Jag pratade just med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar i Göteborgs och Bohuslän) i frågan och de kräver INGEN avstängning ovanför diskbänk, inte ens en under! Det enda de hade i sina rekommendationer (inte krav) är att man skall ha en droppbalja under så att vattnet kommer fram. Dessutom rekommenderade de att man hade en Ballofix under för att kunna byta diskmaskin själv.

VIdare så får jag göra jobbet själv under förutsättning att jag vet vad jag gör, de till och med rekommenderade mig att göra det om jag var kunnig då de haft problem med rörmokare som inte fått allt tätt.

Det enda de kräver av mig ör en förhöjd självrisk med 5000kr för vattenskador, men den gäller alla vattenskador.

Så i mitt hus blir det en Ballofix under bänken...

Edit: Förresten, min erfarenhet när det gäller elektricitet är densamma. Branschen har en massa interna regler (en del riktigt konstiga) som inte betyder ett dyft i verkligheten. Exempelvis, varför skall Kyl/frysskåpet monteras på 2m höjd bakom? Jag krävde att få mitt uttag i skåpet bredvid tillsammans med Ugn och micro istället. Mycket smidigare...
 
Redigerat:
Intressant!

Rörmokaren som installerade vår diskmaskin (med avstängning) och vår tvättmaskin (med en lättillgänglig kran bakom) sa för övrigt: "ja inte för att ni kommer att orka hålla på och stänga av vattnet men..."
Nähä sa jag, måste man inte det alltså? "Jo försäkringsbolagen vill ju det men det gör ju ändå inte folk."
Och han sa att det ändå inte var för att folk inte stängde av disk- och tvättmaskiner som det uppstod vattenskador...
 
Tiger79 skrev:
Be han montera en förgrening på ena vattenledningen (varmt eller kallt) innan blandaren med en ballofix på.
och då snurrar inte vattnet runt :) eller så ..
 
Det blev ytterligare några turer. Rörmokarens chef ringde och sade att de vägrar montera in diskmaskinsavstängning under diskbänken. Enligt honom sä gäller inte deras ansvarsförsäkringar om de inte följer "Säker vatten 2011". Han var dessutom en aning sarkastisk när han sade "lycka till med att hitta en annan rörmokare som gör arbetet".

Men skrattar bäst som skrattar sist, via köksfirman (Kvik) så fick jag tag i en annan rörmokare (ganska stor firma dessutom, betydligt större än den förra firman) som gärna gör arbetet. Enligt dem så är det inga problem, men de informerar tydligt alla kunder om att det kan vara problem med en del försäkringsbolag, så de rekommenderar att man kollar med försäkringsbolaget först.

Slutord: Som jag skrev i ett inlägg ovan, branschen har en massa egna interna regler som ofta inte har någon koppling till vad som försäkringsbolag och lagar säger...
...så kolla med ert försäkringsbolag om vad som gäller...
 
Ja men det verkar ju vara ok att man ska följa säkert vatten 2011 som i bland inte går att följa där av avikelse rapport.. Sedan kan man fråga försäkringsbolaget dom säger det är okej så länge det finns en avstänging lätt tillgänglig. Någon kanske säger det är okej att tejpa på anslutnignen med silvertejp oxå.. Även om du har diskmaskins avtägningen på blandaren kommer man inte stänga den endån ... har ungefär 100 olika exemplar där jag har fått byta just avstängningen för att ingen har rört den.. så hur ska vi tolka det ? .. Men som sagt på försäkringsbolaget så vet dom nog igentligen inte heller det finns något rättsfall av någonfastighetst ägare oxå har jag hört. frågar man någon i branchen får du garanterat 3 olika svar. följer rörläggaren säkertvatten så ska ju den anvisningen följas. annars gör han fel....men fel kan oxå vara rätt så?
 
Redigerat:
Gällande lägre krav på ismaskiner och kaffeautomater så tror jag att det beror på att det inte är lika vanligt med dessa apparater i gemene mans/kvinnas hem.. (än)..

Och försäkringsbolagen går ju på statistik, inte att det är samma typ av anslutning, vatten med samma tryck, magnetventil för påfyllning etc...
 
Något som verkligen gör skillnad såg jag i "Säker vatten 2011" och det är en tätning runt alla rör i diskbänksskåpet. På det sättet så kommer ju läckande vatten inte att försvinna under diskbänken (vilket min syster och hennes man råkade ut för, inte förrrän deras avloppsrör gick av så märktes det - trots att det troligen hade stått och droppat i åratal).

Tätning av alla skarvar och genomföringar i diskbänksskåpet, det skall jag definitivt göra!
 
Ska renovera mitt kök och byta ut allt utom diskmaskin. Idag har jag avstängning med ballofix under bänk. Måste jag då verkligen skaffa en blandare med diskmaskinsavstängning eller kan jag behålla min befintliga anslutning? Den är ju installerad enligt dåvarande regler och jag ska inte ta bort den.
 
dozzar skrev:
Måste jag då verkligen skaffa en blandare med diskmaskinsavstängning eller kan jag behålla min befintliga anslutning?
Valet är ditt. Rent hypotetiskt kan du ju få besök av ditt försäkringsbolag vid ev. skada, då ser de att en är nyistallation gjord. Skulle de då vilja djävlas har du problem. Tala med ditt bolag hur de ser på dessa saker är mitt tips. Maila så du får ett skriftligt svar som du kan hänvisa till.
 
I vårat nybygge har vi en golvbrunn under diskbänken, och där har vi kapat ut parkettgolvet och byggt upp som en sarg och sedan hade plattsättarna på lite gummi överallt där.... Alltså, börjar maskinen läcka så rinner det ändå ner i golvbrunnen (förhoppningsvis).
 
Antar att du får se till att det är vattenfyllt så du slipper avloppslukt.
Eller går nånting annat ned i golvbrunnen och håller den fylld?
 
En granne satte in sin diskmaskin lite upphöjt i skafferiet, och så har de tagit hål på baksidan och leder ut avloppet in på gästtoaletten istället, med nån sorts tätad genomföring, det här underalget man ska ha är då vänt "bakofram". Dvs börjar deras diskmaskin läcka märks det på lilla toaletten istället, där de då förståss bytt det vanliga slutna avloppet till tvättstället mot ett öppet. Där hålls ju vattenlåset automatiskt fyllt eftersom tvättstället och diskmaskinen används.

Funkar ju inte i ett badrum eftersom man bryter tätskiktet, men gästtoaletten har ju inget sådant.
 
JOW skrev:
Antar att du får se till att det är vattenfyllt så du slipper avloppslukt.
Eller går nånting annat ned i golvbrunnen och håller den fylld?
Det har jag inte tänkt på... Är inget annat som går ner där, så man kanske måste fylla på den... Hur ofta kan man behöva fylla på vatten tro då?
 
carlbanan skrev:
Det har jag inte tänkt på... Är inget annat som går ner där, så man kanske måste fylla på den... Hur ofta kan man behöva fylla på vatten tro då?
Det beror på...
...i det badrum som vi sällan använder så måste jag fylla på golvbrunnen varannan månad på sommaren och varje månad på vintern - om det är kallt och golvvärmen går igång så blir det ännu oftare....
 
Ok, ja det var ju tur att nån tänkte på det, för annars hade man nog börjat fundera sen vad fan det är som luktar i köket :)

Tur att den sitter hyffsat lättåtkomligt under diskbänken iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.