Väntar med spänning på rapport.........
 
En fråga till där olmen, kollade igenom dina bilder igen och det ser för de bakre fästena ut som om att fäst en extra "glespanelregel" att dra skruven i. Nu när du testkört porten, känner du att detta räcker eller hade du hellre dragit en kraftigare doning mellan stolarna? Tänkte om du upplevde något gung eller liknande, satt nämligen med fästmön under gårdagskvällen, tittade igenom allt en gång tillsammans och diskuterade just detta :)
 
Det var för övrigt så skruv/plugg-frågan dök upp ;)
 
En extra gles med gles ovanpå, dubbel alltså, eftersom jag inte hamnade vid någon balk. Då kunde jag ju använda medföljande frallor. Det blir lite improviserat men det är ingen som ser sedan.
Det känns stadigt. Vikten av porten fördelas ju över 4 infästningar plus en liten del som hänger i kablarna i portsargen. Om nu porten väger 100 kg, vilket jag inte tror den gör, så blir det mindre än 25 kg i varje infästning, lugna puckar.......
 
Kollade på min 3m port och det står att den skall visst väga 70. Med skenorna är det kanske max 10kg som mina takfästen skall bära upp och era är väl lite lättare så det är nog ingen fara. Stor vikt ligger också i framkant mot ramen så det är nog inte ens 2/3 av totala vikten som ramen behöver bära.
 
Nu är planen helt spikad även om den blev skjuten en dag. Snickarna fixar glespanel och så vidare under morgondagen så allt är klart. Behöver vi extra för infästningen sätter vi bara upp dessa där det passar på plasten innan vi stänger igen med gips. Elektrikern är på plats imorgon och onsdag och kommer göra klart alla dragningar i taket.

Alltså, vi borde ha detta klart rätt fort efter onsdag. Då kan jag och fästmön ge oss på att spackla och fixa i garaget när vi har lite tid över.
 
Plan A låter bra ;)
 
En liten rapport från onsdagens montage:

Vi började vid nio på morgonen med att göra iordning plats i garaget och packa upp de olika paketen. Montage av ramen gick snabbt och smärtfritt men när vi lyfte den på plats upptäckte vi två missar.

1. Vi hade gjort tabben att ändra porten från 2100mm till 2000mm, dvs ramen låg något under öppningen. Efter att ha förbannat oss själva ett tag för denna dråpliga miss så var det dock ingen större fara. Vi har redan pratat med plåtis som kommer och lägger taket att förlänga plåten något, inga problem men retligt. Det var lite väl stressigt på slutet att få med alla fönster/dörrar/elritningar/portar osv innan gjutningen att vi gjorde ett misstag, tur att det går att fixa. Nu när vi monterat skenor osv så ser vi att sänkningen var onödig och alltså borde detta kunnat undvikas och vi kunde fått en något större port, Hornbach har noll koll när de säljer Hörmann.

2. Sidorna var i white wood grain även fast vi beställt antracitgrå silkgrain. Det visade sig vara ett tillägg som Hornbach inte hade frågat oss om då de tydligen inte kunde Hörmanns portar tillräckligt bra. Efter att ha åkt till Hornbach, uttryckt extremt missnöje och fått reda på att leveranstiden var 4-5 veckor så tog vi ett presentkort på beloppet för detta tillval och valde att montera porten istället. Sidorna syns inte jättemycket och vi löser detta med färg eller plåt senare.

Efter att allt detta lagt sig så drog vi då igång med montaget som inte heller gick smärtfritt. Det började med att jag drog av ett borrstål och förstörde två till. Betongborrarna vi hade sedan tidigare höll inte måttet. Åkte genast iväg och köpte de dyraste sten och metallborrarna som fanns på Hornbach, 2 av varje för att vara säker. Med dessa borrar gick det bättre, dock så gick borrmaskinen sönder efter ett tags borrande. Att detta hände var föga förvånande och då jag länge velat köpa en ny maskin bar det återigen av för inköp av ny borrmaskin. Vi passade även på att köpa ett bra spärrskaft och hylsor då det var en del bult/mutter som skulle dras. Med nya redskap i hand så gick det smidigare och ramen med skenor var snart på plats.

Sedan började arbetet med bladen, någorlunda självförklarande men tidskrävande. Med våra 5m långa portblad blev det en oändlig mängd infästningar som skulle dras. Vi fick dock avbryta efter 3 av 4 portblad då det sitter en byggcylinder i dörren till garaget och vi vid detta tillfälle inte fått någon nyckel. Vi vågade helt enkelt inte lita på att vi skulle få allt klart med porten så det gick att öppna/stänga smidigt.

Istället så satte vi upp glespanel där det "saknades" för infästningarna och markerade vart el till motorn skulle komma ut osv. Allt detta var tvunget då grabbarna skulle montera gips dagen efter.

Känns helt klart som man skulle kunna montera en likadan port på ungefär halva tiden nu när man gjort det en gång. Saker att tänka på enligt mig:
- Beställ rätt höjd (eftersom det går att lösa snyggt och enkelt kan jag redan skratta åt det ;))
- Rätt verktyg - en hammarborr eller dylikt för betong då det är MÅNGA hål som skall borras, spärrskaft är ett måste.
- Ställa in sig på att manualen faktiskt är värre än en IKEA-manual, portens manual är dålig, motorns manual är fruktansvärd.
- Första gången tar det lång tid

Har nu fått skriva av mig och måste avslutningsvis säga att jag retar mig på Hornbach som missade två rätt viktiga aspekter vid beställning, nödvändig invändig höjd och färger på sidora. Så jävla onödigt!

Allt som allt så kommer vi absolut bli nöjda, nu i helgen (söndag/måndag) så skall vi montera klart hela schabraket inklusive motor och då kommer bildbevisen. När väl den lilla täckplåten kommer på plats och vi fixat till (de nästan osynliga) sidorna så kommer det bli skitsnyggt.
 
Kan tänka mig att skruvandet tog tid. Trots att jag hade riktig mutterdragare och bara träväggar att skruva den i så tyckte jag att det var mycket skruvande.

Är tyvärr inte så förvånad över att höjden blev fel för er. Jag minns inte hur många gånger jag kollade igenom Hörmanns ritningar för att få rätt mått på allt.
 
Jo, det var ett jävla meck, felet som är på vår sida kan jag svälja men shit va dåliga Hornbach var på produkterna de säljer. Redan nu vet jag mer än den om portarna :)

Som sagt, det ljusa i mörkret är att allt faktiskt går att fixa så det blir snyggt iaf, lite bökigare men så länge det blir bra till slut får man vara glad ;)

Tycker nog Hörmann kan ta extrakostnaden i att göra en vettig manual, framförallt inte göra en manual som blandar alla olika infästningar, porttyper osv på samma sida. Nu med motorn satt vi en kväll och kryssade över alla moment som hade med vipportar, andra beslag osv med röd spritpenna, helt plötsligt blev stegen mycket tydligare :)
 
För övrigt har jag tydligen ett överskott av smileys att addera i mina inlägg, måste betyda att det är fredag.
 
Hornbach var jag också och kollade på port hos men killen visste inget mer än det jag själv kunde läsa mig till i katalogen. Garageports specialisten kunde portarna men de var mest intresserad av att sälja sin GPE när det var fråga om en helisolerad.

Känns lite surt att nu när man kan montera en Hörmann i sömnen utan anvisningar så är man klar.
 
Hehe, exakt vad jag känner!

Nu har mina föräldrars port gått och lagt sig så de frågade om jag kunde montera även deras och det är ju inga problem, då får man använda det man lärt sig :) Däremot så kommer jag låta dem bestämma om de vill köpa lokalt pga garanti osv eller bara dra en beställning till tyskland. Nu när man vet precis vad som behövs är jag inte orolig för att lägga beställningen själv, dessutom vill jag inte göda Hornbach efter det här.
 
Återvinning på bästa sätt! :)
 
Har nu monterat 4st portar, den första tog 6tim, den andra 3 tim och den tredje och fjärde tog under 3 tim var att montera. Ska väl tillägga att vi var 2 st som jobbade med portarna.
Måste säga att bruksanvisningen var riktigt lätt att förstå med bra bilder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.