Även om man skulle fräsa det där skulle det vara en bra ide att först såga bort så mycket som möjligt. En såg avverkar bra mycket fortare. Fräsningen ska helst bara vara det allra sista för att få det slätt och fint.
Sen finns det sågklingor och sågklingor också. Många skulle säkert göra det där direkt på sitt sågbord. Nu är det långt ifrån alla som har tillgång till ett sådant (mig inkluderat...). Handöverfräs är en av hemmafixarens bästa vänner, användbar för alla möjliga moment om man tänker efter lite. Annars finns det även handhyvlar som passar bra för ändamålet...
Sen finns det sågklingor och sågklingor också. Många skulle säkert göra det där direkt på sitt sågbord. Nu är det långt ifrån alla som har tillgång till ett sådant (mig inkluderat...). Handöverfräs är en av hemmafixarens bästa vänner, användbar för alla möjliga moment om man tänker efter lite. Annars finns det även handhyvlar som passar bra för ändamålet...
För att lyckas behöver du något som inte avverkar förbi en viss punkt (höjd och bredd). Ett sågbord är gjort för detta (ställbar höjd på sågen, ställbar bredd på snittet). Ett fräsbord samma sak (samma inställningar).Klicka skrev:
Skall du göra det med gersågen måste du ha en gersåg som inte sågar igenom, utan bara sågar till ett visst djup. Inte riktigt vad den normala elektriska gersågen är bra till. En manuell gersåg, försiktigt skött, kan klara det.
Om det enda du har är en gersåg, och den är elektrisk, byt till en 45 graders gerad fog.
--- Mats ---
På båda de lite bättre gersågarna jag använt finns det en maxdjupsjustering. De är fortfarande inte direkt avsedda för sånt här finlir. Det märks eftersom själva justeringen är väldigt fipplig och sågsnittet inte blir lika djupt hela vägen bak till anhållet. (Det sista går att lösa med en offerbit bakom arbetsstycket.
En hyvel som skär hela vägen på sidorna är väl annars den klassiska lösningen. Men en överhandsfräs är troligen billigare. Du behöver inte en särskilt kraftfull variant om du börjar med att såga bort det mesta av materialet.
En hyvel som skär hela vägen på sidorna är väl annars den klassiska lösningen. Men en överhandsfräs är troligen billigare. Du behöver inte en särskilt kraftfull variant om du börjar med att såga bort det mesta av materialet.
Har gjort en del såna där fogar med hjälp av kap/ger-sågen, en Metabo KGS216...ställbart djup på den. En liten offerbit bakom arbetsstycket och sen såga med "slajden" fram och tillbaks så man får en mängd mindre flärpar kvar, de tar man bort med ett vasst stämjärn.
Har också en bra handöverfräs, men för såna små jobb tycker jag det går snabbare med kapsågen. Har man en bra offerbit bakom blir det ingen urflisning heller
Har också en bra handöverfräs, men för såna små jobb tycker jag det går snabbare med kapsågen. Har man en bra offerbit bakom blir det ingen urflisning heller
Forbo skrev:Har gjort en del såna där fogar med hjälp av kap/ger-sågen, en Metabo KGS216...ställbart djup på den. En liten offerbit bakom arbetsstycket och sen såga med "slajden" fram och tillbaks så man får en mängd mindre flärpar kvar, de tar man bort med ett vasst stämjärn.
Har gjort samma sak med kap/gersågen med gott resultat. Kör man riktigt många gånger blir det inte mycket att putsa till med stämjärnet.
Bengtn förslag med fintandad ryggsåg är utmärkt. Men alla kanske inte har sådan såg. Då får man göra som man alltid gör och det går så mycket fortare än ni tror (om man nu bara skall göra en och inte har tillgång till bords såg).
Fogsvans hoppas jag alla som snickrar har ett par sågtag på den platta sidan av plankan sedan tar man ett stämjärn och hugger från änd träsidan har man inte ett stämjärn går det nästan lika bra med en kniv.
En väldigt enkel teknik som blir bättre än man tror.
Mvh Pär H
Fogsvans hoppas jag alla som snickrar har ett par sågtag på den platta sidan av plankan sedan tar man ett stämjärn och hugger från änd träsidan har man inte ett stämjärn går det nästan lika bra med en kniv.
En väldigt enkel teknik som blir bättre än man tror.
Mvh Pär H
En fråga igen om det här. Om jag väljer den enkla vägen och gerar ihop bitarna. Bör jag dra ihop gerfogen med skruv efter att ha applicerat lim i fogen (förborrar)?
Något jag måste tänka när jag sätter ihop bitarna så det blir bra?
Något jag måste tänka när jag sätter ihop bitarna så det blir bra?
Välj inte den enkla vägen då den troligen ger ett sämre resultat. Prova att, som flera skrivit, såga bort det mesta (lämna ett par mm) och sedan putsa bort resten till linjerna med stämjärn.
Liknande trådar
-
Hur får man till denna putsstruktur?
Byggnadsvård -
Hur fixar jag till en betongplatta med fel fall
Grund & Markarbeten -
Är det klokt att lämna lagfart till köparen utan att få betalt?
Köpa & Sälja hus -
Ny fasad - tilläggsisolera vid fönster?
Isolering -
Fått stenig jord till vår gräsmatta... är detta okej?
Gräsmatta