Håller på med köksrenovering och vill då byta ut den gamla fula alliance fläkten mot en snygg fläktkåpa. Tycker tyvärr att alliance varianterna är både tråkiga och dyra. Är det någon som vet om man kan bygga om en vanlig fläktkåpa så att den fungerar som en alliancefläkt? Kan man ta bort motorn tex? Hur ska man göra?
Bor i bostadsrätt och behöver inte koppla in fläkten så att den styrs av takfläkten eftersom takfläkten alltid är på och jag får inte belasta den extra, så jag behöver kanske inte en riktig alliancefläkt egentligen. Jag behöver i princip bara ett 'av' och 'på' läge (öppet spjäll, stängt spjäll) om ni förstår vad jag menar
Bor i bostadsrätt och behöver inte koppla in fläkten så att den styrs av takfläkten eftersom takfläkten alltid är på och jag får inte belasta den extra, så jag behöver kanske inte en riktig alliancefläkt egentligen. Jag behöver i princip bara ett 'av' och 'på' läge (öppet spjäll, stängt spjäll) om ni förstår vad jag menar
Titta på Fjäråskupan. De kan anpassa kåpan så det passar. Är vad vi har valt i vår kommande köskrenovering. I vårt fall var det extra besvärligt eftersom fläktmaskineriet satt under "kryddhyllan" ovanför spisen vilket begräsnade valmöjligheterna. Fanns i princip bar två val, vissa få av Frankes fläktar (fula) och Fjäråskupan. Inte så billiga dock, räkna med ca 8-10 000.
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Francke har snygga kåpor för centralvent. Kolla tretti.se.
Franke, Fjärås och Thermex fixar alla detta. Jag skulle personligen börja att titta på franke då de är de som började med systemet. Du bygger inte om en fläkt utan du köper en allianceanpassad och det finns "vanliga" kåpor som har det systemet. Tex Franke Tender Alliance.
Priserna är inte högre än vad motsvarande fläkt med motor är men det är klart, jämför man med en kåpa med motor från Jula så blir det stor skillnad men det är även skillnad på vad man får. En ok fläkt kostar från ca 4000kr och det är den pengen vi kanske borde ha att jämföra med och inte de billiga från lågpriskedjorna. Sedan är alliancevarianterna ofta lite dyrare än 4K och det beror nog mest på att tillverkarna vet att man är fast med det man har och då kan de ta mer betalt. Lite trist men så fungerar väl marknaden...
Priserna är inte högre än vad motsvarande fläkt med motor är men det är klart, jämför man med en kåpa med motor från Jula så blir det stor skillnad men det är även skillnad på vad man får. En ok fläkt kostar från ca 4000kr och det är den pengen vi kanske borde ha att jämföra med och inte de billiga från lågpriskedjorna. Sedan är alliancevarianterna ofta lite dyrare än 4K och det beror nog mest på att tillverkarna vet att man är fast med det man har och då kan de ta mer betalt. Lite trist men så fungerar väl marknaden...
Av beskrivningen att döma är det väl så att det inte är en Alliance-fläkt, utan en kåpa för Centralventilation som behövs. Vi bytte i somras till en sån här från Franke:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-602-10-system-lgh
Det blev riktigt snyggt. Den sitter inbyggd i ett skåp.
Vi hade först tänkt ta en sån här som var lite billigare, men just då var leveranstiden mer än 6 veckor:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-fsk-490-11
Om man vill ha en stor metallkåpa istället är det väl Fjärås och Thermex som gäller. men då har jag för mig att det är minst 7-8000kr det handlar om. Tyvärr är utbudet inte så stort, i synnerhet om man vill ha något annat än en stor vit huv.
Red: la till en bild
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-602-10-system-lgh
Det blev riktigt snyggt. Den sitter inbyggd i ett skåp.
Vi hade först tänkt ta en sån här som var lite billigare, men just då var leveranstiden mer än 6 veckor:
http://www.tretti.se/vitvaror/koksflaktar/underbyggnadsflaktar/franke-fsk-490-11
Om man vill ha en stor metallkåpa istället är det väl Fjärås och Thermex som gäller. men då har jag för mig att det är minst 7-8000kr det handlar om. Tyvärr är utbudet inte så stort, i synnerhet om man vill ha något annat än en stor vit huv.
Red: la till en bild
Redigerat: