Håller på och försöker ta bort en gammal linolium matta för att lägga in klinker i hallen. Efter att gjort ett försök att lägga direkt på mattan med några plattor insåg jag att det inte funkar. (dom släpper direkt).

Själva mattan är inget problem att ta bort men kletet som håller mattan sitter som berget, finns det något bra sätt?, som helst inte kostar en massa. Bifogar en bild.

Mvh Johan

• IMG_0708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för material under?

När jag tog bort linoliummattan i vår trätrapp så värmde jag försiktigt med värmepistolen, då stelnade "kletet" och jag kunde ta fönsterskrapan och skrapa bort det och sedan slipa bort det sista som var kvar.

Det är betong, du det var nog ingen dum idé med värmepistol!, tack, ska testa!.

När jag hade exakt samma problem i ett sovrum använde jag mig av en kofot. Jag höll i den med båda händerna, och skrapade systematiskt med den raka änden av kofoten. Tog väl en halv dag, men det blev tillräckligt jämt för att lägga laminat ovanpå.

Har jobbat med värmepistolen under veckan, har gått rätt så bra men tidskrävande, får inte bort allt och efter att ha pratat med K-rauta som rekommenderat någon limlösar grej för 150 spänn (som var totallt värdelöst) så vänder jag mig hit igen. Jag bifogar en bild om hur det ser ut nu efter arbete med varmluften. Nästa fråga är om det går att lägga klinker med floorflex redan nu när jag har lite limrester kvar, eller om även det MÅSTE bort?

tacksam för hjälp
mvh Johan

• IMG_0709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyr en Hilti diamantslip så försvinner tjärpappen fort. Är det större yta så hyr diamantslipen + en HTC.

Hej jojjeorebro

Hur gick det med ditt tjärpappsprojekt? Jag sitter med liknande problem och är nyfiken på vad resultatet blev

//Cardell

Diamantslip lär nog inte fungera så bra. "klistret" är väl av typen asfaltklister vilket kommer sätta sig direkt på skivan sen är den värdelös.
Det som kan fungera är en matthyvel, tror jag det kan heta? finns kanske att hyra på exempelvis Cramo, alternativt så köper du en golvskrapa på Biltema.
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Verktyg/Golvskrapa-86028/
Har själv gjort detta arbete nyligen med en skrapa, ca 30 kvm tog en 4-5 timmar.

Edit: Duristripper heter det

http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7659&epslanguage=SV&ProductID=2056

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.