4 412 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Effektavgift
Jag är lite frågande till den posten jag har på min faktura och det är mer eller mindre ingen som kan svara på min fråga. Det finns bara standardsvar *tydligen*.
Jag har nätleverantör Sollentuna Energi men "köper" elen via Mälarenergi. Ja det är ju som det kan vara för de flesta MEN när jag tittar på min faktura från Sollentuna Energi så har jag en post som heter "Effektavgift" och dem förklarar den enl. följande http://www.sollentunaenergi.se/elnat/effektavgift.asp
Jag blir alltså lite frågande varför jag ska betala en avgift till dem på mitt förbrukande då jag valt en annan leverantör för just mitt förbrukande. Jag anser att jag ska betala nätavgiften då de äger nätet (inget konstigt med det) Jag betalar ju en grundavgift till dem på 1200:-/år
Finns det någon som kan förklara varför (i mitt fall) Sollentuna Energi kan ta ut en "Effektavgift" när jag valt att lägga den hos annan leverantör pga. priset.
Jag har nätleverantör Sollentuna Energi men "köper" elen via Mälarenergi. Ja det är ju som det kan vara för de flesta MEN när jag tittar på min faktura från Sollentuna Energi så har jag en post som heter "Effektavgift" och dem förklarar den enl. följande http://www.sollentunaenergi.se/elnat/effektavgift.asp
Jag blir alltså lite frågande varför jag ska betala en avgift till dem på mitt förbrukande då jag valt en annan leverantör för just mitt förbrukande. Jag anser att jag ska betala nätavgiften då de äger nätet (inget konstigt med det) Jag betalar ju en grundavgift till dem på 1200:-/år
Finns det någon som kan förklara varför (i mitt fall) Sollentuna Energi kan ta ut en "Effektavgift" när jag valt att lägga den hos annan leverantör pga. priset.
Är denna effektavgift den rörliga delen av din nätleverantörs prissättning eller betalar du dessutom för antal överförda kW?
I mitt tycke är det snudd på oetiskt att välja ett medelvärde av tre effektspikar och använda detta värde för att ta betalt för överföringen i nätet. Har du tre spikar på 7 kW under tre mättimmar på en månad så åker du på samma effektavgift för en fastighet som ligger och pumpar 7 kW konstant mellan 7-19.
I mitt tycke är det snudd på oetiskt att välja ett medelvärde av tre effektspikar och använda detta värde för att ta betalt för överföringen i nätet. Har du tre spikar på 7 kW under tre mättimmar på en månad så åker du på samma effektavgift för en fastighet som ligger och pumpar 7 kW konstant mellan 7-19.
Moderator
· Stockholm
· 52 343 inlägg
Det är en del av nätavgiften. Du får betala för att din förbrukning bidrar till att kräva en viss dimensionering av nätet. Om jag förstår det rätt så har Sollentuna valt att ta ut en avgift för den högtsa förbrukning du har under en given tidsperiod, en toppbelastning. Det är logiskt efterssom det är din toppbelastning som styr hur grov matning som behövs på din gata, ditt kvarter och i slutändan till Sollentuna kommun.
jag vet inte hur detaljerna ser ut i Sollentuna fallet, men modellen för uttag av nätavgift är troligen den mest "rättvisa" debiteringsmodellen. Dvs de förbrukare som genom sitt förbrukningsmönster styr investeringar i näten får betala mest för nätet.
jag vet inte hur detaljerna ser ut i Sollentuna fallet, men modellen för uttag av nätavgift är troligen den mest "rättvisa" debiteringsmodellen. Dvs de förbrukare som genom sitt förbrukningsmönster styr investeringar i näten får betala mest för nätet.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 69 inlägg
Det tycker jag låter rimligt då det är Sollentuna energi som behöver hålla styr på topparna i nätet. Genom att ta ut en effektavgift när nätet belastas som mest kan man styra konsumenten att avsluta aktiviteter när nätet är som mest belastat. På längre sikt så borde det innebära att man slipper gräva ner fler/nyare ledningar bara för att ta hand om topparna.
Ett vanligt debiteringssätt när man köper högre effekter med säkringar på flera hundra ampere eller köper 10000volt och har egen transformator. Då får man oftast betala för årets högsta topp som medelvärde under en timma eller liknande. Är ju den effekten som hela nätet fram måste dimensioneras för.
Bra för ett aluminiumsmältverk som kan ligga och dra full effekt året runt. Kasst för ett litet sågverk som får en topp en kall vinterdag.
Bra för ett aluminiumsmältverk som kan ligga och dra full effekt året runt. Kasst för ett litet sågverk som får en topp en kall vinterdag.
Ja de tar till alla medel för att tjäna pengar idag. Kommer ihåg när jag jobbade på en firma i Malmö som projekterade och la ner kabel till hushåll/hyreshus - man räknade alltid på vissa effektbehov baserad på säkringsstorlek och dimensionerade matande elkabel i gatan därefter + en relativt stor säkerhetsmarginal. Fördelen är att man ofta slapp lägga ny kabel när det byggdes fler bostäder. Idag skall de vara "kostnadseffektiva" och försöker lägga precis den area som är beräknad och jag ser ofta hur det efter bara ett par år krävs kompletterande dragning med nya kablar för att behovet blivit större. Jag betalar som tur är endast "vanlig" nätavgift utan några tillägg, så borde det vara för alla - man betalar en summa beroende på storleken på huvudsäkringen, bättre då att differentiera 16/20/25A istället.
Det är ju lätt att bli lite småtokig om man skall hålla reda på effektavgift också. "Öööh, hur var det nu, satte frugan igång tvättmaskinen eller inte ? eftersom värmepumpen går då jag duschat kanske jag skall vänta med att värma ugnen och steka fisken tills tvätten är klar"
Det är ju lätt att bli lite småtokig om man skall hålla reda på effektavgift också. "Öööh, hur var det nu, satte frugan igång tvättmaskinen eller inte ? eftersom värmepumpen går då jag duschat kanske jag skall vänta med att värma ugnen och steka fisken tills tvätten är klar"
Liknande trådar
-
höglasteffektavgift
El -
Effektavgifter kommer senast 1 januari 2027
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Timavtal och elbil vs Effektavgift
EFFEKTAVGIFT!!! Luddigt avtal, vad betyder det för mig?
Hantera effektavgiften från nätbolaget
Elavtal, elpriser & elförbrukning