Har kikat på en elmätare och funderar på vad den här modellen egentligen är lämplig att använda till? ( Energy 400 PWR )

http://www.vemer.it/include/resourcePdf.php?pdf=../productpdf/istruzioni/is_2_VN964300.pdf&

Som jag har fattat det, så ska den kopplas via en transformator. Utgående från mätaren kopplas in på primärsidan av trafon. Sekundärsidan ( 12 -24VDC ).
Den klarar alltså inte av att "mäta normal spänning".

Har jag förstått det rätt?

Tack.

Det verkar inte som att du har läst eller tittat på kopplingsschemat så noga, givetvis skall faserna kopplas in på den. Däremot opto-utgångarna matas med 9..24VDC

Opto-utgågngarna?

Ja, opto-utgångarna där du kan plocka ut mätpulser om du vill, alltså inget nödvändigt för mätarens funktion.

Den kräver strömtrafos för strömmätningen, spänningen är direktkopplad. Du kan alltså inte koppla in den direkt i anläggningen som en vanlig energimätare.

Om du inte vill krångla med transformatorer sök efter liknande instrument som klarar strömmen direkt, finns i många varianter. Kanske även en begagnad elmätare kan funka, men då givetvis inget DIN-montage.

Redigerat:
Fast PWR-modellen verkar klara direktmätning upp till 5A utan strömtrafos.

Ja, PWRi skulle man kunna använda om man nöjer sig med det. Men oftast tyder märkström 1A eller 5A på att avsikten är att gå via trafo.

Ja, 5A är knappt användbart ens i en bostad

Tack svaren. Det var lite så jag trodde. Mer eller mindre värdelös för bostäder.

Jag köpte två elmätare från Elnu för ca 1000kr/st för DIN-montage. Mycket nöjd med dem, de har en test- och pulsutgång samt möjlighet att nollställa mätaren.

/Janne
(Skickat från min mobil)

Helt värdelös är den iofs antagligen inte - bara nästan. Den går kanske bra att använda med strömtrafos man redan har för effektvakt/elpatron om man så skulle vilja - fast det är nog ytterst sällan man vill det... (Tänkbart scenario är om man vill ha mätaren inomhus och givaren utomhus)

yxis skrev:
Den går kanske bra att använda med strömtrafos man redan har för effektvakt/elpatron om man så skulle vilja
Det fungerar inte med såna trafo för effektvakter, de är inte dimensionerade för någon noggrannhet alls. Dessutom är omsättningen helt fel oftast 300/1 eller 500/1.

Det ställer ganska stora krav på strömtrafo för mätare om det ska bli vettigt.

Så går det när man spontanköper något, mkt billigt dock, utan att kolla upp "funktionen". För billigt för att vara sant/användbart.

Nå,man lärde väl sig något...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.