2 720 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Plåtmaffia höjer byggkostnader
Men frågan är hur bra den där produkten är ?
Visst den är billig, men hur tät är den ? är det så bra med minerallull i tilluftskanaler ? etc.
Nu tillhör väll jag delvis "plåtmaffian", men märkerhur det med jämna mellanrum kommer "fantastiska" produkter som fungerar jätte bra i andra länder, när man sedan kollar lite närmare märker man en hel del nackdelar med produkterna ifråga.
Visst den är billig, men hur tät är den ? är det så bra med minerallull i tilluftskanaler ? etc.
Nu tillhör väll jag delvis "plåtmaffian", men märkerhur det med jämna mellanrum kommer "fantastiska" produkter som fungerar jätte bra i andra länder, när man sedan kollar lite närmare märker man en hel del nackdelar med produkterna ifråga.
Man tjänar säkert bra på att sälja plåtkanaler som skall sen isoleras med gullfiber i alla fall ....i Sverige.
Vad skulle det vara för nackdel att ha en bilig isolerad kanal i ett och samma stycke? Finns det nackdelar? Låt oss kunder bestämma och välja!
Som det ser ut i artikeln så "isoleras" vi rätt effektivt från EU marknaden.
Man nämner inga nackdelar .....
gaia
Vad skulle det vara för nackdel att ha en bilig isolerad kanal i ett och samma stycke? Finns det nackdelar? Låt oss kunder bestämma och välja!
Som det ser ut i artikeln så "isoleras" vi rätt effektivt från EU marknaden.
Man nämner inga nackdelar .....
gaia
Lite nackdelar jag kan tänka med denna produkten:
Det står kunden helt fritt att välja vad den vill ha, men tyvärr är dom flesta kunder rätt omedvetna om hur saker fungera rent tekniskt och ser bara en sak (det som aftonbladet hängde upp sig på) PRISET (och då bara installationspriset).
Sett på en anläggningslivslängd (20år) så är investeringskostnaden (och service kostnad) 5-10% resten ca:90% är driftkostnad (fläktar + värmekostnad).
Så bättre att jaga driftkostnader än investeringskostnader.
- Stabilitet - hur står den isolerade kanalen emot brand ?
- Täthet - Hur mycket läcker kanalsystemet, med tanke på att man själv kapar till kanaler. (kostar rätt mycket att driva ett onödigt stort läckflöde)
- Fibersläpp - Hur mycket släpper kanalerna fibrer. Känns rätt bökigt att behöva klä kanalen invändigt med typ alu-folie.
- Rensbarhet - går kanalerna att rensa (framför allt frånlusftkanaler då).
Det står kunden helt fritt att välja vad den vill ha, men tyvärr är dom flesta kunder rätt omedvetna om hur saker fungera rent tekniskt och ser bara en sak (det som aftonbladet hängde upp sig på) PRISET (och då bara installationspriset).
Sett på en anläggningslivslängd (20år) så är investeringskostnaden (och service kostnad) 5-10% resten ca:90% är driftkostnad (fläktar + värmekostnad).
Så bättre att jaga driftkostnader än investeringskostnader.
Fler tänkvärda saker är (förutom ovansåtende):
- hur kanalerna klarar våra brandkrav!
-hur mkt större tryckfall har dessa kanaler (måste det vara större dimenioner för samma flöden)
Jag kan tänka mig att det är just brandfrågorna utgör huvudproblematiken med att ta hit kanalerna. Men om man har enfamiljshus är ju allt samma brandcell så där blir det ju inga problem.
- hur kanalerna klarar våra brandkrav!
-hur mkt större tryckfall har dessa kanaler (måste det vara större dimenioner för samma flöden)
Jag kan tänka mig att det är just brandfrågorna utgör huvudproblematiken med att ta hit kanalerna. Men om man har enfamiljshus är ju allt samma brandcell så där blir det ju inga problem.
var inte materialet i sig jag är irro på, är mer hur byggmarknaden är reglerad...
http://www.di.se/Nyheter/?page=/Avd...Id=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
läs lite om det, är själv involverad i det på ett sätt... och det är som sagt inte bara vi privatpersoner som tycker att byggmaterialbranschen är lite "jobbig"
ps. läser man aftonbladets artikel så verkar ju brandmännen i Sverige också se fördelar med systemet?
http://www.di.se/Nyheter/?page=/Avd...Id=Ettan&menusection=Startsidan;Huvudnyheter
läs lite om det, är själv involverad i det på ett sätt... och det är som sagt inte bara vi privatpersoner som tycker att byggmaterialbranschen är lite "jobbig"
ps. läser man aftonbladets artikel så verkar ju brandmännen i Sverige också se fördelar med systemet?
Citerat från aftonbladet:TiGGrE skrev:
"Greger Nilsson som är fastighetsförvaltare på Stockholms stads Gatu- och fastighetskontor är mycket positiv till det nya systemet:
Det jag är mest imponerad av är att de är så lätta och brandkåren lär också vara mycket nöjda"
Känns lite taget ur luften eller?? Att Greger påstår att "brandkåren lär vara mycket nöjda".
Glasull är ju inte brännbar så vad kan det hända vid en brand? Dom EU- rören väger ju mindre i fall dom faller över en . Det skulle jag bli nöjd med om jag var en brandmanbrasse skrev:
Har plåtrör inlindade i stenull och kycklingnät på min kallvind och det var säkert inte så enkelt att få isoleringen tätt i alla svängar ( om man nu lyckades med det :-/). Visar sej när rören rostar genom av kondens .
Att glasfiberrör kan inte hålla tätt , släper fibrer, skall beläggas med lufttätt material i efterhand är nog en långsökt gissning. Nog har tillverkarna tänkt et steg längre för att få det att fungera . Ser fortfarande inga nackdelar i detta produkt
gaia
När det gäller bran är det inte brandkåren man tänker på, utan brandspridningen.
Har du rost på spirorören har du antingen för lite isolering (rost inuti rören) eller så måste den göras diff.tät (kalla rör, rost på utsida, oftast avluft från FVP).
Läst precis en artikel i EnergiochMiljö (kan tyvärr ännu ej länka till den), om just det här med täthet i kanaler.
Vid mätningar hade Sverige mer än 25 ggr så täta kanaler som i Frankrike, detta mest beroende på att vi har högre krav på täthet i Sverige.
Att det släpper fibrer är inget man behöver gissa om, om du "skär" till kanalerna för hand får du skarvar som kommer släppa fibrer.
Det finns en anledning till att man idag undviker att använda glas/mineralsolering invändigt i kanaler utan skydd (perforerad plåt, plast etc.)
Sedan kan det vara så att montage tiden drar iväg (inte så viktigt för en hemmafixare men mer för proffesionellt folk. Att montera spiro med tätadetaljer (gummitätningar)är överlägset det snabbaste montagsättet.
Skulle var dock vara intressant att läsa mer om denna produkten, ingen som sett någon hemsida ?
Har du rost på spirorören har du antingen för lite isolering (rost inuti rören) eller så måste den göras diff.tät (kalla rör, rost på utsida, oftast avluft från FVP).
Läst precis en artikel i EnergiochMiljö (kan tyvärr ännu ej länka till den), om just det här med täthet i kanaler.
Vid mätningar hade Sverige mer än 25 ggr så täta kanaler som i Frankrike, detta mest beroende på att vi har högre krav på täthet i Sverige.
Att det släpper fibrer är inget man behöver gissa om, om du "skär" till kanalerna för hand får du skarvar som kommer släppa fibrer.
Det finns en anledning till att man idag undviker att använda glas/mineralsolering invändigt i kanaler utan skydd (perforerad plåt, plast etc.)
Sedan kan det vara så att montage tiden drar iväg (inte så viktigt för en hemmafixare men mer för proffesionellt folk. Att montera spiro med tätadetaljer (gummitätningar)är överlägset det snabbaste montagsättet.
Skulle var dock vara intressant att läsa mer om denna produkten, ingen som sett någon hemsida ?
Liknande trådar
-
Höjer cellplast-isolering temperaturen på poolen?
Pool -
Höjer värmepumpens verkningsgrad med solfångare – men varför har inte fler vågat satsa?
Artikelkommentarer -
Telia höjer priset
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur höjer jag värmen i en viss slinga på golvvärmen? Nybyggd lägenhet
Värme allmänt -
Telenor höjer bredbandet med nästan 100%
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G