Har du fått något fast pris du kunde ha valt att köra på? Vore ju intressant för att sedan kunna se om utfallet blivit bra med löpande räkning.Raukas skrev:
Ja, jag har fast pris från byggatill.se som var grymt dyra, billig offert men läste man det finstilta ingick inga fönster altandörrar takbeklädnad isolering mm, endast vädertätt!
Har ett uppskattat pris från en kompis också som är lika med det som dessa killar uppskattat summan till.
Huvudsaken är att det blir bra, att killarna får betalt och att jag känner mig trygg. Har haft många här men dessa killar har gett mig den där sköna magkänslan som gör att jag skulle kunna resa bort under byggnadtionen utan att oroa mig. Självklart kan det strula eller hända något men jag litar till min intuition, magkänsla referenserna och det faktum att det är nästan kompisars kompisar..
Har ett uppskattat pris från en kompis också som är lika med det som dessa killar uppskattat summan till.
Huvudsaken är att det blir bra, att killarna får betalt och att jag känner mig trygg. Har haft många här men dessa killar har gett mig den där sköna magkänslan som gör att jag skulle kunna resa bort under byggnadtionen utan att oroa mig. Självklart kan det strula eller hända något men jag litar till min intuition, magkänsla referenserna och det faktum att det är nästan kompisars kompisar..
Jag tror du har gjort ett bra val
Lycka till och hoppas vädret är med er.
Lycka till och hoppas vädret är med er.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 840 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 840 inlägg
Skulle aldrig ta löpande om jag inte kände hantverkaren väldigt väl,
löpande kan ta hur lång tid som helst och dessutom
(enl. min erfarenhet) dyker det upp någon extra gubbe som bara står och tittar som påstås ha gjort någoting.
löpande kan ta hur lång tid som helst och dessutom
(enl. min erfarenhet) dyker det upp någon extra gubbe som bara står och tittar som påstås ha gjort någoting.
Själva byggtiden har väl inget med om det är löpande eller om det är fast pris, detta anges ju i kontraktet och kan formuleras så det passar alla parter.
Självklart ska man ha god kännedom om firman och i detta fall har vi just det, dvs ingen risk för maskning och timtjuvar!
Förstår dig om du har dåliga erfarenheter men jag jobbar även i "branchen" och enligt min 20-åriga erfarenhet blir det oftast dyrare med fast pris men visst, det är som ett skydd som man kan tycka vara värt att betala lite extra för. Det är ju också skrivet tidigare i tråden.
Självklart ska man ha god kännedom om firman och i detta fall har vi just det, dvs ingen risk för maskning och timtjuvar!
Förstår dig om du har dåliga erfarenheter men jag jobbar även i "branchen" och enligt min 20-åriga erfarenhet blir det oftast dyrare med fast pris men visst, det är som ett skydd som man kan tycka vara värt att betala lite extra för. Det är ju också skrivet tidigare i tråden.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 4 840 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 4 840 inlägg
Skulle gärna ta löpande, men man måste känna den hantverkaren väl annars är min erfarenhet att det lätt blirRaukas skrev:Själva byggtiden har väl inget med om det är löpande eller om det är fast pris, detta anges ju i kontraktet och kan formuleras så det passar alla parter.
många fler timmar än vad som tänkt.
I mitt fall kom det plötsligt en tredje man som skulle lägga ett parkettgolv på 12 m2, frågade givitvis varför de var 3 st och svaret var svävade och fick uppfattningen att han bara skulle vara med och titta, vilket inte var fallet visade det sig sedan. Så det finns många olika sätt att skapa arbetstimmar.
Om man har möjlighet att ställa höga krav på uppföljning så gillar jag hybriden mellan fastpris på det som är enkelt att uppskatta och löpande på det som skapar osäkerhet hos hantverkaren. Med höga krav på uppföljning menar jag att man har möjlighet att checka upp på hantverkarna dagligen så de inte kan gå och dra ut på jobb. Jag va pappaledig under tiden vi renoverade hemma så detta fungerade klockrent för mig.
Hos oss va övergången mellan tillbyggnaden och det nya huset knixigt och de sa att de tyckte det va svårt att uppskatta - så det tog vi löpande.
Hos oss va övergången mellan tillbyggnaden och det nya huset knixigt och de sa att de tyckte det va svårt att uppskatta - så det tog vi löpande.
Det bästa och enklast för alla är fast pris på arbetstimmar, netto på material, och ett entreprenadarvode på 10% på materialet + moms,där entreprenören visar fakturan på materialet, det är viktigt att varje tillfälle redovisas,nerlagda arbetstimmar måste vara rätt.
Ta gärna en titt på vår blogg HÄR!
Ta gärna en titt på vår blogg HÄR!
Som helt färsk husägare har jag inte handlat upp hantverkare ännu men väl en massa konsulter och min erfarenhet är att att fastpris är dåligt.
Om priset är för lågt så kommer leverantören att slarva och stressa igenom jobbet för att kunna säga att det är klart, och man får ett dåligt genomfört arbete.
Om det är mycket osäkerhet inblandat i arbetet så kommer leverantören att ta till en ordentlig säkerhetsmarginal i offerten vilket ofta slutar med att man betalar för mycket.
Risken med fastpris är också att man får dålig stämning eftersom man har olika intressen, och det uppstår ofta en massa diskussioner om vad som ingår och inte ingår.
Det jag tycker fungerar bäst är löpande räkning, med en arbetsplanering nedbruten i olika delmoment där inget moment är så stort att det ryms en massa oklarheter och luft i det. Exakt hur stora delmomenten ska vara beror på omfattningen men på t.ex. 40h - 80h arbete så skulle jag inte vilja ha några moment större än 8h. På det sättet hittar man ofta saker som glömts, och man får en bra uppskattning.
Sedan följer man noga upp hur arbetet går, och tillkommande arbeten förs in i planen.
Om priset är för lågt så kommer leverantören att slarva och stressa igenom jobbet för att kunna säga att det är klart, och man får ett dåligt genomfört arbete.
Om det är mycket osäkerhet inblandat i arbetet så kommer leverantören att ta till en ordentlig säkerhetsmarginal i offerten vilket ofta slutar med att man betalar för mycket.
Risken med fastpris är också att man får dålig stämning eftersom man har olika intressen, och det uppstår ofta en massa diskussioner om vad som ingår och inte ingår.
Det jag tycker fungerar bäst är löpande räkning, med en arbetsplanering nedbruten i olika delmoment där inget moment är så stort att det ryms en massa oklarheter och luft i det. Exakt hur stora delmomenten ska vara beror på omfattningen men på t.ex. 40h - 80h arbete så skulle jag inte vilja ha några moment större än 8h. På det sättet hittar man ofta saker som glömts, och man får en bra uppskattning.
Sedan följer man noga upp hur arbetet går, och tillkommande arbeten förs in i planen.
Bara på detta forum måste finnas flera hundra (om det räcker) trådar där kunder blivit lurade (eller åtminstone känt sig lurade) när de haft hantverkare som fått jobba mot löpande räkning.
Men jag kan inte minnas att jag sett en enda tråd där det blev fel för att man hade fast pris.
Men jag kan inte minnas att jag sett en enda tråd där det blev fel för att man hade fast pris.
Håller till 100% med föregående talare. Dock ÖNSKAR jag att det skulle fungera bättre med löpande. Det vore ju egentligen mer "rättvist" för alla. Hantverkaren får betalt för allt sitt arbete och kunden behöver (rent hypotetiskt) bara betala för den tid denne utnyttjat.
Har för mig att jag läst ett antal trådar där kunder i efterhand räknat på nedlagda timmar och jämfört det med det fasta priset och känt sig blåsta eller att det tillkommit en massa extrakostnader som kunden inte räknat med.andersmc skrev:
Att generellt rekommendera fast pris eller rörligt är svårt utan det är det är många faktorer som avgör vad som är lämpligast i varje enskilt fall vilket det finns bra exempel på tidigare i tråden.
Men, men, har man accepterat ett fast pris och då är villig att betala den summan för uppdraget, hur kan man sedan känna sig lurad om man har fått precis vad som avtalats? Varför sitta och försöka uppskatta arbetstid i efterhand!
Däremot om det tillkommer kostnader som man "tolkat" ska ingå i det fasta priset kan jag förstå det eller om man är missnöjd med det som utförts.
Däremot om det tillkommer kostnader som man "tolkat" ska ingå i det fasta priset kan jag förstå det eller om man är missnöjd med det som utförts.