Det här uttaget hittade jag hos morsan. Uttaget sitter på fasaden...
Kan ju förstå att om man inte behärskar teorin bakom el så är det inte långsökt att ansluta jordkabeln på det ända stället som har jordsymbol men har man inte bättre kunskap så skall man inte byta uttag...

Varför finns anslutningspunkten överhuvudtaget? Är det för att lättare kunna ansluta bi-ledare?
 
  • bild(1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vidarematning som tex tändtrådar, extra faser osv osv, en överkopplingspunkt om man så vill.
 
Glufsglufs skrev:
Vidarematning som tex tändtrådar, extra faser osv osv, en överkopplingspunkt om man så vill.
Tyckte (tog för givet) från början att det var en jordsymbol i hörnet men det är ju mycket riktigt ett X...! Då finns där ju ingen ursäkt alls till varför den är kopplad så...
 
:O Hoppas det finns jordfelsbrytare iaf. Och kontrollmätning av skyddsledares kontinuitet, vad är det för något? :rolleyes:
 
Jag sa till morsan att hon skulle sätta in jfb men elektrikern som var där och gjorde lite andra jobb för dom sa att det inte gick att installera det i deras hus...!!
Och hon litar mer på denna elektriker än mig... :S
 
Det går alltid att installera en jordfelsbrytare. Ibland kan det vara lite trixit, dvs för mycket jobb.
Helst skall elvärme inte vara på samma jfb som övrigt. Elvärmen är såväl skyddad så där behövs ingen eller ev brandskydd 100 mA. Frysen borde inte heller ligga på samma jfb som alla uttag med mystiska saker anslutna.
 
Om det är delar av anläggningen som inte går att skydda så är det väl inte skäl att inte skydda resten.

Fast en jordfelsbrytare som skyddar halva anläggningen är kanske farligare än ingen alls, falsk säkerhet?
 
Det finns två typer och två anledningar att ha jordfelsbrytare:
100 mA minskar risken för brand om ett jordfel uppstår i anläggningen.
30 mA skyddar människor (och anläggning) då risk finns för beröring av spänningsförande delar. Dvs allt som anslutes via eluttag.
Vid fel i t.ex. ett värmelement eller kylskåp skyddar det skyddsjordade höljet.
Det finns en annan risk, och det är att elen slås ifrån pga fel i en bordslampa. Om det då är 30 grader kallt och hela familjen är i Thailand 2 veckor kan vattenledningar frysa med svåra skador som följd.
Om semestern är på sommaren kan maten i frysen förstöras men det är ju en mindre skada.
Det bör nämnas, att elekrtiska redskap utomhus SKALL matas via jordfelsbrytare.
 
Mjo, folk tänker väl olika, själv har jag bara JFB på utomhusprylar i dagsläget. Köpte en byggcentral för att få JFB när man drog ut kabel ur källaren. Men jag tänker inte på att det finns JFB, jag är inte mer risktagande för det.
Den skyddar ju bara om strömmen går fel väg. Glömde en sladd ute hos morsan förut, och det började regna. Upptäckte att det rykte ur kontakten, således var det enbart överslag mellan fas/nolla. Annars skulle ju JFB löst ut.

Själv ska jag se till att skaffa JFB på allt i kåken, dock får pannan en egen, då har man minskat risken att kåken fryser sönder om det händer nått dumt.
 
Hittade detta häromveckan: fas på jord3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


fas på jord2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Farbrorn fick inte igång rakapparaten som han kopplat in i uttaget på badrumsskåpet (märkt 110V och ojordat). jag tänkte att det är väl trafon. Öppnade och kollade och ja visst var trafon paj men min installatörsföregångare hade redan ersatt den med en 2-polig jfb löst liggande i armaturen (utan att byta till ett jordat uttag för jord fanns ju inte) hittade en lös tråd på uttaget (förklaringen till spänningslöshet). Ser då det allra värsta: tändtråd på jordplinten! Lampan tänd=spänning i metallarmaturen över handfat med duktigt jordad kran, jordfelsbrytaren skyddar ej tändfasen. Är som sagt härdad, se mina övriga inlägg över min föregångares kopplingar. Han la ner för ca 1 år sen efter ca 50 års tjänst.
 
Om man kopplar så där om man INTE är elektriker så är man dum i huvudet men om man ÄR elektriker ja då vet i tusan vad som e fel...!!!
 
inst.-mäst. skrev:
Hittade detta häromveckan:[bild]

[bild] Farbrorn fick inte igång rakapparaten som han kopplat in i uttaget på badrumsskåpet (märkt 110V och ojordat). jag tänkte att det är väl trafon. Öppnade och kollade och ja visst var trafon paj men min installatörsföregångare hade redan ersatt den med en 2-polig jfb löst liggande i armaturen (utan att byta till ett jordat uttag för jord fanns ju inte) hittade en lös tråd på uttaget (förklaringen till spänningslöshet). Ser då det allra värsta: tändtråd på jordplinten! Lampan tänd=spänning i metallarmaturen över handfat med duktigt jordad kran, jordfelsbrytaren skyddar ej tändfasen. Är som sagt härdad, se mina övriga inlägg över min föregångares kopplingar. Han la ner för ca 1 år sen efter ca 50 års tjänst.
Är du säker på att höljet var kopplat till "jordplinten"?, jag tycker det ser ut som att han använt skruvplinten till att koppla ihop ledarna bara, jag ser ingenting som visar att skyddsjorden går till den plinten, mer än klisterlappen, men den behöver inte stämma.
 
Det brukar vara en plåtflik urstansat som går in i "sockerbiten". Håller samtidigt fast sockerbiten.

Det jag sett så brukar skyddsjord sitta i mitten men inte här.

Protte
 
prototypen skrev:
Det brukar vara en plåtflik urstansat som går in i "sockerbiten". Håller samtidigt fast sockerbiten.

Det jag sett så brukar skyddsjord sitta i mitten men inte här.

Protte
Precis, i denna plint är det dessutom bara 2 av 3 rader som används över huvud taget, så det verkar lustigt ifall skyddsjorden ens är inkopplad.
 
Bilden är väl dålig att se något.
Installationen hade ingen skyddsjord framdraget.
Sockerbiten är fäst med skruv och mutter.
Där den vita går in på plinten märk som skyddsjord finns en svart fläck (plåtfliken?)
Om armaturen inte skyddsjordas via fliken så måste någon tagit bort en tråd.

Protte
 
  • Gilla
Squall Leonhart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.