Krilleman
Tveksamt om shunten fungerar tillfredställande...

• Gilla
Ovation
  • Laddar…
Hej Börjar bli lite nyfiken på vad du har för grejer,Kan skriva vad det är för cp och vad den har för nr och vad överhetsningtermostaten heter och nr så kan jag kan kolla. Det finns modeller som är vartalsstyrda även om du har läge I,II,II på cp och då styr den på termostaten.Men tror du att framledningstempen på 60grader stämmer.Så det inte är fel på mätaren.Insexskruven tycker jag du ska vänta med.

Ps Du har väll kollat så inte shunten står fel jag menar ställer du den på 0 så borde du knappt ha något flöde alls,Lyssna.

Redigerat:
krilleman och växelventil,
Jag tror inte heller att shunten fungerar som den ska, iallafall fungerar inte helheten.
Nu har jag dragit ner tempen på panna till max 30 grader framledningstemperatur för att överhuvudtaget kunna ha på golvvärmen. Eftersom shunten inte fungerar som den ska innebär det dock att effekten på radiatorerna nedgår lite väl mycket. Jag skulle, självklart, vilja gå upp i temperatur och kunna använda shunten som den ska.

Min cirkulationspump är en WILO (beteckning RS15/6-3P 4510970), säkerhetstermostaten är en CAMPINI TS53, och shuntventilen är en ESBE.

När jag vrider på shuntvredet märker jag (hör jag) en klar skillnad i flöde, så något händer uppenbarligen.

Tack för ert tålamod / J

Hej Men du ska inte köra ut 60grader på golv.Så jag förstår inte riktigt varför säkerhetstermostaten bryter på 60grader,Den ska du bara ställa ca 5grader över din önskade framledningstemperatur så frågan är om dom har kopplat den som en termostat som bryter om du har vill säga 45graders framledningtemperatur och tempen skulle stiga till 50 grader så ska den bryta.Den cpn du har borde fixa 90grader som max.

Hej GRRRR hittade din campini 53 det är en(säkerhets) termostat och den kan ställa mellan 6-90grader.Sedan är det bara fundera varför shunten inte fungerar som den ska.Du har ingen nr på ditt golvsystem har för att dom har ett system som heter iso 180 har jag för mig och om jag inte minns fel så satt det en termostat som man kunde styra framledningstemperaturen på fördelaren till slingorna.

Redigerat:
Funderade lite. Har du dubbelkollat så det är kopplat enligt pilarna på din bild? Golvvärme framledning på den övre vänstra anslutningen, retur på den undre vänstra. Tillopp och retur från pannan enligt pilarna på de nedre anslutningarna

växelventil,
som jag fattat det så fungerar säkerhetstermostaten som den ska. Dock finns det ju en pump i elpannan som inte tar hänsyn till temperaturen vid säkerhetstermostaten utan fortsätter att pumpa ut vatten. Avseende systemet är det ihopplockat med LK golvärmefördelare och radiatorfördelare samt shunt enligt ovan.

Lordi,
jag är hyggligt säker på att det är kopplat enligt ovan.

Har ni någon uppfattning om hur jag kan/ska ställa insexskruven? Just nu är den max inskruvad.

/ J

Isåfall så börjar jag också komma in på samma spår som Krilleman. Det kanske är något fel på shunten. Axeln kanske är felvriden inuti fast skylten 1-10 sitter rätt.
Insexskruven är en justering av flödet igenom bypassledningen kontra det som går igenom slingorna. För att justera in den behöver du ha flödesberäkningen för golvvärmesystemet samt manualen till shunten. I manualen ska finnas ett diagram där man kan räkna ut hur många varv skruven ska öppnas.
Men i första hand behöver du få ordning på temperaturen, injusteringen kan lösas senare.

Hej Visst fungerar den som den ska men att den ska bryta vid (60grader) förstår jag inte vitsen med när du kör golvvärme för mer än 45gader ska du väll inte skicka ut.En fråga ang din cp den är ju varvtalstyrd och vilken läge står den på.När du mätte 60grader på framledningstempen mätte du efter cpn och har du någon uppfattning om vad returtempen var.

Nä säkerhetstermostaten borde stå på max 45 eller lägre beroende på material på golvet.

O
Är shuntventilens vred korrekt monterat.
Känn på rören när du vrider på den svarta ratten.
Den går att vända olika vill jag minnas..

O Ovation skrev:
Är shuntventilens vred korrekt monterat.
Känn på rören när du vrider på den svarta ratten.
Den går att vända olika vill jag minnas..
Det är säkert löst nu 9 år senare...

• Haha
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
O
Såg inte det , den dök upp i mest lästa :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.