Funkishus från 30-talet behöver fönster med smala karmar och bågar. Velfacs fönster anser jag är ett bra alternativ.

Men finns det alternativ hos andra tillverkare? Vilka andra 3-glas-fönster känner ni till med smala karmar/bågar?

Ingen som känner till några alternativ? Eller gör de flesta med "vanliga" fönster från Elite/SP och struntar i utseendet kanske? :)

Hej!

Ville bara säga att vi körde med Velfac's 400-serie när vi bytte fönster. Mer nöjda än vad vi blev är nog svårt att vara... Det enda som vi ångrar är att vi inte valde deras spaltventiler när vi ändå var igång..

Go 4 it!

Tack MaWa71, bra att se att de har åtminstone en nöjd kund :).

jaso skrev:
Tack MaWa71, bra att se att de har åtminstone en nöjd kund :).
En? Å, jag kan försäkra dig, de har många nöjda kunder ;)

Jag har egentligen inga tvivel på att Velfac gör bra fönster :).
Däremot gillar jag inte att bara ha en leverantör att välja på. Man blir ju då "sittande i knäet" på leverantören. Finns det därför någon annan som passar till funkishus skulle det vara prima! :)

jaso skrev:
Jag har egentligen inga tvivel på att Velfac gör bra fönster :).
Däremot gillar jag inte att bara ha en leverantör att välja på. Man blir ju då "sittande i knäet" på leverantören. Finns det därför någon annan som passar till funkishus skulle det vara prima! :)
Du har flera att välja på, men i min mening ingen lika bra. Många tror att Velfac är dyra men för oss blev det långtifrån det mest kostsamma alternativet när alla tillägg var spec:ade. Lägg sedan till den service man får så är köpet klart. d^_^b

Vi köpte Sverigefönster från Ekstrands för några år sedan. De är också rätt smäckra.
Vi tog 2-glas, men det ser ut som att dessa även finns 3-glas nu.

Låter som du är inne på alufönster som Velfac. Velfac är grymma, även till 30-talshus enligt mig. Det som jag tycker är viktigt för att ge tips är om du är intresserad av att få det estetiskt bra i ditt funkishus eller om du bara är intresserad av u-värde och funktion. Är du bara intresserad av U-värde och funktion och saknar estetisk och byggnadshistorisk ådra är det väl bara att kolla på dom vanliga svenska standardalternativen (typ Elit, SP, Traryd osv). Det verkar som om 90 % av alla som byter fönster i sina gamla hus köper vanliga moderna standardfönster och smäller in dom. Om du vill ha ett fönster som passar till ditt hus estetiskt kan man enligt mig glömma bort dessa eftersom dimensionerna på karm och framförallt båge i de vanliga svenska moderna standardfönstren blir rätt hemskt på ett 30-tals funkishus. Det ska vara smäckrare dimensioner på ditt hus, tycker jag, dvs. leta efter ett fönster, i valfritt material, som har dom smäckra dimensionerna på karm och båge som det ska vara för din hustyp. Ett tips är att kolla glasmåttet i förhållande till karmmåttet. Gamla fina fönster har mycket glas och lite karm/båge. Jag letade en del (om man är modest) när jag skulle byta i mitt 30-talshus och hittade till slut fönster i Danmark som uppfyllde mina, högst personliga, krav (träfönster i ek). Finns säker mindre snickerier som tillverkar i gammal smäcker stil men jag har inga tips. RM är väl kanske det som jag tycker är finast av de moderna träfönstren.

Synpunkter,

Det är bra frågor du ställer. Jag är inne på moderna alufönster med bra u-värde på grund av både ljuddämpning (vältrafikerad väg i närheten) och energiförbrukning.

Men det estetiska är viktigt för mig. Faktiskt är det så att mitt val av Velfac är just på grund av det estetiska. Karm och båge blir ungefär lika smäcker som nuvarande kopplade tvåglasfönster från 30-talet.

Precis som du har jag noterat att många byter fönster till "vanliga moderna" fönster i tron om att några centimeter mer båge/karm inte gör någon skillnad. Men enligt min mening - smaken är som baken! - förstör det hela intrycket av "äkta" funkishus.

Nyfiken om fler använt deras fönster och är nöjda?

Hur ser priserna ut om jag jämför med Elitfönster, SP fönster, Taryd mfl?

Jag hittade inga alternativ som estetiskt tilltalade mig. Har därför beställt Velfacs fönster. Kommer om några veckor.

Tog ändå in offert på några andra för att få en känsla för hur mycket jag betalde extra för Velfac. Velfac hade ingen vårkampanj som Elit, SP m.fl. så kanske är skillnaden som störst precis nu när jag beställde. Hur som helst, min beställning blev ca 35 % dyrare än billigaste offerten som var på SP.

jaso skrev:
Jag hittade inga alternativ som estetiskt tilltalade mig. Har därför beställt Velfacs fönster. Kommer om några veckor.

Tog ändå in offert på några andra för att få en känsla för hur mycket jag betalde extra för Velfac. Velfac hade ingen vårkampanj som Elit, SP m.fl. så kanske är skillnaden som störst precis nu när jag beställde. Hur som helst, min beställning blev ca 35 % dyrare än billigaste offerten som var på SP.
Spännande. Vilken modell blev det?

35% dyrare än ordinarie pris på Elit SP mfl eller 35% dyrare än nu när de har vår rabatter?

Det blev modellen 200i.

Jag vet ju inte säkert att jag fått kampanjpriser på övriga. Men Velfac var alltså 35% dyrare än den billigaste offerten jag fick (början av mars).

jaso skrev:
Det blev modellen 200i.

Jag vet ju inte säkert att jag fått kampanjpriser på övriga. Men Velfac var alltså 35% dyrare än den billigaste offerten jag fick (början av mars).
Var det någon av dessa andra som hade något fönster som liknade Velfacs? Tänkte på den slimmade designen. Vill gärna åt det utseendet men kan tyvärr inte till vilket pris som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.