...på The Woodworkingchannel är milt sagt vanebildande och dessutom otroligt givande. dock, hur i glödheta kan de fräsa ändträ före att de fräser längs fibrerna??? Det strider emot allt jag lärt mig. Dessutom utan några stycken bakom som tar splittringen.

Nåja strunt samma, jag fortsätter som jag har gjort, men för de som är det minsta intresserade av fräsning, möbler mm så rekommenderar jag verkligen att man tittar på det programmet. De har liksom en del guldkorn som får rätt många att häpna ibland *ler* De gör nästan allt med enbart handöverfräsen och det är mer än imponerande.

Och... kan flickan se på CSI kan väl jag se på The Router Workshop *S*

/Kent

Va vart ser man det internet eller på televisionen?

Kanske skall förklara lite med, de kan fräsar milt sagt och en del av deras jiggar är _GULD_. Sen är en hel del rätt grundläggande men sättet som de jobbar på är kul att se, jag brukar kunna trolla vid en bordssåg men de här snubbarna är några steg vassare med en handöverfräs. De är mer än vassa rent ut sagt och det är kul att se.

Kan ju säga med att jag har kastat mitt anhåll efter att sett lite på hur de hanterar sitt och det är faktiskt en hit, sen får man andra ideer med såsom hur man styr geringsanhåll på helt andra sätt *ler* Kan tipsa om säkerhetspinnen och dubblera den och sen säger jag inget mer... *S* Anar att nån börjar fatta men gör ni inte det så fråga men gör det inte förrän ni sett avsnittet hur deras geringsanhåll är gjort, jag gapade faktiskt där *s*

/Kent

Kanoners skall kolla in detta när jag får en stund över.

Kent!

Tack för tipset om Router Workshop. Nu har jag tittat i ett par timmar och blev djupt imponerad av dess innehåll.

Hur fungerar det? Hur ofta växlar dom program? Vi är nog många som gärna tar emot Dina tips om hur man bäst tillgodogör sig det hela.

per

Titta även på http://www.routerworkshop.com/

Man bör se en del avsnitt och inte döma ut dem för snabbt, kommer man in mitt i ett så tycker man att det är för enkelt men det roliga är att de faktiskt gör saker just så enkelt. Det tar ett tag att fatta det bara.

En annan sak som de kör med är att de har inga fjädrar i sina bänkmonterade fräsar och jag funderar på hur f_n jag skall ta väck dem ifrån min Elu, sprängskissen ger liksom ingen hjälp mer än att jag ser att den sitter där *mutter* Det är liksom lite enklare att justera höjden om man slipper bråka med en fjäder.

De kör även en hel del med styrhylsor som skruvas fast i plattan, det finns inte i Sverige idag vad jag vet men jag börjar snart fundera på att fixa till sådana. Några rördelar i mässing och metallsvarvstillsatsen till solbergan borde lösa det.

Till sist en liten sak, underskatta för f_n inte det anhållet de kör med, det ser löjligt ut med två tvingar men det anhållet sparkar skiten ur allt, inklusive min större vertikalfräs anhåll. Det är rätt kul att bara knacka till med hammaren och få det rätt till den sista tiondelen och det är tusan så mycket enklare att lyfta upp plattan med om man slipper femtioelva skruvar mm. Som jag sa så kastade jag mitt anhåll och kör med lösa uppriktade ekbitar som anhåll nu, de är inte så dumma men det ser inte så proffsigt ut *S*

Sen angående min ide om geringsanhåll, sätt två stift nånstans och sätt en släde som styr i dem emot fräsen. done!!!! Glöm allt om att såga breda spår i bordet, få det i vinkel etc. Det är en lite enklare lösning *ler*

Dessutom så är deras säkerhetspinnar inte så dumma heller, tänkte faktiskt överföra den lösningen till min större vertikalfräs så man kan köra konturfräsning lite mer säkert där, just det momentet är lite ruggigt milt sagt på större fräsar, Vertikalfräsar är föresten inga maskiner som jag rekommenderar någon att köra utan utbildning, de är nämligen noll förlåtande om man gör fel.

Hmm, blev ett långt inlägg men jaja...

/Kent

De kör även en hel del med styrhylsor som skruvas fast i plattan, det finns inte i Sverige idag vad jag vet men jag börjar snart fundera på att fixa till sådana. Några rördelar i mässing och metallsvarvstillsatsen till solbergan borde lösa det.
Hej Kent
Jag köpte mina styrhylsor på Woodcrat för ett par år sedan, har för mig de hade något specialpris då, betalade ca 150 kr.
http://www.woodcraft.com/family.aspx?FamilyID=4855

Min fräs är en Triton klon som har fästen för styrhylsor och fjädrar som man enkelt tar bort på ca 1 minut vid bordsmontering. Den ser lite skum ut men är en av de bästa fräsarna om man skall montera den i ett fräsbord.
http://www.woodcraft.com/family.aspx?FamilyID=4519

Öbo>OF 97E

/Kent

Kunde inte motstå att göra lite reklam om hur enkelt det är på Triton.
En skruv lossas som håller hylsan vilken sedan vrides (bajonettfäste) och fjädern plockas bort, se bild nedan.
För en fullständig review av Triton se:
http://www.mv.com/users/besposito/woodworking/triton/

• t18.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*muttrar* Men min är gråblå i alla fall *S*

Snygg lösning, önskar jag hade haft den men å andra sidan så är det nog bara en segerring som håller min jäkla fjäder, får se i dagarna...

/Kent

Lycka till.
Verkade lite drastiskt att behöva ta bort pelarna för att få bort fjädern om jag fattade det hela rätt.

Hej Kent!

Har Du möjlighet att ta en bild och beskriva det lite närmare. Jah har inte hittat det på TRW, och fattar inte hur Du gör. Men det låter spännande!

Sen angående min ide om geringsanhåll, sätt två stift nånstans och sätt en släde som styr i dem emot fräsen. done!!!! Glöm allt om att såga breda spår i bordet, få det i vinkel etc. Det är en lite enklare lösning *ler*
per

[quote author=Snickarboden link=1161284499/0#0 date=1161284498]
hur i glödheta kan de fräsa ändträ före att de fräser längs fibrerna??? Det strider emot allt jag lärt mig. Dessutom utan några stycken bakom som tar splittringen.

/quote]

Jag förstår inte vad det finns för argument att fräsa ändträ sist...?
Om man börjar med ändträt kan det fransa ur en hel del. Det fräser man ju bort sedan när man längsfräser. Detta måste vara det listigaste sättet!
/Mattias

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.