???Jag bor nästan som i en skog trots att det är en trädgårdstomt, så jag tänkte fälla ett tiotal björkar till att börja med. Vet nu bara inte vad jag ska göra med stubbarna. Om man sågar så nära marken som möjligt, och sedan försöker att såga ur neråt, tar det då väldigt många år innan det går att använda dessa ytor som "trädgård"/lekplats utan att barnen slår ihjäl sig om de har för bråttom.?... ::)

det finns stubbfräsar att köpa - annars får du hyra in en grävmaskinist som gräver upp dem...

ett tredje alternativ är att slå i något gift i stubbarna - fast jag ogillar såna metoder. Vi har nog med gift i marken...

Man kan även hyra stubbfräsar, som fräser ner/sönder stubben

ahvisst - det var ju det jag menade... ibland orkar man inte kontrolläsa sin egen text... :)

Hej pluttan
jag vet inte ifall du är ute efter en golfgreen eller men om du bara vill ha lite vanlig gräsmatta ovan för en gammal stubbe är ett tips att du gör enligt följande :
1. Fäll björken som vanligt
2. gräv dig sedan runt stubben ca 20 cm djupt, ju djupare desto bättre.
3. ta ett kap så långt ner du kan.
4. skär sedan snitt ,ca 5-10cm djupa, i stubben som om du skulle skära en princesstårta eller liknande ;).
5. pula sen ner jord i snitten och fyll ut vidare till jämn  nivå som övriga marken.
6. sen är det bara att så gräs på detta.

Ett tips (måste) är att du spolar rent stubben ifrån all jord innan du går på punkt 3 för kedjan på sågen tar slut på nolltid om det finns jord eller liknande på stubben.

Jag har själv kört detta och det fungerar, än så länge.

Lycka till

;DTack så jättemycket för alla svar!! Jag tror att jag går på eldarens linje där det räcker att ha sin motorsåg, och slipper hyra massa andra maskiner!
Tusen tack från mig!!!

Nackdelen är väl att det kommer bli en grop i gräsmattan allt eftersom stubbresten ruttnar i marken, men att rycka upp stubbar med grävmaskin är ju inte utan nackdelar det heller......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.