Har under många år gått och sneglat på en mindre björk där det är en utväxt, en s.k. vril.
Den är nu som en halv handboll så det kan vara läge att slå till innan någon annan hinner före.

Tanken är att jag ska göra en skål eller en kåsa.
Jag undrar när på året det är lämpligast att ta hem den, är det nu på vintern när fukthalten i träden är som lägst och innan saven börjar stiga?
Hur är bäst att göra, låter den ligga och torka först eller bearbeta den omgående, att jag frågar är för att jag vill undvika att det blir torrsprickor?

• Gilla
Sk0gsnissen och 1 till
  • Laddar…
Du ska ta in den nu och grov bearbeta den på en gång. Lägg den sedan i dubbla pappkartonger och ställ undan den för att torka.

Jag får intrycket att det inte är ditt eget träd.
Då vill jag bara vara säker på att du är medveten om att det kommer att rubriceras som stöld om du inte har ägarens tillstånd.

Och varför vill DU vara säker på det?
Svårt att sova annars eller...?

P
aha är det vril sånt heter... :wow: man lär sig nåt nytt varje dag på detta forum! vi har en här på gården och den mäter över 3 meter i omkrets,.. dock är den uttagen för den ska bli en stol :)

bekin skrev:
Och varför vill DU vara säker på det?
Svårt att sova annars eller...?
Eftersom huvudsyftet med sådana här forum är att hjälpa varandra så ville jag att du skulle ha tillräcklig information för att slippa komma på i efterhand att du begått en brottslig handling.
Redan på din respons räknar jag ut att du är en sådan som struntar i vilket...q(;^;)p

Du behöver inte vara det minsta orolig Ropa, eftersom jag själv är markägare känner jag ganska väl till vad man får och inte får göra i naturen utan markägares tillstånd.
Att huvudsyftet med de flesta forum är att hjälpa och tipsa varandra begriper jag också men ditt första inlägg uppfattade jag inte som hjälp eller tips utan mer som en pekpinne och det är jag nästan allergisk mot.

Vrilen ska tas hem nu när den är som torrast. Medan du jobbar med den ska du hålla den fuktig. Förvara den i en plastpåse, svalt. Gärna ute. Men den ska vara fuktig medan du jobbar med den.Sen ska du skaffa dig en låda där du fyller den med sågspån. Lägg vrilen i där och låt den torka.Kokt potatis kan du också smeta in den med så torkar inte trät så fort. Lite tips på vägen till en god kåsa.

Tack för tipset Träig snickare.
Apropå potatis så minns jag nu ett TV program med far och son som täljde i trä. Tror dom kallades för Jögge och nånting och att programmet var inspelat på Skansen.
I ett inslag täljde dom en slev av björk och då lämnade dom kvar en liten "klump" i änden på den del man rör om med och sedan fick den torka. Har för mig att dom även smetade på potatis men det är jag inte säker på.

Jag har gjort några svarvade skålar i rått trä. Som jag hade kokt potatis på, och dom torkade fint. dom gick inte sönder, även om dom bara stog i ett torrt och uppvärmt rum, efter potatis kletningen. Vi torkade även saker i mikrovågsugnen. Svag effekt. Men dom fick inte bli för varma.Ta ut dom ibland och känn på dom. Ingen sprack. Jögge Sundqvist är en legend inom slöjd i västerbotten. Bara så du vet.

Träig snickare skrev:
...Jögge Sundqvist är en legend inom slöjd i västerbotten. ..
Inte bara i Västerbotten utan också på andra sidan pölen.
/B

Jag har aldrig karvat i vrilar, men det där med potatis har jag också hört. Mysko, undrar om det stämmer.

Gick en kurs, Stolar i rått virke, med Jögge. Han är pedagogiskt duktig. Lite mycket hemslöjd för ig men fantastiskt hantverk. Skrivit några böcker, OK musiker om jag minns rätt, har en CD nerpackad någonstans på vinden.

Man kan använda nästan vad som helst för att täcka trät så att avdunstningen går långsammare. Det har gjorts tester och potatis var inte så speciellt. Man tager vad man haver.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.