7 032 läst · 27 svar
7k läst
27 svar
Innova 50, Gaselle Quick Up 70 kW, Effecta 60?
Sida 1 av 2
Vem av dem ska jag ta? Jag vill ha den mest funktionsdugliga och driftsäkraste vedpannan för att värma 6 eller 7 m3 ackumulatortank. Den ska bara vara att fylla med ved och sedan brinna utan att man ska behöva vakta eller justera den stup i ett för att få acceptabel funktion eller verkningsgrad. Även frugan och barnen ska så småningom kunna starta och elda den utan besvär.
Måste säga att rent spontant drar jag mig till Gasellen men skriv gärna vilka erfarenheter ni har av dessa pannor?
Måste säga att rent spontant drar jag mig till Gasellen men skriv gärna vilka erfarenheter ni har av dessa pannor?
Har själv en Innova 50 med 5m3 tank till. Fungerar kanon, 6-7m3 är en perfekt storlek för dessa pannor. Jag laddar min tank på knappt 1.5 ilägg. Skulle jag valt igen hade valet stått mellan Innovan och Gasellen. Men har som sagt bara erfarenhet av Innovan men är mycket nöjd. Sen gäller de ju att ha rätt utrustning runt omkring med.
Har själv Laddomat 100, TVA från Nibe, slutet expansion på 500 liter vilket många tror är för litet vilket de absolut inte är om man inte har enorm höjdskillnad i huset. Värmer 214 m2 med golvärme i botten och radiatorer uppe. Bivalent shunt för uttag av värme. Eldar var 14:e dag på sommaren för varmvatten.
Har själv Laddomat 100, TVA från Nibe, slutet expansion på 500 liter vilket många tror är för litet vilket de absolut inte är om man inte har enorm höjdskillnad i huset. Värmer 214 m2 med golvärme i botten och radiatorer uppe. Bivalent shunt för uttag av värme. Eldar var 14:e dag på sommaren för varmvatten.
Tack för svaret! Innovan är fin men 185 L vedvolym är nästan i minsta laget tycker jag. Idealet vore en Innova med 50 cm ved och minst 250 L i vedvolym. Då jag eldar en hel del blandved och annat sämre ibland. Hoppas de uppgraderar gamla "bettan" snart?
Ingen Gasellare här?
Ingen Gasellare här?
Gaselle är faktiskt i princip lika bra som en baxi, och finns ju då som större modell, dvs 70kW..
Tycker du ska titta lite närmare på någon av dom modellerna om du vill ha en riktigt fin panna
Om jag inte minns fel så skaffade Matss precis en ny Gaselle 75kW tror jag? som ersatte hans Baxi..
Tycker du ska titta lite närmare på någon av dom modellerna om du vill ha en riktigt fin panna
Om jag inte minns fel så skaffade Matss precis en ny Gaselle 75kW tror jag? som ersatte hans Baxi..
Någon som vet om Gaselle 70 har runda tuber? Vill helst kunna sota med viska på borrmaskinen. Ser att du själv har en Fröling, hur funkar den? Är det bara att tända, fylla pannan och den går jämnt och fint?ichgary skrev:
Jag tycker Du skulle titta på Frölings 70 kw:are. Kanske något dyrare än de andra men säkert en ordentlig skillnad på kvalitén också.
270 liters vedutrymme, lambdastyrning och variabelt effektuttag.
Klart intressant tycker jag, dessutom är inte pannor i de där effektklasserna särskilt billig heller.
270 liters vedutrymme, lambdastyrning och variabelt effektuttag.
Klart intressant tycker jag, dessutom är inte pannor i de där effektklasserna särskilt billig heller.
Jag funderar på en ETA 30kw när min calmar blir äldre. 150L vedutrymme och kan brinna effektivt på 10kw. På vintern kan man tända dag 1 på kvällen, fylla på ved på morgonen där på nästa gång på kvällen dag 2 osv beroende på hur kallt det är. Slipper många uppstarts förluster och tänd jobb. På sommaren skulle den nästan fylla min 3000l ack på ett ilägg som sen räcker ca 10dagar. Nackdelen är ju om man ska resa bort då är ju svårt att fylla en större tank. Fast för min del så måste någon komma hem och sköta husdjuren så då är det enkelt att bara fylla på ved. Förhoppningsvis finns det någon liknande panna som ETAn som kan brinna på 5kw när det blir pannbytardags för mig.
Låter för bra för att vara sant? Då kommer man långt på bara 3 kubik tank. Men frågan är om det i praktiken verkligen går att få effektiv förbränning vid bara 5-10 kW? Borde vara lätt att veden hänger sig om vedvolymen är stor tex?Palte skrev:Jag funderar på en ETA 30kw när min calmar blir äldre. 150L vedutrymme och kan brinna effektivt på 10kw. På vintern kan man tända dag 1 på kvällen, fylla på ved på morgonen där på nästa gång på kvällen dag 2 osv beroende på hur kallt det är. Slipper många uppstarts förluster och tänd jobb. På sommaren skulle den nästan fylla min 3000l ack på ett ilägg som sen räcker ca 10dagar. Nackdelen är ju om man ska resa bort då är ju svårt att fylla en större tank. Fast för min del så måste någon komma hem och sköta husdjuren så då är det enkelt att bara fylla på ved. Förhoppningsvis finns det någon liknande panna som ETAn som kan brinna på 5kw när det blir pannbytardags för mig.
Men skulle det komma en panna som kan eldas variabelt mellan tex 5-40kW så skulle jag köpa den på en gång. Låta pannan brinna konstant under vintern, bara fylla på. En fröjd för hela familjen då även barnen kan elda utan bekymmer med tändning, uppstart etc. Under sommaren brassar man bara på en brasa så man har varmvatten under 1½ vecka
Hittar väldigt lite på nätet om Gaselle? Gaselle 80 vad skiljer den från 70?Matss skrev:
Är Gasellen lätteldad och stabil?
Fel översättning i den Engelska broshyren? ETA SH 30 går mellan 15-30KwNilinjo skrev:
Mellan 10 och 20 kw ska ETA SH 20 klara 95,4% verkningsgrad och 19,2h brinntid vid 10Kw. Samma 150l vedutrymme. Dyr är den ju men när jag byter panna nästa gång ska jag inte snåla! Hoppas bara det finns någon liknande panna som kan brinna ner till 5Kw när det blir dags för min del.