Har just fått hem en uppsättning Govena trafos 0-150 W till mitt downlight ågvolts system och min avsikt är att låta elektrikern koppla 4 st 35w halogen per trafo, d.v.s sammanlagt max 140w. Blev lite fundersam om jag fått rätt grejer eftersom att medföljande instruktion / kopplingsschema anger att trafons 6 output terminaler kopplas till endast 3 ljuskällor eftersom det går två stycken output terminaler på en ljuskälla?

http://www.eldirekt.se/belysning-lampor-lampa/tillbehor/elektronisk-transformator-govena

Eller kan man på något vis koppla hur många ljuskällor man vill till en trafo, så länge som det samlade antalet ljuskällor inte överskrider max effekten på trafon ( i mitt fall 150W).

// Andy

Jodå, i alla kända transformatorer hittills(?) så är utgångsplintarna parallellkopplade, så du kan använda en av dem om du vill och fördela i en extern kopplingsdosa. Det viktiga är att hålla sig inom transformatorns effektområde, helst med lite marginal. Jag skulle nog koppla in max 3 spottar på denna 150 W-trafo, eller gå upp till en 210 W.

Ok, tack för svar. Det innebär att mitt fall kan man använda ett par (utav tre par) utgångar och koppla detta till ett 12v grenuttag (med exempelvis fyra uttag) som vi sen leder vidare till respektive ljuskälla. Eller ta nedanstående och endast använda fyra utav sex uttag.

http://www.elbutik.se/product.html/forgreningskontakt?category_id=15036

Fråga i samband med detta, måste spottarna ha AMP kontakter eller brukar man kunna koppla kablarna direkt i fördelningsboxen (bifogad länk) genom att bara skruva fast dem?

Tog en titt på transformatorerna och det är 210w, men har beställt och betalt för 150w så jag har ganska god marginal att koppla in 4 ljuskällor a 35 w.

Redigerat:
I regel ja, men titta i bruxet för hur dom vill att just denna trafo ska kopplas. 140 W innebär ca 12 A och det kan vara så att en ensam plint i trafon inte klarar det. AMP-kontakter eller inte handlar delvis om samma sak - att det blir bra förbindningar som inte orsakar brand.

Jag rekomenderar inte amp-förgreningar då jag i mitt eget hus + två vänners hus råkat ut för att dom glappar. Jag har bytt ut dom som glappat till Wago 222...

Hur har producenten tänk att man ska koppla exempelvis en 250 trafo med 6 utgångar (3 par), det är väl rimligt att anta att man vill koppla en 250 w trafo till fler än 3 ljuskällor ? Dvs hur gör man om man vill koppla denna trafo till låt säga 4 ljuskällor?

Andy

Sockerbitar eller annan valfri kopplingsplint?

Har efterforskat lite och det verkar som om det finns två olika alternativ till ovanstående problematik.

1) Sätt dubbla kablar I varje utgång på sekundärsidan. D.v.s. om du har en trafo med sammanlagt 4 utgångar ( 2 st + och 2 st -) kan 2 st ljuskällor kopplas om du kopplar en kabel per utgång. Dock ska det fungera att koppla två kablar per utgång (dvs två tåtar i varje hål) vilket innebär att trafon 4 utgångs trafon kan betjäna 4 st ljuskällor. Ska enl. den elbutik jag pratade med vara ett fungerande alternativ så länge som ljuskällornas sammanlagde effekt inte överstiger trafons max effekt.

2) Koppla en kabel till respektive + och – på trafons sekundärsida och anslut dessa sedan till kopplingsbox / plint / AMP kopplingsbox och dra vidare till ljuskällorna. Har dock hört invändningar mot denna metod eftersom de två kablar som sitter mellan kopplingsboxen och trafon kommer att belastas oproportionerligt mycket jämfört med resten av systemet på sekundärsidan, dvs risk för överhettning.

Några synpunkter på ovanstående metoder ?

1. Det är inte alltid dragavlastningen (om sådan finns) tillåter dubbla kablar, men annars är det ok.
2. Låter bättre, om du menar en kabel till varje +/- - plint på trafon. Det blir då 2 eller fler kopplingsplintar utanför trafon. Helt ok. Du får givetvis välja en area som tål strömmen.

Behöver dragavlastning användas för 12V till fast installerade spot'ar? Den finns väl där mest för att tillverkarna av trafona låtsas att de säljer stickproppsanslutna prylar, fast nästan ingen stickproppansluter dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.