12 372 läst · 19 svar
12k läst
19 svar
För lite plats för att dreva!! ?? Behöver tips!
Sida 1 av 2
Hej, har sprungit på ett problem. Skulle beställa fönster till huset och började måtta, Det visar sig då att de hål som finns är så att det endast bli 1-2 mm runtom hela fönster! Alltså ingen plats för att dreva .. De gamla fönsterna satt utan drev . Är det någon som vet hur jag ska gå till väga?
Med vänlig hälsning, jimmy
Med vänlig hälsning, jimmy
Den stora utmaningen blir att få in karmarna, och hoppas att de inte behöver justeras alltför mycket.
Det går att peta in isolering med ex vinkelhaken, då det är så smalt är isoleringsförmågan obefintlig, det viktigaste är att få det tätt så det inte drar. Avsluta med mjukfog på insidan så inte inneluften trycks ut och kondenserar.
Det går att peta in isolering med ex vinkelhaken, då det är så smalt är isoleringsförmågan obefintlig, det viktigaste är att få det tätt så det inte drar. Avsluta med mjukfog på insidan så inte inneluften trycks ut och kondenserar.
För lite info för att kunna svara korrekt. Skall du byta många fönster så ta in offert på en storlek som passar, de flesta större tillverkarna gör fönster i storlekar mellan vanliga modulmått i 5cm intervall,Man betalar oftast för storleken större i standardsortimentet alltså en överkomlig summa.
Trodde du beställt fönster, phu. Köp inga fönster med den drevmånen.
Många tillverkare mm anpassar mot en viss tillägskostnad, andra har inga färdiga modulmått utan tillverkar varje order unikt.
Många tillverkare mm anpassar mot en viss tillägskostnad, andra har inga färdiga modulmått utan tillverkar varje order unikt.
Om det bara är drevningen som är problemet så är det ju bara att köra med fogskum. Där fogsprutans rör är bredare än spalten får man väl ta vanlig mjukfog.
...men jag gissar att de flesta fönsterhålen är lite skeva så att det största problemet blir att alls få dit fönstren....
Var har du får mått på hålet och vad har du tänkt dig för dimension på fönstren? Varför inte bara ta ett nummer mindre fönster?
...men jag gissar att de flesta fönsterhålen är lite skeva så att det största problemet blir att alls få dit fönstren....
Var har du får mått på hålet och vad har du tänkt dig för dimension på fönstren? Varför inte bara ta ett nummer mindre fönster?
Hej , tack för snabba svar. Det e lite olika mått på lite olika fönster och det är samma problem överallt, problemet är att där vi tänkte beställa så har dom bara 100 mm intervaller mellan storlekarna, och ska vi måttbeställa så kostar det väldigt mycket mer , det är därför jag söker alternativa lösninar och att ta en storlek mindre är inte heller ett bra alternativ då det blir väldigt mycket arbete med allt annat runtom så som tex innerväggar mm läste om någon expanderbar tejp också , är det någon som har erfarenhet av den? Annars är väl ett alternativ att kapa lite på ena långsidan och ena kortsidan , har lite pelrum så det skulle kunna gå men det är ju också en massa extra jobb,
Sätt en silikonsträng på insida och utsida. Då får du en tät luftficka som isolerar bra.
Eller gör som du själv föreslagit med vinkelhaken.
Att sätta silikon blir klart enklast, men håller inte för evigt.
Eller gör som du själv föreslagit med vinkelhaken.
Att sätta silikon blir klart enklast, men håller inte för evigt.
Hade personligen tittat efter en annan fönsterleverantör som kan leverera till valfria mått. Annars hyvla ner fönsterhålen minst en centimeter på varje sida. (Mycket jobb...)
Köpte en ytterdörr från Skånska Byggvaror till huset som visade sig vara aningen större än normalt så drevmånen i dörrkarmen var på sina ställen så liten som 2-3 mm där det var som mest skevt....var en rent h-vete att få in karmen, och svårjusterat. Körde dock med fogskumspistol där man kan ha en väldigt smal pip och fick det tätt och bra. Peta in vanligt drev i så smala springor funkar inget vidare.
Om du sätter in fönster med träkarm i så trånga hål kommer de antagligen kärva ordentligt så fort luftfuktigheten är hög dessutom...
Köpte en ytterdörr från Skånska Byggvaror till huset som visade sig vara aningen större än normalt så drevmånen i dörrkarmen var på sina ställen så liten som 2-3 mm där det var som mest skevt....var en rent h-vete att få in karmen, och svårjusterat. Körde dock med fogskumspistol där man kan ha en väldigt smal pip och fick det tätt och bra. Peta in vanligt drev i så smala springor funkar inget vidare.
Om du sätter in fönster med träkarm i så trånga hål kommer de antagligen kärva ordentligt så fort luftfuktigheten är hög dessutom...
Det här problemet är jättevanligt på modulbyggda hus från 70-talet. Fönsterna kom imonteterade i väggelementen.
Reglarna sitter dikt an fönsterkarmen med en tunn skumgummiremsa som drev.
Beställ fönster i "70" mått istället för 80 eller 85mått.
Tex det sitter ett 1185x1185 då skall du ha ett 1170x1170 istället. (specialmått)
Har gjort så på många hundra villor.
Reglarna sitter dikt an fönsterkarmen med en tunn skumgummiremsa som drev.
Beställ fönster i "70" mått istället för 80 eller 85mått.
Tex det sitter ett 1185x1185 då skall du ha ett 1170x1170 istället. (specialmått)
Har gjort så på många hundra villor.
Hej igen alla! Vi har köpt fönsterna redan och jag har provat sätta i ett och det går i utan problem då alla hålen e spikraka. Problemet med drevning verkar som att alla har olika svar på, har pratat med både snickare här hemma och kollat på lite olika forum, nu när det sitter på plats så har jag ca 2 mm runtom hela fönstret, så frågan om jag får i fogskum , finns väl skum som inte expanderar så mycket ? , eller räcker det med mjukfog, en snickare här i stan sa att med mjukfog både inne och ute så blir det en stillastående luftspalt och det är också isolerande, men vad tror ni jag ska prova, pressa in drev är ju inte så lätt, tack åter igen,
Det tycker jag också.jimboo79 skrev:...ca 2 mm runtom hela fönstret, så frågan om jag får i fogskum , finns väl skum som inte expanderar så mycket ? , eller räcker det med mjukfog, en snickare här i stan sa att med mjukfog både inne och ute så blir det en stillastående luftspalt och det är också isolerande, men vad tror ni jag ska prova, pressa in drev är ju inte så lätt, tack åter igen,
I en sådan smal luftspalt så bildas ingen konvektionsluftström att tala om. Den smala spalten fungerar därmed i princip som isolering i sin helhet.
Lyckas du peta in lite drev eller fogskum, hur lite det än blir är det inget fel, lyckas du inte få i något alls så blir det bra det med.
Men glöm inte, som flera redan nämnt, att täta diffusionstätt mot insidan, t.ex. genom att dra en akrylfog där.
Och om du dessutom kan se till att springan blir vindtät på utsidan, t.ex. med lite vindduk eller en läkt, så blir det kräm de la kräm*.
*Jag kan inte stava till creme ... , så det fick bli på svenska istället. :blushing: