Lyfter ut tråden hit för att kanske erhålla mer svar. JO min fundering är om någon har koll på vad plexiglasskivor kostar, tänkte eventuellt sätta in dessa i krysstaketet som vind-/barnskydd. Dock behöver jag ju ganska många m2 och dessutom blir det med största sannolikhet mycket spill då inte staketet är byggt utifrån en p-skivas storlek.

Blir inte det väldigt lätt repor när barn slänger leksaker etc.?

Hårdat glas med fasett-slipade kanter ska det va ;D

Och sådana kostar / m2?
Har börjat falla åt glashållet nu efter påtryckningar från jobbet....

Härdat glas kostar i storleksdordningen 1000kr / kvm. Mitt pris kommer efter en fråga till glasmästaren för en skiva på ca 1 kvm.

Med din mängd kanske du kan få ner priset lite. Men sedan behöver du någon sorts fästanordningar. Oftast aluminium skenor, som också kostar en del.

Vad det gäller barnskyddet så skulle jag nog satsa på nät under de få år ni har det behovet. Det är ju mest när barnen är i krypåldern och litet till. Sedan kommer dom att klänga på staketet i alla fall. Såvida det inte är så högt och farligt att dom är kloka nog att låta bli. Om det är en höjd som är direkt farlig så skulle jag nog satsa på ett staket som i sig själv skyddade, dvs med typ spjälor på reglementsenligt avstånd (vet ej vad som föreskrivs). Vertikala spjälor har även fördelen att de är svårare att klättra på. Oftast klarar ett barn inte att komma upp på ett sådant staket förrän dom kommit upp i en "förståndigare" ålder.

Köp LEXAN (polykarbonat) Tåligt som bara den reptåligt ocg dessutom flamsäkert. Dessutom så är det lättare att montera.
Formaten 1250 x 610, 1220 x 1524 tjocklek 3,20 mm
Klar(genomskinlig) ca. pris: 1 264

Kostar som glas men mycket smidigare att hänga upp.
Används även som rutoe i ex. rallybilar.

Hoppas det löser sig. Tala med glasmästarn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.