Har bott i vårt hus ett par år nu men lyckas inte med värmen. Har elpanna och vattenburen värme. Huset är från 93.

Får varje höst lufta av radiatorerna men luckas inte få bort "porlandet" i handdukstorken på ö-våningen (se bild).
Detta trots att jag luftat av upprepade gånger och stängt av c-pumpen en god stund inför varje avluftning.

Problemet är att det är väldigt varmt på bottenvåningen men kallt på övervåningen. Har testat med att fylla på mer vatten för att få högre tryck och det ger väl delvis resultat-vet dock inte hur högt tryck man bör/vågar ha.

Termostaterna på bottenvåningen står på minsta möjliga och tvärtom på övervåningen men det verkar inte hjälpa.

Några tips? Finns det något medel man kan blanda i för att minimera luft i systemet? Hur kan det vara så att jag behöver fylla på med nytt vatten (som i sin tur troligen innehåller luftbubblor) varje säsong? Läckage/otäthet?

5ae0ad64-9b3d-903f.jpg5ae0ad64-9b55-6e27.jpg5ae0ad64-9b63-f581.jpg

Väldigt tacksam för hjälp!
 
Trycket är för lågt, öka det till ~ 1,5 bar.
Skruva av termostathusen och kolla så att piggen på ventilen fjädrar som den ska.
 
Glömde säga att även om jag satt termostaterna på min på bottenvåningen men ändå så är radiatorerna varma... Bra mycket varmare än på övån. Frågade en VVS-firma om de trodde att termostaterna var trasiga men det trodde han inte "dom går nästan aldrig sönder"...

Angående porlandet i handdukstorken så har jag alltså aldrig fått det att sluta. Släpper ut så att det står en stråle med vatten och hör ingen luft komma ut men likt förb... börjar det porla när jag sätter på pumpen igen. Är högsta punkten i huset (en och en halv våning)
 
Redigerat:
Tack immobil - ska öka trycket. Fjädrarna har jag redan varit på men ska kolla igen.
 
Fjädrarna har en rörlighet på ca 1 mm och åker ut utan problem efter man tryckt till och släppt. Ska avvakta och se vad tryckökningen ger för effekt (trodde den röda markeringen var varning för maxtryck men det är kanske tvärtom?)
 
Maxtrycket är förmodligen 1.5 bar, eller möjligen 2.5 bar beroende på vad du har för säkerhetsventil.
 
Hej byggcalle,

Jag tror den röda nålen är en kommihågnål som du kan flytta själv efter behov, då du fyllt på vatten eller liknande så du kan se om du har läckage.

Jag tror man brukar säga att 1 bar motsvarar 10m höjdskillnad och då 0,5 bar som du har nu motsvarar 5m osv, så trycket du haft nu är lite i underkant. Man kan knacka lite lätt på elementhuset där piggen sitter så det inte hängt sig i ventilen.

Om elementen är heta trots du skruvat ner termostaten på nedervåningen så sätter jag en slant på att termostaterna inte fungerar och värmen inte räcker till att värma övervåningen. Du kan ju strypa elementen manuellt på nedervåningen för att testa om elelmenetn blir varma där uppe?

Mvh
Bambi
 
mulpac skrev:
Maxtrycket är förmodligen 1.5 bar, eller möjligen 2.5 bar beroende på vad du har för säkerhetsventil.
Ja, kollade på säkerhetsventilen och den är på 1.5 bar... så där löste det sig (borde nog tänkt på det själv...)
 
Bambi skrev:
Hej byggcalle,

Jag tror den röda nålen är en kommihågnål som du kan flytta själv efter behov, då du fyllt på vatten eller liknande så du kan se om du har läckage.

Jag tror man brukar säga att 1 bar motsvarar 10m höjdskillnad och då 0,5 bar som du har nu motsvarar 5m osv, så trycket du haft nu är lite i underkant. Man kan knacka lite lätt på elementhuset där piggen sitter så det inte hängt sig i ventilen.

Om elementen är heta trots du skruvat ner termostaten på nedervåningen så sätter jag en slant på att termostaterna inte fungerar och värmen inte räcker till att värma övervåningen. Du kan ju strypa elementen manuellt på nedervåningen för att testa om elelmenetn blir varma där uppe?

Mvh
Bambi
Ja, det brukar bli bättre runt 0.7 bar men trodde även 0.5 skulle räcka. Nu har jag iaf ökat till 1.5 - vilket eg . borde vara för högt?! Men 1 bar tycker jag låter mer rimligt... Det som är konstigt är att handdukstorken brukar vara varmare än radiatorerna på övån-trots att radiatorerna sitter lägre. Men det kanske beror mer på skillnaden i den fysiska utformningen och vilken del som är närmst värmepannan?!

Som sagt verkar det som fjädrarna fungerar (om nu 1 mm är tillräcklig spännvidd).

Ska avvakta någon dag och se vad tryckförämdringen ger för effekt - annars ska jag testa att manuellt strypa radiatorerna där nere, som du föreslår.

Tack för era tips!

(svårt med en telefon som "rättar" allt man skriver, blir tokigt ibland...)
 
Själv kör jag med 1bar,funkar bra.
 
Kör också 1 bar, man vill ju ha lägsta fungerande trycket för minst påfrestning på systemet, eller? Jag tänkte lite, du har inte ettrörsystem så du stryper flödet för mycket på bottenvåningen, en handdukstork behöver nämligen knappt nåt flöde för att bli varm?
 
Bambi skrev:
Kör också 1 bar, man vill ju ha lägsta fungerande trycket för minst påfrestning på systemet, eller? Jag tänkte lite, du har inte ettrörsystem så du stryper flödet för mycket på bottenvåningen, en handdukstork behöver nämligen knappt nåt flöde för att bli varm?
Vet faktiskt inte men inte osannolikt att det är ett ettrörssystem (hur kollar man?). Om det behövs ska jag undersöka om jag stryper eller inte...

Nu är det 2 grader varmare på övervåningen jämfört med innan jag höjde trycket. (dock ganska solig dag som kan värmt huset)

Ser däremot att trycket sjunkit ca 0.2 bar vilket är lite förvånande, eller hur? Ser att temperaturen ut har sjunkit ca 2 grader, vilket sänker trycket men jag vet inte om det går jämt ut...
 
byggcalle skrev:
Ser däremot att trycket sjunkit ca 0.2 bar vilket är lite förvånande, eller hur?
Om du höjde till 1.5 bar kanske säkerhetsventilen öppnade? Lyckades den stänga igen så den inte står och läcker? Om du luftat sjunker givetvis trycket också. Det går inte att ligga exakt på 1.5 bar med 1.5 bars säkerhetsventil eftersom den släpper ut vatten när det värms upp, sedan när det kallnar sjunker trycket under 1.5 bar. Fast det borde givetvis inte sjunka 0.2 bar för att temperaturen sjunker 2 grader, så du får hålla koll på det där. Kanske för lite luft i expansionskärlet eller någon läcka?
 
Inte för att verka dum, men om jag hade bott i ett hus och inte fått ordning på värmesystemet på ett par år så hade jag hört mig för om det finns ngn rörmokare i trakten som kan kolla problemet mot en mindre ersättning, det kostar inte skjortan att få förslag på vad det är för fel samt hur man åtgärdar det! Bättre att ha ett fungerande system än att ständigt oroa sig för om det läcker eller inte...

Har du kollat att det inte rinner ut vatten/droppar från expansionen?
bytte själv nyligen ventilen och ökade till 2,5 bar innan det rinner ur, hur fyller du elementen? Börjar du nerifrån, och arbetar dig uppåt?
Jag drar upp mitt tryck på 4-5bar innan jag börjar lufta om jag har gjort någon ändring på värmesystemet, bara för att det kommer vatten så har man luft kvar i systemet, tror att det löser sig om du luftar ur det hela flera ggr i följd, du verkar ha något som inte är som det bör vara, men det är svårt utan att vara på plats att ge tips...Öppna alla element på max (termostaterna) annars får du inte reda på om de ger vatten till samtliga element, lufta ur systemet med högre tryck, låt vattnet rinna inte öppna max på avluftningen,låt det komma rent vatten som inte bubblar av luft, om du gör detta i rätt ordning så bör du komma till rätta med problemet. sätt på värmen igen låt ALLA termostater vara på max om du inte får värme på samtliga element så har du troligtvis något element som har blivit felaktigt monterat...
 
Nu arbetar inte jag som rörmokare och är ingen expert men jag har haft 3 fastigheter med olika värmesystem som till slut fungerat bra....Hoppas att det löser sig! Ha det gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.