Nimajneb skrev:
Att amortera är som att spara, bara det att kostnaden blir lite större men o andra sidan har man likvida medel om det behövs snabbt.
Öh. Kostnaden blir ju inte högre. Och man har ju inte likvida medel om man har använt dem till amorteringar.

bra-byggare skrev:
Bankföreningens rekommendationer
Jo, fast bankföreningen är ju ingen bank...

"Gör som jag säger, inte som jag gör..." :)

Nyfniken skrev:
Öh. Kostnaden blir ju inte högre. Och man har ju inte likvida medel om man har använt dem till amorteringar.
Nej, precis!

Nackdelen med att amortera är ju att man kan hamna i en situation där man saknar likvida medel. Behöver man pengarna är det inte alls säkert att banken är villig att höja lånet igen. Särskilt eftersom perioder av likviditetsbrist i hushållsekonomin och hos banken ofta sammanfaller, t ex under en ekonomisk kris.

Vi har Danske Bank. De har något som kallas Duoflex, som innebär att man har samma ränta på ett begränsat antal sparkonton som man har i bolåneränta. Har man disciplin nog att inte shoppa upp pengarna är det därför bättre att behålla pengarna på konto för maximal flexibilitet och trygghet. Först när man byggt upp en ordentlig buffert (en årslön?) och fixat det viktigaste på huset (då menar jag inte lyxrenovering) tycker jag det kan vara läge att fundera på amortering.

Att komma ner till kanske 50-75% belåningsgrad skulle personligen kännas bra på lång sikt, inför pensionering långt fram i tiden, ev sjukdom, ev boprisfall etc. Men man kan lika gärna skapa trygghet och ordning i ekonomin på andra sätt. Det finns inget egenvärde i att amortera. Dessutom kan man se inflationen som en tvångsamortering.

Pongu skrev:
Att komma ner till kanske 50-75% belåningsgrad skulle personligen kännas bra på lång sikt, inför pensionering långt fram i tiden, ev sjukdom, ev boprisfall etc. Men man kan lika gärna skapa trygghet och ordning i ekonomin på andra sätt. Det finns inget egenvärde i att amortera. Dessutom kan man se inflationen som en tvångsamortering.
Vi är helt överens! Jag tycker dock du har lite väl hög ribba för buffert. Med två "normalhusägare" blir det runt en halv miljon. Mitt mål för belåningsgrad är dock 0%, jag litar varken på PPM eller tjänstepension... :S

A
Nyfniken skrev:
Jo, fast bankföreningen är ju ingen bank...

"Gör som jag säger, inte som jag gör..." :)
Helt riktigt att det inte är någon bank, men eftersom jag inte hade pratat med någon bank vilket du frågade efter så uppgav jag källan direkt dit jag fått informationen från istället, ber om ursäkt för det.

bra-byggare skrev:
ber om ursäkt för det.
Det är inget att be om ursäkt för!

Det jag tycker är konstigt är att bankerna säger en sak, men gör en annan. Eller kanske rättare sagt, vill ge sken av att göra en sak, men gör en annan.

Nyfniken skrev:
Håller med om att det vart väldigt otydligt men Pongu fatta,de direkt vad ja menade.... :)

Nyfniken skrev:
Vi är helt överens! Jag tycker dock du har lite väl hög ribba för buffert. Med två "normalhusägare" blir det runt en halv miljon.
Ja, jag tog i lite.
Men har man samma ränta på kontot som på bolånen kan man lika gärna maxa den statliga insättningsgarantin. Vill man någon gång amortera kan man ju göra det i klump när det passar.
Men amortering är ett bra sparande om man inte kan låta bli att använda pengar som finns på kontot.

Nyfniken skrev:
Vi är helt överens! Jag tycker dock du har lite väl hög ribba för buffert. Med två "normalhusägare" blir det runt en halv miljon. Mitt mål för belåningsgrad är dock 0%, jag litar varken på PPM eller tjänstepension... :S
Nja, varför det? Vi har det som buffert, dock inte 0% i belåningsgrad på våra fastigheter utan det ligger väl på 10% idag och med ca 30årig amorteringstid kvar. Kanske en ytterlighet men besöken hos banken känns inte speciellt betungande. Har kunnat påverka mina villkor ganska bra utan stora lån då man är mycket intresserad även av att få behålla de medel som finns i vår sparportfölj.
Men man får börja sin planering i god tid med små belopp och sedan anpassa kanske med engångsbetalningar när sparande/investeringar ger möjlighet.
Så visst kan det finnas egenvärde, i vårt fall att kunna bo kvar i huset tillsammans med fritidshus samtidigt som vi öppnar för möjligheten att utöka vår fritid.

Nyfniken skrev:
Ett konkret exempel:
Jag har taxeringsvärde på 1,5 miljoner, en halv miljon på banken och 250 000 i huslån. Hur ska jag göra tycker ni? Fortsätta amortera 10% om året, låna mer så att jag har mer på banken, eller vad?
Halvmiljonen är "låst" i fonder, har för ögonblicket ca 300 000 till "löst" men vi bokade en bil för 220 000 i fredags, och har planer på att renovera badrummet, så de pengarna försvinner.

Ser tyvärr ingen lösning på dina problem. Låter som ett fall för Lyxfällan! :D

Anna_H skrev:
en halv miljon på banken och 250 000 i huslån. Hur ska jag göra tycker ni?
Det beror vad du har för räntor.

Anna_H: beror ju även på vadndu har för teori om utvecjlingen på fonderna samt vilken risk du är beredd att ta

Anna_H skrev:
Ett konkret exempel:
Jag har taxeringsvärde på 1,5 miljoner, en halv miljon på banken och 250 000 i huslån. Hur ska jag göra tycker ni? Fortsätta amortera 10% om året, låna mer så att jag har mer på banken, eller vad?
Halvmiljonen är "låst" i fonder, har för ögonblicket ca 300 000 till "löst" men vi bokade en bil för 220 000 i fredags, och har planer på att renovera badrummet, så de pengarna försvinner.
Kan väl säga att ditt exempel kan vara ett bra exempel på det jag skrev tidigare.
Din ålder och levnadsförhållande påverkar vad du vill göra framöver och hur man planerar sin ekonomi;
* Har du barn som man kanske vill hjälpa med pengar till deras studier, boende, etc, dvs investera hos dem istället för att framtida arv?
*Hur långt har du kvar till pension och hur tänker du dig den eller är du pensionär?
* Vill du göra något annat speciellt som kräver pengar, några drömmar?
* Kommer det in nya pengar som du sparar?
Pengar är bara ett medel och man anpassar sig efter mängden av dem. Att vi minimerat lånen är bara för att kunna ha kvar hus och fritidshus utifrån att i våra planer kommer vår inkomst bli mindre men med mera fritid utan att behöva oroa oss över ekonomisvängningar på börsen, stigande räntor, etc. Vi skulle kunnat behålla en högre lånenivå och investerat pengarna, men är inte villiga att ta de riskerna.

Precis vad jag menar. Detgår ju inte att ge ett genereltl svar på vad som är bäst, amortera eller låna fullt, det är väldigt många nyanser i den här gråskalan. Ungarna är ca 10, mina föräldrar ca 70, så när det är dags att hjälpa ungarna ekonomiskt "trillar väl di gamle av pinn"...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.