18 532 läst · 9 svar
19k läst
9 svar
Inreda vind, isolera snedtak, minsta tjocklek?
Hej.
Jag har en liten 70 kvm stuga i ett plan med oinredd vind. Jag vill gärna inreda vinden men är orolig för att det inte är lönt eftersom det inte finns plats för tillräckligt med isolering i snedtaket om det skall bli någon plats över.
Idag ligger det max 200 mm glasfiberisolering i vindsbjälklaget, och snedtaket är helt oisolerat. Stugan saknar värme för närvarande, men jag tänker montera luft/luft samt direkt el och/eller FTX. Det är ett fritidshus, men det vore trevligt om det i framtiden även skulle gå att vara där på vintern. Stugan finns i Skåne.
Takstolarna är 45x95 och jag vill helst inte sala på ytterligare eftersom det är så dåligt om plats. Däremot så kan jag tänka mig att lägga 100 mm cellplastskivor utanpå, eftersom taket ändå behöver läggas om i en nära framtid. Jag har läst att 100 mm utvändigt motsvarar 125 mm invändigt, så totalt skulle det bli 220 mm isolering om man räknar så. Beintlig isolering i vindsbjälklaget får jag ta bort (helt eller delvis) antar jag?
Hur långt skulle dessa 220 mm (195 mm) räcka? Jag har hört att man rekommenderar 4-500 mm... Är det lika bra att lägga ned planerna, eller tror ni att det går att få ovanvåningen beboelig vår/höst... eller kanske till och med året??
Tacksam för all input!
Jag har en liten 70 kvm stuga i ett plan med oinredd vind. Jag vill gärna inreda vinden men är orolig för att det inte är lönt eftersom det inte finns plats för tillräckligt med isolering i snedtaket om det skall bli någon plats över.
Idag ligger det max 200 mm glasfiberisolering i vindsbjälklaget, och snedtaket är helt oisolerat. Stugan saknar värme för närvarande, men jag tänker montera luft/luft samt direkt el och/eller FTX. Det är ett fritidshus, men det vore trevligt om det i framtiden även skulle gå att vara där på vintern. Stugan finns i Skåne.
Takstolarna är 45x95 och jag vill helst inte sala på ytterligare eftersom det är så dåligt om plats. Däremot så kan jag tänka mig att lägga 100 mm cellplastskivor utanpå, eftersom taket ändå behöver läggas om i en nära framtid. Jag har läst att 100 mm utvändigt motsvarar 125 mm invändigt, så totalt skulle det bli 220 mm isolering om man räknar så. Beintlig isolering i vindsbjälklaget får jag ta bort (helt eller delvis) antar jag?
Hur långt skulle dessa 220 mm (195 mm) räcka? Jag har hört att man rekommenderar 4-500 mm... Är det lika bra att lägga ned planerna, eller tror ni att det går att få ovanvåningen beboelig vår/höst... eller kanske till och med året??
Tacksam för all input!
Förtydligande:
Räknar inte med luftspalt eftersom det inte skall vara någon när man lägger cellplast utanpå taket (enligt Thermisol's hemsida).
Däremot så kan jag lägga till ytterligare 45 mm på tvären, mellan reglarna.
Det skulle i så fall bli motsvarande 265 mm isolering totalt (240 mm egentligen).
Räknar inte med luftspalt eftersom det inte skall vara någon när man lägger cellplast utanpå taket (enligt Thermisol's hemsida).
Däremot så kan jag lägga till ytterligare 45 mm på tvären, mellan reglarna.
Det skulle i så fall bli motsvarande 265 mm isolering totalt (240 mm egentligen).
Nu kommer jag inte ihåg exakt men när jag inredde och isolerade vinden för ett par år sedan så har jag för mig att det var med 50+120+45, dvs 215 mm totalt. Första isoleringslagret, 50mm, var en högisolerande skiva, andra lagret, 120mm, en standard isoleringsskiva, och sista lagret, 45mm, en skiva med lite bättre värde än normalt, och lagd "på tvären" för att minska köldbryggor. Jag har inte upplevt några problem på vinden avseende kyla, de el-element som finns där går aldrig igång då värmen från våningen under räcker till för att värma upp även vinden. Utifrån så kan inget heller noteras t.ex. att det bildas istappar eller så.
Hur stort/litet kommer vinden din att bli?
Hur stort/litet kommer vinden din att bli?
Redigerat:
Tack.
Vet inte exakt hur man räknar, men ca 20 kvm.
Vet inte exakt hur man räknar, men ca 20 kvm.
Takhöjd? Lägsta höjden, vid stödbenen? Takhöjden för mig är ca. 195cm, och nere vid kattvinden ca 1 meter, "normal" taklutning. Det funkar OK för oss som inte är några jättar, men det är klart att det blir begränsningar hur man kan möblera och använda utrymmet.
Jag tycker det låter helt ok med ca 200 mm, speciellt i ett sommarhus. Vi håller själva på och isolerar våra kattvindar och övervåning. Vi kör linisolering 150 mm + 50 mm på tvären i snedtaket. Det blir också ett litet hanbjälklag där vi lägger 150+50+150. Detta just eftersom vi inte har så mycket takhöjd att spela med. Vi bor i huset permanent men har det rätt svalt inne samt eldar mycket i kakelugn och vedspis. Eftersom kattvindarna kommer användas för förvaring gör det inte heller så mycket om de är lite svala. Att isolera snedtak i befintliga hus blir alltid en kompromiss mellan plats och isolering. Att jämföra med nybyggnad håller inte riktigt. Marginalnyttan av isolering avtar ju också ganska snabbt för större tjocklekar. Tjock isolering leder också lätt till mögliga vindar eftersom man automatiskt får en högre luftfuktighet. Du kanske också kan låta bli snedtak hela vägen till nock och skapa ett hanbjälklag med lite tjockare isolering, om takhöjden vid nock tillåter det. Här längst upp gör ju också lite tjockare isolering som mest nytta.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Tips: Plocka ned takpannorna och isolera utanpå råsponten med 100 mm "frigolit".
Se tex Thermisols
hemsida http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering
Då behöver du kanske inte ta av den dyrbara takhöjden.
a) Det kanske ändå är dags att se över takpapp och strö/bärläkt
b) Du får en bra konstruktion ur fuktsynpunkt.
(Låter kanske lite som en annons, men jag har själv ett nybyggt hus med taket uppbyggt så här.)
Se tex Thermisols
hemsida http://www.thermisol.se/applikationer-losningar/isolering/takisolering
(Låter kanske lite som en annons, men jag har själv ett nybyggt hus med taket uppbyggt så här.)
Jo, det är faktiskt precis så jag tänkt (även om det kanske inte framgick). Utöver detta tänker jag sätta 115 mm på insidan (70 mm glas/stenull i facken + 45 mm på tvären mellan reglarna).KnockOnWood skrev:Tips: Plocka ned takpannorna och isolera utanpå råsponten med 100 mm "frigolit".
Se tex Thermisols
hemsida [länk]
Verkar vara många som tycker att detta borde räcka. Kul! Jag känner att det räcker för att jag skal börja projektera.
Verkar vettigt med hanjälklag i stället för låta snedtaken gå upp till nock. Bra förslag. Då får jag ju även plats med lite mer isolering där det gör bäst nytta.
Skulle vilja påstå att 20cm är helt ok, sen är ju mer bättre...
Finns ju mängder med gamla hus 10-15 cm i taket, och dom som bor där har ju för det mesta inte panik för det...
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370383,18.134268
Finns ju mängder med gamla hus 10-15 cm i taket, och dom som bor där har ju för det mesta inte panik för det...
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370383,18.134268