7 812 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
oljat trägolv, såpaskura?
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
Hej
har just lagt in ett trägolv som oljats...
så är man dömd att bara olja det i fortsättningen eller funkar det att såpaskura också?
/johan
har just lagt in ett trägolv som oljats...
så är man dömd att bara olja det i fortsättningen eller funkar det att såpaskura också?
/johan
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 578 inlägg
Det går fint, men kommer inte att se precis likadant ut som om du hade såpaskurat från början. Du har tagit en genväg precis som jag. Perfekt för oss lata som inte lever efter byggnadsvårdskatekesen.crippledkasketeer skrev:
Medlem
· västmanland
· 34 inlägg
Vad bra då är inte nödvändigtvis ute efter ett riktigt skurgolv, vilken tur bara att jag kom på andra tankar och oljade då jag från början hade tänkt lacka golvet..
Skrev innan jag läst färdigt
Att bättringolja ditt oljade golv är inte speciellt jobbigt.
Timberex Satin-olja är det bara att lägga på en gång om året. Sen slipar jag lite /arbetar in den med en Schotts Röd poler grej som jag sätter på min exenterslipmaskin. Alla revor i golvet reser sig o golvet blir som nytt igen. Sen stämmer det jag skrev tidigare, Rengör oljade golv med speciell Såpa, inte med vanlig grön eller gul-såpa från Coop eller ICa Den torkar ur golvet så du måste bättringsolja det oftare
Att bättringolja ditt oljade golv är inte speciellt jobbigt.
Timberex Satin-olja är det bara att lägga på en gång om året. Sen slipar jag lite /arbetar in den med en Schotts Röd poler grej som jag sätter på min exenterslipmaskin. Alla revor i golvet reser sig o golvet blir som nytt igen. Sen stämmer det jag skrev tidigare, Rengör oljade golv med speciell Såpa, inte med vanlig grön eller gul-såpa från Coop eller ICa Den torkar ur golvet så du måste bättringsolja det oftare
Tror ev att det går att göra sin bättringsolja själv. Kolla hur dom gör när dom tillverkar knivskaft, Skulle tro att min Timberex-olja är Kokt Linolja och balsaterpentin som blandats. ´Luktar iallafall likadant och så gör man efter att man dränkt ett knivskaft i kokt Linolja. man blandar linoljan och balsamterpentinen för att det ska förtunnas och tränga in längre). Sen går det att polera (på knivskaftet) med stålull för att få ett jättemjukt levande trä som inte känns att det blivit behandlat över huvud taget men som står emot typ allt
Produkter som diskuteras i tråden