Hej
Har nu varit ägare av ett hus från 1936 i snart 1 år och har börjat att rensa nere i källaren. Ska ta bort putsen på väggarna då den har släpp efter en sen dränering och märker då att från halva väggen till tak sitter det någon gammal isolering typ cellplast men en grå sådan. Det gäller alla ytterväggar.
Har pratat med många och frågat om någon vet vad detta är men ingen har hört talas om det. Någon som vet vad det kan vara?
Ska jag ta bort dom med så att väggen kan andas bättre?
Putsen ser bra ut på dom ställena där isoleringen sitter förutom där denna bild är tagen.
Någon som har några förslag?
Har nu varit ägare av ett hus från 1936 i snart 1 år och har börjat att rensa nere i källaren. Ska ta bort putsen på väggarna då den har släpp efter en sen dränering och märker då att från halva väggen till tak sitter det någon gammal isolering typ cellplast men en grå sådan. Det gäller alla ytterväggar.
Har pratat med många och frågat om någon vet vad detta är men ingen har hört talas om det. Någon som vet vad det kan vara?
Ska jag ta bort dom med så att väggen kan andas bättre?
Putsen ser bra ut på dom ställena där isoleringen sitter förutom där denna bild är tagen.
Någon som har några förslag?
några gissningar i väntan på bättre bilder
om isoleringen har suttit där sen 1936 så har jag några alternativ som användes då:
expanderade korkplattor - 0,035 isoleringsvärde
korkbetong - 0,06
isoflex vet ej hur det ser ut - 0,04
jämfört med dagens glasull - 0,031
Enl min mening ingen idee att riva för mycket av det gamla. Reparera putsen med samma puts ( troligast är det kalkputs) som sitter på väggen och det kommer att hålla 70 år till . Kolla varför det blev fuktskador just vid fönstren och åtgärda ( fel på fönsterbläcket?) ifall det läcker utifrån.
Det kan också vara något senare tilläggsisolering av modernare sort men den skulle jag också låta vara och enbart reparera. Börjar du riva så tar det aldrig slut för man har svårt att veta var man ska stoppa . Dammig och allmänt eländig jobb, tro mej.
Sen kommer nästa problem ... vad ska man ersätta det gamla material med?
lika bra att reparera endast det som är skadat
gaia
om isoleringen har suttit där sen 1936 så har jag några alternativ som användes då:
expanderade korkplattor - 0,035 isoleringsvärde
korkbetong - 0,06
isoflex vet ej hur det ser ut - 0,04
jämfört med dagens glasull - 0,031
Enl min mening ingen idee att riva för mycket av det gamla. Reparera putsen med samma puts ( troligast är det kalkputs) som sitter på väggen och det kommer att hålla 70 år till . Kolla varför det blev fuktskador just vid fönstren och åtgärda ( fel på fönsterbläcket?) ifall det läcker utifrån.
Det kan också vara något senare tilläggsisolering av modernare sort men den skulle jag också låta vara och enbart reparera. Börjar du riva så tar det aldrig slut för man har svårt att veta var man ska stoppa . Dammig och allmänt eländig jobb, tro mej.
Sen kommer nästa problem ... vad ska man ersätta det gamla material med?
lika bra att reparera endast det som är skadat
gaia
Ja det verkar ju vara kork efter att jag kollat lite nogrannare och som du ser på bilderna.
Så det är bara att låta bli och ta bort gamal puts och fixa till där puts saknas?
Isolerade dom på detta sättet förut?
Där vid fönstret är det jag som rivit lite för att titta bara så det är nog tätt där.
Så det är bara att låta bli och ta bort gamal puts och fixa till där puts saknas?
Isolerade dom på detta sättet förut?
Där vid fönstret är det jag som rivit lite för att titta bara så det är nog tätt där.
Redigerat:
ja, expanderat kork användes som isolering och isoleringsvärdet är inte sämre än gullfibers så jag tycker du ska behålla det . Hittade uppgifter i min gamla byggingenjörsbok från 30-talet. Putsen verkar vara ren kalkputs så du skall använda samma sort till reparationer. Fårvattna underlaget ordentligt så det fastnar bra. Påför putsen som om det var spackel och släta till ytan med svamp eller en metallbräda. Eftervattna med blomspruta i ett par dagar så det inte torkar för fort. Vänta en månad med målning så att putsen hinner mogna/härda. Där korkskivan saknas kan du fylla med frigolitbitar eller använt det du rivit av.
Du har tur att ingen målade dina väggar med plastfärg och du skall inte göra det heller. Kalkfärg eller silikatfärg är mitt förslag.
lycka till!
gaia
Du har tur att ingen målade dina väggar med plastfärg och du skall inte göra det heller. Kalkfärg eller silikatfärg är mitt förslag.
lycka till!
gaia
Redigerat av moderator:
Kork isolerar bra, men man bör vara observant om man upplever dålig lukt eller andra tecken på "sjuka-hus-symtom i berörda rum. Korken är som bekant organisk och utsätts den för förhöjda fuktnivåer kan den börja lukta apa. Det kan även vara så att den var fuktskadad redan när den monterades på 30-talet.
Om du bedömer den skall rivas ut skall du skydda andningsvägarna och vara noggrann med att inte sprida dammet, dels pga eventuell förekomst av mögel, dels pga att den kan vara limmad med PCB-haltigt lim.
/David
Om du bedömer den skall rivas ut skall du skydda andningsvägarna och vara noggrann med att inte sprida dammet, dels pga eventuell förekomst av mögel, dels pga att den kan vara limmad med PCB-haltigt lim.
/David
mögel blir en droppe i havet av kalkdam/krita när man river såna väggar så en andningsmask behövs i alla fall om TS ger sej på den kanske helt onödiga rivningsjobbet . Att putsa skavanker är mycket trevligare jobb än att riva gammal puts så jag skulle välja det första om det går. Har provat båda
gaia
gaia
Tack så hemskt mycket för hjälpen, och det blir att ta bort putsen under korkplattorna. Skall jag även använda kalkputs under själva plattorna då jag har tagit bort den gamla putsen? Kommer att använda kalkputs till ställena där korken är, kanske lika bra att köra det över hela väggarna.
Något bra kalkputs att rekomendera?
Något bra kalkputs att rekomendera?