetongen lär nog leda till att man förstör betongen och perforera den med borrhål inbjuder till ännu mer fuktvandring både utifrån och inifrån.
När jag ändå talar om fuktproblem, så baserat på de olika problemen som jag upptäckt med hur den gamla bastun var konstruerad med just oorganiskt material i direkt kontakt med ytterväggen så måste jag säga att jag kommer försöka ha så lite kontaktytor som möjligt eftersom jag hittade mögelrosor runt alla spikarna som använts för att fästa plast mot väggen i gamla bastun.
Man kan nog med största säkerhet säga att täcka ytterväggen med SPU (eller annan plast) är nog det dummaste man kan göra.
Menar du alltså att det skulle vara "bättre" att betala som minst 7ggr så mycket för att spara ca. 5cm i djup och samtidigt åsidosätta all form av fuktrisker och erfarenhet de senaste 20-30 åren?
Utveckla gärna ditt resonemang för mitt resonemang är att bästa lösningen borde vara att komma billigt undan med så lite risk som möjligt.
/Mattias
Hejsan hopsan.
Det inte illa menat, på ngt sätt, ursäkta att jag föreslog ngt annat än det du hade tänkt dig. (Och nej, det var inte reklam - det är precis 1 tråd med detta.Var mera en efterlysning, då jag bor i Norge där tillgången på bastumaterial är begränsat. håller på att planlägga min egen bastu och har inte lust att importera alt helt från Finland, har precis samma väggmaterial som du , dessutom källare (1 vägg) och ser inga problem med denna material) . Jag kan ju inte veta om du hade läst den andra tråden, SPU skivan är det som används mest i FInland nuförtiden, men verkar vara helt okänt i Sverige, då tenkte jag att det kan vara av intresse på denna forum.
För att svara på dina frågor:
Får du verkligen reglar+isolation+folie för 18- 30kr/m2??? Det har jag svårt att tro. Men Ok det är säkert ngt dyrare men sparar tid.
Stabilitet:
Om du hade tagit dig besväret at läsa monteringsinstruktioner i länken så hade du sett att det är ingenting som spikas i polyuretan. läkt pluggas genom skivan och i betong med passande betongpluggar och at det är lättbetong är inget problem, det finns egna pluggar för detta.
Lampor behöver inget annat än panel som fäste. Fästen för aggregat och lavar har man under panelet och dessa pluggas direkt på väggen (se monteringsanvisning)
Nu vet jag ju inte om det är källare det här, men det låter inte så. Men att ha detta på yttervägg är inga problem , den är ju oftast isolerad på utsidan i tillegg.
Men om det är under bakkenivå och med dålig dränering så är det ett problem självklart, men så länge fukten får vandra fritt utåt på en vägg över bakken så ser jag inte helt problemet så länge tätskikten ät verkligen tät. Risken för luft/fuktläckager och följdaktligen kondens mot yttervägg är minst lika stor med folie.
Klart om du får en fritt ventilerad spalt runt hela rummet så att fukten kommer ut av spalten så är detta bra sätt att säkra sig mot fuktproblem.
Man täcker ju ALLA yttervägg med plast på innsidan av isolationen(undantaget källarvägg under bakken) . Om detta nu är plastfolie eller en isolationsskiva med innbygd fuktspärr är väl oväsentligt???? Det man vill uppnå är ju at stoppa den varma och fuktiga inneluften så att den inte kommer i kallare skikt i vägg och kondenserar där. Om konstruktionen är dampöppen på utsidan och det inte kommer in fukt från innsidan så blir det ju ingen kondens )fukt vandringen i vägg bli från varmt till kalt - väggen hålls altså torr av varmen innifrån)
Din vägg/tak var ju totalt felkonstruerad med plast på den kalla sidan.
Jag sa ingenting om vad som är bättre, det får du avgöra själv, men detta är definitivt ett bra alternativ (om riktigt monterad)
Övrigt så tycker jag att ditt resonemang är i grunden sund ).
MVH
Sakke
Det inte illa menat, på ngt sätt, ursäkta att jag föreslog ngt annat än det du hade tänkt dig. (Och nej, det var inte reklam - det är precis 1 tråd med detta.Var mera en efterlysning, då jag bor i Norge där tillgången på bastumaterial är begränsat. håller på att planlägga min egen bastu och har inte lust att importera alt helt från Finland, har precis samma väggmaterial som du , dessutom källare (1 vägg) och ser inga problem med denna material) . Jag kan ju inte veta om du hade läst den andra tråden, SPU skivan är det som används mest i FInland nuförtiden, men verkar vara helt okänt i Sverige, då tenkte jag att det kan vara av intresse på denna forum.
För att svara på dina frågor:
Får du verkligen reglar+isolation+folie för 18- 30kr/m2??? Det har jag svårt att tro. Men Ok det är säkert ngt dyrare men sparar tid.
Stabilitet:
Om du hade tagit dig besväret at läsa monteringsinstruktioner i länken så hade du sett att det är ingenting som spikas i polyuretan. läkt pluggas genom skivan och i betong med passande betongpluggar och at det är lättbetong är inget problem, det finns egna pluggar för detta.
Lampor behöver inget annat än panel som fäste. Fästen för aggregat och lavar har man under panelet och dessa pluggas direkt på väggen (se monteringsanvisning)
Nu vet jag ju inte om det är källare det här, men det låter inte så. Men att ha detta på yttervägg är inga problem , den är ju oftast isolerad på utsidan i tillegg.
Men om det är under bakkenivå och med dålig dränering så är det ett problem självklart, men så länge fukten får vandra fritt utåt på en vägg över bakken så ser jag inte helt problemet så länge tätskikten ät verkligen tät. Risken för luft/fuktläckager och följdaktligen kondens mot yttervägg är minst lika stor med folie.
Klart om du får en fritt ventilerad spalt runt hela rummet så att fukten kommer ut av spalten så är detta bra sätt att säkra sig mot fuktproblem.
Man täcker ju ALLA yttervägg med plast på innsidan av isolationen(undantaget källarvägg under bakken) . Om detta nu är plastfolie eller en isolationsskiva med innbygd fuktspärr är väl oväsentligt???? Det man vill uppnå är ju at stoppa den varma och fuktiga inneluften så att den inte kommer i kallare skikt i vägg och kondenserar där. Om konstruktionen är dampöppen på utsidan och det inte kommer in fukt från innsidan så blir det ju ingen kondens )fukt vandringen i vägg bli från varmt till kalt - väggen hålls altså torr av varmen innifrån)
Din vägg/tak var ju totalt felkonstruerad med plast på den kalla sidan.
Jag sa ingenting om vad som är bättre, det får du avgöra själv, men detta är definitivt ett bra alternativ (om riktigt monterad)
Övrigt så tycker jag att ditt resonemang är i grunden sund ).
MVH
Sakke
Redigerat:
Isolering får jag för tillfället för 25kr / m2 och folie för 2.50kr / m2, det är alltså 27.50kr / m2, lite skillnad mot priset på 181kr / m2 som jag såg i tråden. Reglar jag har räknat ut att jag behöver ca. 80 meter som jag får till priset 8.95 / meter, det är alltså ca. 700kr för alla reglar. De där priserna är tagna från rakt av från nätet så jag har inte försökt att pressa priset ännu men jag har en vän på ett byggvaruhus och ska se om jag får ner priset lite till där.
Det skulle bli en hel del hål som ska borras och pluggas i betongen, hur det påverkar hållfastheten och även öppnar upp för enklare fuktvandring tycker jag personligen är att be om problem. Dessutom så blir jag lite extra fundersam om hur bärigheten i infästningarna blir eftersom läkt, lavar etc. fästs med plugg i betongen men inte är dikt an mot den bärande ytan eftersom spu-skivan sitter emellan, som du säger spu-skivan är ju inte bärande.
Om du frågar min bror, som varit elektriker hela sitt liv, om det är ok att fästa våtrumsarmaturer i bara panelen så skulle han skaka på huvet och gå iväg. Det kanske är "good enough" för oss lekmän, men ingen riktig elektriker skulle acceptera en sån infästning. Kanske om panelen är 30mm eller om man skruvar i spikläkten, men nu snackar vi 15mm som bäst och har man spenderat tid på att planera och bygga ordentligt, då ska man inte lämna sådant åt slumpen. Nej, det ska finnas reglar som det går att fästa belysningen i.
Just eftersom jag sett hur mina ytterväggar betett sig med fukt som ligger kvar på insidan av väggen, så att täcka direkt mot väggen låter också som att bädda för mer problem med fukt som inte ventileras bort snabbt nog. Ytterväggarna är lättbetongväggar som är klädda med vindpapp och vanlig panel på utsidan så det finns effektivt ingen äkta fuktspärr på utsidan och då måste man se till att fukten får vandra fritt på insidan och sedan ventileras bort. Precis som man gör med Tegelhus (vilket halva mitt hus är) då man också har en luftspalt mellan teglet och innerväggen.
Japp, fuktspärren kallas också ångspärr just för att man ska behålla den varma luften på insidan, men eftersom väggarna är porösa och tillåter relativt stor fuktvandring, så ska man alltid ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen, det har varit byggstandard i över 50 år och mitt hus är som sagt från -59 och då måste man anpassa bastubygget efter den mängden av fuktvandring.
Det är säkert jättebra att använda spu-skivorna på innerväggar eftersom det inte kommer samma mängd fukt på andra sidan väggen. Och dom verkar smarta i sin utformning, men prismässigt lägger jag nog hellre de extra pengarna på finare panel och lav etc. eftersom jag redan vet att jag inte behöver de där extra 10cm då bastun redan blir 2.30 * 1.40 när allt är på plats.
Det skulle bli en hel del hål som ska borras och pluggas i betongen, hur det påverkar hållfastheten och även öppnar upp för enklare fuktvandring tycker jag personligen är att be om problem. Dessutom så blir jag lite extra fundersam om hur bärigheten i infästningarna blir eftersom läkt, lavar etc. fästs med plugg i betongen men inte är dikt an mot den bärande ytan eftersom spu-skivan sitter emellan, som du säger spu-skivan är ju inte bärande.
Om du frågar min bror, som varit elektriker hela sitt liv, om det är ok att fästa våtrumsarmaturer i bara panelen så skulle han skaka på huvet och gå iväg. Det kanske är "good enough" för oss lekmän, men ingen riktig elektriker skulle acceptera en sån infästning. Kanske om panelen är 30mm eller om man skruvar i spikläkten, men nu snackar vi 15mm som bäst och har man spenderat tid på att planera och bygga ordentligt, då ska man inte lämna sådant åt slumpen. Nej, det ska finnas reglar som det går att fästa belysningen i.
Just eftersom jag sett hur mina ytterväggar betett sig med fukt som ligger kvar på insidan av väggen, så att täcka direkt mot väggen låter också som att bädda för mer problem med fukt som inte ventileras bort snabbt nog. Ytterväggarna är lättbetongväggar som är klädda med vindpapp och vanlig panel på utsidan så det finns effektivt ingen äkta fuktspärr på utsidan och då måste man se till att fukten får vandra fritt på insidan och sedan ventileras bort. Precis som man gör med Tegelhus (vilket halva mitt hus är) då man också har en luftspalt mellan teglet och innerväggen.
Japp, fuktspärren kallas också ångspärr just för att man ska behålla den varma luften på insidan, men eftersom väggarna är porösa och tillåter relativt stor fuktvandring, så ska man alltid ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen, det har varit byggstandard i över 50 år och mitt hus är som sagt från -59 och då måste man anpassa bastubygget efter den mängden av fuktvandring.
Det är säkert jättebra att använda spu-skivorna på innerväggar eftersom det inte kommer samma mängd fukt på andra sidan väggen. Och dom verkar smarta i sin utformning, men prismässigt lägger jag nog hellre de extra pengarna på finare panel och lav etc. eftersom jag redan vet att jag inte behöver de där extra 10cm då bastun redan blir 2.30 * 1.40 när allt är på plats.
Hej!
Är själv elektriker,ser inget större problem att fästa bastubelysningen i panelen..
Beror väl självklart på tyngd,storlek m.m. Men jag menar en "vanlig" bastuarmatur behöver inga reglar som kortlingar,tror nog armaturen i sig ger vika innan panelen ger vika..
MVH/Baritz
Är själv elektriker,ser inget större problem att fästa bastubelysningen i panelen..
Beror väl självklart på tyngd,storlek m.m. Men jag menar en "vanlig" bastuarmatur behöver inga reglar som kortlingar,tror nog armaturen i sig ger vika innan panelen ger vika..
MVH/Baritz
Tja, jag kan bara återberätta vad han sagt och självklart beror det på armaturen, men i det här fallet så ska allt sitta stadigt så jag tar inga risker utan gör hellre ett ordentligt underarbete så att man inte stöter på patrull senare i livet om man säljer huset t.ex.
Ja, då är det väl klart,. Som sagt visste ju ingenting om hur väggen var uppbygt eller isolerat.
Bara en sak det SKALL INTE heller vara någon ångspärr på utsidan av väggen någonsin. Vindspärr är det som är riktig. Väggen ska vara diffusionsöppen utåt. Och tätt från innsidan.
Reglarna för bänkar skall sänkas inn i spu skivorna altså lihga direkt an mot mur. Då håller det.
Men med den konstruktionen som du har så har du hittat rätt lösning.
15mm panel håller MÅNGA kilo om lampan sättes fast med skruvar. Inget problem överhuvudtaget.
Send gärna bilder på bygget vidare!
MVH
Sakke
Bara en sak det SKALL INTE heller vara någon ångspärr på utsidan av väggen någonsin. Vindspärr är det som är riktig. Väggen ska vara diffusionsöppen utåt. Och tätt från innsidan.
Reglarna för bänkar skall sänkas inn i spu skivorna altså lihga direkt an mot mur. Då håller det.
Men med den konstruktionen som du har så har du hittat rätt lösning.
15mm panel håller MÅNGA kilo om lampan sättes fast med skruvar. Inget problem överhuvudtaget.
Send gärna bilder på bygget vidare!
MVH
Sakke
Så, en uppdatering....
Bygget har stått stilla över sommaren av ekonomiska skäl då alla pengarna gick till vårat bröllop. (Inget fel med det hehe..)
Men nu har vi kommit igång igen! Så det blir lite nya bilder under dagen på luftspalt mot ytterväggar och regelverket som vi byggde upp under förra veckan.
Idag är planen att fortsätta gå igenom elen eftersom det är en hel del tvivelaktiga eldragningar i orginalbygget, med t.ex. ojordad 1-fas som stack rakt ut i den tidigare isoleringen. Alltså inte rakt ut FRÅN, utan dold rakt ut in I isoleringen inuti väggen. Så det lutar åt att krypa upp på vinden och försöka lokalisera dessa trådar och sedan dra om allt för att få bästa förutsättningarna för bastun.
Ventilationen har jag funderat en hel del på då vi har mekanisk ventilation med värmeåtervinning i hela huset. Tanken just nu var att ta upp det gamla hålet under förra bastuaggregatet, som kaklats över när bastun togs ur bruk, för att få in-luften under aggregatet.
För ut-luften var planen att dra en spirokanal diagonalt från andra sidan taket i bastun, men taket lutar ovanför bastun så takregeln hamnar så nära taket i den låga änden att spiron inte kommer få plats. Plan B kan eventuellt vara att dra spiron längs med sidan istället för i taket då jag har bergvärmerören som behöver döljas med en låda. så man kanske kan vara lite kreativ och bygga in snygga fack i väggen att ställa ölen i t.ex.
Bygget har stått stilla över sommaren av ekonomiska skäl då alla pengarna gick till vårat bröllop. (Inget fel med det hehe..)
Men nu har vi kommit igång igen! Så det blir lite nya bilder under dagen på luftspalt mot ytterväggar och regelverket som vi byggde upp under förra veckan.
Idag är planen att fortsätta gå igenom elen eftersom det är en hel del tvivelaktiga eldragningar i orginalbygget, med t.ex. ojordad 1-fas som stack rakt ut i den tidigare isoleringen. Alltså inte rakt ut FRÅN, utan dold rakt ut in I isoleringen inuti väggen. Så det lutar åt att krypa upp på vinden och försöka lokalisera dessa trådar och sedan dra om allt för att få bästa förutsättningarna för bastun.
Ventilationen har jag funderat en hel del på då vi har mekanisk ventilation med värmeåtervinning i hela huset. Tanken just nu var att ta upp det gamla hålet under förra bastuaggregatet, som kaklats över när bastun togs ur bruk, för att få in-luften under aggregatet.
För ut-luften var planen att dra en spirokanal diagonalt från andra sidan taket i bastun, men taket lutar ovanför bastun så takregeln hamnar så nära taket i den låga änden att spiron inte kommer få plats. Plan B kan eventuellt vara att dra spiron längs med sidan istället för i taket då jag har bergvärmerören som behöver döljas med en låda. så man kanske kan vara lite kreativ och bygga in snygga fack i väggen att ställa ölen i t.ex.
Som sagt så spenderades dagen på att leta reda på var sjutton de 3 faserna går i väggen tillsammans med den mystiska ensamma ojordade fasen som tidigare bastubyggare petat in rakt in i isoleringen.
Efter att ha krälat runt på vinden, ryckt i kablar och petat med dragfjädrar så fick jag nog och mejslade upp en del av väggen runtom den ojordade ledningen och triangulerade riktningen på det pvc-röret mot 3 fas pvcn, sedan mätte jag lite extra och kom fram till att det eventuellt skulle finnas en dosa på andra sidan väggen i mitt hobbyrum!?!
Sagt och gjort mätte jag upp avståndet längs med väggen (120cm in) och det teoretiska triangulerade avståndet från taket vilket verkade vara 40cm ner!?! (många frågetecken där minsann...)
Sen var det bara att bita ihop och testa att skruva i en tunnare men längre skruv i väggen i hobbyrummet där dosan "borde" vara. På tredje försöket prickade jag sidan på en dubbelt övergipsad kopplingsdosa! Underbart vad 70-talets hemmaelektriker hittar på...
SÅ! Nu har jag äntligen alla förutsättningar för att dra om elen helt för både 3-fas till bastun, 1-fas till belysning och högtalarkablar. Ett samtal till herr elektriker storebror och kolla upp vilka kablar som behövdes inhandlas och nästa helg borde ta oss ett stort steg närmare en riktig bastu.
Efter att ha krälat runt på vinden, ryckt i kablar och petat med dragfjädrar så fick jag nog och mejslade upp en del av väggen runtom den ojordade ledningen och triangulerade riktningen på det pvc-röret mot 3 fas pvcn, sedan mätte jag lite extra och kom fram till att det eventuellt skulle finnas en dosa på andra sidan väggen i mitt hobbyrum!?!
Sagt och gjort mätte jag upp avståndet längs med väggen (120cm in) och det teoretiska triangulerade avståndet från taket vilket verkade vara 40cm ner!?! (många frågetecken där minsann...)
Sen var det bara att bita ihop och testa att skruva i en tunnare men längre skruv i väggen i hobbyrummet där dosan "borde" vara. På tredje försöket prickade jag sidan på en dubbelt övergipsad kopplingsdosa! Underbart vad 70-talets hemmaelektriker hittar på...
SÅ! Nu har jag äntligen alla förutsättningar för att dra om elen helt för både 3-fas till bastun, 1-fas till belysning och högtalarkablar. Ett samtal till herr elektriker storebror och kolla upp vilka kablar som behövdes inhandlas och nästa helg borde ta oss ett stort steg närmare en riktig bastu.
Liknande trådar
-
Kan jag riva gammalt förråd och bygga nytt utan bygglov?
Bygglov -
Riva gammalt hus
Socialt & Projekt -
Renovera gammalt garage eller riva?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Riva vägg, gammalt hus
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva gammal bod nära tomtgräs - Bygga nytt samma plats
Utbyggnad och tillbyggnad