6 928 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Automatsäkring löser pga TV
Sida 1 av 2
Hej!
Om vi nu bortser från att det är nåt fel på TV:n. Har fått den utbytt 2ggr och problemet kvarstår.
Säkring löser när TV:n är kall men inte varje gång. Säkringen gär alltså inte under gång.
Går TV:n igång så är det inga problem att starta den så länge den är varm.
Har provat att byta säkringsgrupp, inget hjälper.
Fakta:
42" Plasma 330W vid drift, <3w standby
235-237V i mina uttag
Huset ca 2 år gammalt, byggt av JM
Garo 10B automat säkringar
jordfelsbrytare (som inte löser)
Har hänt tidigare ett par gånger att säkring löst när jag tänt 12V lampor med nätagg från ikea.
Vad tusan händer? Är den en spik eller nåt annat som händer? Blir tokig..
Vad göra?
Tack
/Per
Om vi nu bortser från att det är nåt fel på TV:n. Har fått den utbytt 2ggr och problemet kvarstår.
Säkring löser när TV:n är kall men inte varje gång. Säkringen gär alltså inte under gång.
Går TV:n igång så är det inga problem att starta den så länge den är varm.
Har provat att byta säkringsgrupp, inget hjälper.
Fakta:
42" Plasma 330W vid drift, <3w standby
235-237V i mina uttag
Huset ca 2 år gammalt, byggt av JM
Garo 10B automat säkringar
jordfelsbrytare (som inte löser)
Har hänt tidigare ett par gånger att säkring löst när jag tänt 12V lampor med nätagg från ikea.
Vad tusan händer? Är den en spik eller nåt annat som händer? Blir tokig..
Vad göra?
Tack
/Per
Lite snabbt sådär skulle jag vilja säga att det är fel i säkringen. Varje gång som en automatsäkring löser så blir "prestandan" sämre. Till slut kanske den löser vid 5-6A.
Personligen har jag haft en del dåliga referenser för just Garos säkringar så...
//DeBe
Personligen har jag haft en del dåliga referenser för just Garos säkringar så...
//DeBe
Motfråga:
Vad mer ligger på samma säkring, förutom plasma:n och 12V halogenen från ikea.
Räkna ihop alla laster i totalt antal watt. En teori kan vara att din plasma kräver hög startström (nästan som en motor) och ibland när du trycker på kan du ligga så till i belastning och i fasriktning att Plasman då löser ut. Om du sen har haft många frånslag är det som DeBe säger att säkringens värden försämras.
Vad mer ligger på samma säkring, förutom plasma:n och 12V halogenen från ikea.
Räkna ihop alla laster i totalt antal watt. En teori kan vara att din plasma kräver hög startström (nästan som en motor) och ibland när du trycker på kan du ligga så till i belastning och i fasriktning att Plasman då löser ut. Om du sen har haft många frånslag är det som DeBe säger att säkringens värden försämras.
DeBe skrev:
Och ska vi inte tala om GARO´s jordfelsbrytare.......
Den tidigare modellen gick inte att återställa om man hade otur..... Har bytt en del sådana...
B står för att säkringen löser snabbt, och som någon annan skrev så behöver din tv mycket ström vid uppstart. Så prova att byta till en säkring som heter C vilket betyder att säkringen löser trögt och klarar en högre ström under en längre tid.
mvh en elektriker
mvh en elektriker
Oj såg att jag skrev fel. Det sitter C10 och inget annat.
Det är bara TV:n som ligger på säkringen. Har provat flera olika uttag/säkringsgrupper med samma resultat. Känns därför som om det skulle vara nåt större fel på hela anläggningen än enskilda säkringar!?
Tack för svaren
Det är bara TV:n som ligger på säkringen. Har provat flera olika uttag/säkringsgrupper med samma resultat. Känns därför som om det skulle vara nåt större fel på hela anläggningen än enskilda säkringar!?
Tack för svaren
Om du har C10 och dessutom provat på flera olika säkringar och det händer samma sak där så börjar det lukta fel på tv:n.dewess skrev:
Om du har möjlighet så mät med en tångamperemeter när du startar tv:n. Kan ju vara så att den har för stor startström. Fast att en tv skulle ha 12-15A i startström låter ju osannolikt men värre saker har ju hänt.
En annan fråga bara. Är tv'n gjord för användning i sverige? Tänkte bara så den inte är gjord för användning i annat land med annan spänning eller frekvens.
// DeBe
Det är ingen garanti att varan är avsedd för att användas i sverige bara för att den säljs på de stora kedjorna. Händer lite då och då att t.ex spisar säljs men som är avsedda att användas i norge och liknande.dewess skrev:
// DeBe
Samma problem här. När jag "kallstartar" (dvs ej från standby) plasman löser säkringen ut. Det är en LG-plasma.
Säkringen i mitt fall är en sprillans nyinstallerad B-karakteristik, 10A. Uppenbarligen är den för snabb för att klara plasmans startström. Det lustiga är att plasman kallstartar till stand-by-läge, så den borde ju dra obetydligt med ström tills man verkligen slår på den. Stand-by till "på" är dock OK. Förmodligen en taskigt konstruerad nätdel.
Funderar på att byta till C-karakteristik för att lösa detta. Någon som vågar spekulera i om det skulle hjälpa?
Säkringen i mitt fall är en sprillans nyinstallerad B-karakteristik, 10A. Uppenbarligen är den för snabb för att klara plasmans startström. Det lustiga är att plasman kallstartar till stand-by-läge, så den borde ju dra obetydligt med ström tills man verkligen slår på den. Stand-by till "på" är dock OK. Förmodligen en taskigt konstruerad nätdel.
Funderar på att byta till C-karakteristik för att lösa detta. Någon som vågar spekulera i om det skulle hjälpa?
Jag tror du har rätt. När nätdelen är konstruerad för kring 500W och uppåt så får man väldigt höga inkopplingsströmmar om man inte vidtar speciella åtgärder. Ofta används samma nätdel både för standby och drift och då får man denna startström när man kopplar in apparaten - dvs inte när man slår på den. Det spelar heller ingen roll om apparaten efter inkoppling drar 3W eller 300W. Det är samma stora glättningskondensator som ska laddas upp i båda fallen.cpalm skrev:
I äldre stora CRT-projektorer (Barco) startades nätdelen i två steg för att undvika detta. Med hjälp av ett relä kopplade man först in likriktaren för "halverad matning" och några sekunder senare för "full matning".
Min gissning är att kontruktörerna på LG helt enkelt har missat detta. Fast de borde väl ha upptäckt det vid prov kan man tycka.
Pen
Det är nog inte ingenjörerna som missat detta, snarare ekonomerna som skurit bort det...