Hej har precis fått mitt hus putsat med Sto färgad puts på frigolit..

Tyvär fick jag fatt i riktigt dåliga hantverkare som utfört detta,
när arbetet var klart så har jag fått en fasad som är full med hålor och porer vilket det inte ska vara, utan det skulle vara handskurat med 1,5 mm sandkorn i.
Hur går jag tillväga, jag vill gärna ha den fasad jag önskade mig, jag har lagt ut rätt mycket pengar på material juh. ska jag betala hantverkarens faktura eller kan jag bestrida detta på något sätt ?

Har någon varit med om något liknande ?

MVH
Andreas

Kan du bifoga några bilder på hur det ser ut?
Det ska inte vara några hål eller synbara porer. Det låter som en skräckhistoria. Hur gick de tillväga? Är det en etablerad firma som sysslar med puts?

enligt vår mail kontakt så säger han att dem har stor erfarenhet av sto puts, och att dem jobbar enbart med mur & puts, han visade även bilder på olika fasader som han säger han hade putsat , och jag tyckte dem såg bra ut, men när han var här och putsa verkade han inte vara en yrkesman, han la först bara på 2 mm sto systemputs, då började jag bli misstänksam och ringde sto, man ska lägga först 3mm sedan trycka i nätet och dra på 3 mm till utanpå , alltså i ett lager med nätet i. det skumma här var att han sa ja nästa lager jämnar ut allt , där lägger vi på en 3till 5 mm. men man kan juh inte ha 3till 5 mm färgad ytputs de kostar juh skjortan, så jag hämtade en broshyr från sto och övertalade han hur det skulle vara, som han sedan sa att han visste men dem brukade inte göra så bara.

jag ordnar bilder i morgon när det är ljust ute. problemet är att han lagt på alldeldes för tjock med ytputs och lagt på för stort område innan han börjat skura det, så de har hunnit torka och när han skurat det så har sandkornen som lossnat rivit upp stora porer i fasaden, sand kornen ska juh ligga utåt det är juh det om är hela grejen med ytputsen,,,

AnneFi
vad är det för firma du har anlitat?

Min sambo har kratsat och nätat en del hemma och han drar ju på sytemputs, trycker dit nätet och drar på ett lager puts till. sedan primas det i samma färg som kratsen innan man lägger på den.
Är ytan kass efter nätningen får man ju lägga på ett lager puts till och inte extra Krats kan man ju tycka.

Är du minsta osäker på om arbetet är OK så se till att få tag på en besiktningsman eller en erfaren hantverkare som utför den typen av jobb som kan ge ett utlåtande av arbetet som utförts och bedömma om allt är fackmässigt utfört. Innan du fått den bekräftelsen så finns det ingen anledning att betala någon faktura och visar det sig att arbetet inte är OK så bestrider du bara fakturan med hänvisning till besiktningsmannen eller om det är en kunnig hantverkare med hänvisning till hans bedömmning.

hjälten skrev:
problemet är att han lagt på alldeldes för tjock med ytputs och lagt på för stort område innan han börjat skura det, så de har hunnit torka och när han skurat det så har sandkornen som lossnat rivit upp stora porer i fasaden
Där har vi svaret.
Man ska helst vara minst två stycken när man putsar, just för att inte kämpa mot klockan. Dessutom när man armerar med nät, ska man göra det vått i vått. Underarbetet är A och O. Inget "vi tar det sedan". Som mr_bygg skriver - be en besiktningsman komma och bedöma arbetet.

113993543_10152011_1.jpg

674105353_10152011_3.jpg

• Gilla
Janswan
  • Laddar…
AnneFi
ett misslyckat försök till att lägga upp bilder eller? :)

Högerklicka och öppna så funkar dom.

AnneFi
va? jag kan inte se något mer än ett tomt inlägg..

Högerklicka på röda krysset, välj properties/egenskaper, kopiera adressen till bilden i ett nytt fönster.
Fast det hade ju varit enklare om de vore inlagda på ett korrekt sätt....

hur gör jag för att bifoga dem på korrekt sätt, det är en liten gul bild här övewr och sen står det infoga bild, finns de något annat sätt ?

hoppas detta funkar, om inte bilden syns klicka på någon av länkarna, enligt mig är denna ytan bedrövlig,,

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.