2 514 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Timmerbjälklag - hur jämna av
Hej,
Jag ska renovera övervåningen i stugan och kommer riva upp golven för att skotta ut spån och jämna av bjälklaget och sen lägga massivt trägolv på.
Bjälklaget är av timmer, och dom har inte gjort mer än göra plana ytor för golvet och taket, så sidorna är välvda!
Vad rekomenderar experterna för att jämna av det?
a) Hyvla plana sidor och sen lim/skruva 45*145 på sidorna
b) Lägga en 45*xx plant på bjälkarna och sen ägna kommande år att palla under och väga av?
c) Hyvla alla jämnt och bli lämnad av frugan?
Någon som har någon bra idé?
Jag ska renovera övervåningen i stugan och kommer riva upp golven för att skotta ut spån och jämna av bjälklaget och sen lägga massivt trägolv på.
Bjälklaget är av timmer, och dom har inte gjort mer än göra plana ytor för golvet och taket, så sidorna är välvda!
Vad rekomenderar experterna för att jämna av det?
a) Hyvla plana sidor och sen lim/skruva 45*145 på sidorna
b) Lägga en 45*xx plant på bjälkarna och sen ägna kommande år att palla under och väga av?
c) Hyvla alla jämnt och bli lämnad av frugan?
Någon som har någon bra idé?
Jag kommer regla upp nya väggar och sätta nytt innertak också så förhoppningsvis blir det bra skit. Jag har redan gjort ett rum, men då, vilket jag ångrar bittert idag, la jag golvgips på bef golv och sen trägolvet, vilket utöver att det byggde blev klassiskt dåligt. Golvet ser ut som en sinus kurva.
daugaard-->
Jag har tänkt lite på det också, om du menar att lägga dom parallelt med gamla bjälklaget? Men då måste man väl nästan såga ut nya fickor i väggarna och trycka in dom i eller?
daugaard-->
Jag har tänkt lite på det också, om du menar att lägga dom parallelt med gamla bjälklaget? Men då måste man väl nästan såga ut nya fickor i väggarna och trycka in dom i eller?
#7:
Det låter väl som en ok metod.
Du skriver i #12 att du kommer ha laser.
Då kan du väga in varje ände på 34x70, och ta rätstege och palla resten.
Mot slutet kollar tvärs bjälkarna med rätstegen/långpass, alternativt ställer lasern 1 tumstocksbredd över tänkt nivå och kollar av med tumstocken.
Det låter väl som en ok metod.
Du skriver i #12 att du kommer ha laser.
Då kan du väga in varje ände på 34x70, och ta rätstege och palla resten.
Mot slutet kollar tvärs bjälkarna med rätstegen/långpass, alternativt ställer lasern 1 tumstocksbredd över tänkt nivå och kollar av med tumstocken.